Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trasig Fighter2010  (läst 3096 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lenkan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Trasig Fighter2010
« skrivet: 29 november 2011, 19:24:36 »
Tjaba.
Nu verkar det som att min sunkiga Fighter2010 har sagt upp sig. Den ger ingen värme längre.
Kom hem från jobbet idag, 7+ ute, pumpen gick för fullt och maxat eldtillskott och tempen vara bara upp i 45grader i tanken. Började då ana en uggla och har nu konstaterat att kompressorn har gett sig. Får en retur temp som ligger på samma som stigartempen och sjunker sakta. Då måste kompressorn ha gett sig. Eller?

Står nu och klurar på en ny CTC ist. Men kan man docka ihop en sån pump med den befintliga pannan, VVM240 tror jag den heter.

Tecknade en xtra försäkring på pumpen när jag köpte den för 7år sedan, som skulle täcka upp till 10år, men vad jag har förstått så görs inga nya kompressorer längre till 2010:an?! Och jag hoppas det stämmer för 2010:an är ett missfoster till pump.
Skulle ha hävt köpet efter en månad, men det är en annan historia...

Edit
Oops, tror jag postade i fel ämne, mod får flytta till Nibe.
Sorry!!
Lite skryt ;)

Nibe Fighter 2010-8 dockad med VVM240 -- Det hela brummade igång 2004-06-15, Men det funkade inte som det ska förrens nu 2004-11-29

Det värmer upp en kåk på 87+87kvadrat. Enrörssystem, 12st små mesiga element.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Trasig Fighter2010
« Svar #1 skrivet: 29 november 2011, 19:49:23 »
för det första:  om bÃ¥de eltillskott och pumpen gick för fullt men bara kom till 45 ºC ....beror det nog mer pÃ¥ förbrukarna  ;)
för det andra: missfostret är hyffsat bra på att göra hett vatten vid måttliga utetemperaturer.....och med tanke på din signatur kan det ha varit avgörande vid ditt pump-val..
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Lenkan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Trasig Fighter2010
« Svar #2 skrivet: 29 november 2011, 21:55:19 »
Hehe!
För det första : Ingen har varit hemma på hela dagen. Har inte varit några problem förut att hålla tempen när det är 7+ ute.
För det andra : Det har varit strul med den från dag ett. Brända kretskort 2ggr i pumpen, 1gång i pannan (3-5månaders intervaller), läckande rör (inte pumpens fel utan installatörernas) och sen rasade kompressorn för 2år sedan. Så fort vädret slog om från varmt till kallt så stannade den. Apkallt när man vaknar på morgonen. Då får man starta om anläggningen igen, sen funkar det till nästa väderomslag.

När jag försökte att häva köpet så hade det gått för lång tid. Jag litade på installatören att han skulle få ordning på grejjerna och det drog ut på tiden. Den har funkat rätt så bra nu dom här sista åren, sen kompressorn vart bytt så det har säkert varit något strul med den från allra första början. 5 år med krångel och omstarter och 2 hyfsat bekymmersfria år. Lite dyra elräkningar bara dom här två kalla vintrarna som har varit.

Men strunt i det.
Frågan var egentligen : Går det att docka ihop en pump av annat fabrikat till Nibepannan??
Lite skryt ;)

Nibe Fighter 2010-8 dockad med VVM240 -- Det hela brummade igång 2004-06-15, Men det funkade inte som det ska förrens nu 2004-11-29

Det värmer upp en kåk på 87+87kvadrat. Enrörssystem, 12st små mesiga element.

Utloggad Kuterlite

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • VVS Montör.
SV: Trasig Fighter2010
« Svar #3 skrivet: 29 november 2011, 22:27:22 »
Men strunt i det.
Frågan var egentligen : Går det att docka ihop en pump av annat fabrikat till Nibepannan??


Hej. Får ju till o börja med beklaga din eländiga tid med din F2010. Men till frågan.. Visst går de på ett eller annat sätt men den finstyrning du får från vvm-en är inte den samma på tex CTC. Uppbyggnaden skiljer sig en hel del. Rörmessigt är principen liknande. Även om du nu helt tappat förtroendet för Nibes VP så måste jag ändå tillägga att F2025 (Efterföljaren) är en fantastisk maskin och direkt applicerbar med din VVM.
Jobbar med Nibe installation/service dagligen och visst får man säga att F2010 hade sina brister. Men vi har installerat flera F2010 runt -04 som inte har krånglat ännu. Som bara har fungerat från dag ett. Fundera på det. Men jag tycker absolut du ska ta en F2025
Villa byggd 1925. 137 m3. Gamla tvåglasfönster, Ingen tilläggsisolering 12500 kWh per år tack vare Nibe F1130 8KW.. 0 Timmars eltillskott sedan 2006. Så folk därute köp en för stor värmepump och öka istället volymen och justera värmepumpen.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Trasig Fighter2010
« Svar #4 skrivet: 30 november 2011, 06:44:03 »
va har du för framledningskurva ?
Har en känsla efter att ha läst din signatur...att en F2025 inte är det mest lyckade.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Trasig Fighter2010
« Svar #5 skrivet: 30 november 2011, 09:42:12 »
Innan du byter VP så kanske du ska se till att fixa ditt värmesystem som verkar bestå av ett enrörsystem med små mesiga radiatorer. . . inte direkt optimalt med en luftVP. Menar, vad behöver du för framledning vid 0°c?

Det du ska göra kanske är att konstatera om det är fel på den(maskinellt och inte på installationen/installatören) och sedan ta kontakt med Nibe så kan de säkert hjälpa dig med det.

Nu gissar jag bara men troligen så har din vp gått som en påse skit pga hur ditt system ser ut. Det kan ju vara lämpligt kanske?

Utloggad Lenkan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Trasig Fighter2010
« Svar #6 skrivet: 01 december 2011, 06:22:11 »
Har nu pratat med en värmesnubbe och som han tror efter min beskrivning så har kompressorn lagt av. Men som tur är så har jag en xtra försäkring som räcker i tio år med självriskeleminering och ingen avskrivning. Så han sa att det blir en ny kompressor, efterföljaren till 2010:an utan kostnad för mig!

Framledning vid 0 grader ligger på ca 32grader och då är det 21grader inne! Har maxat framledningstemp till 45 och det räcker även vid -20 då är det 19-20 grader inne.
Lite skryt ;)

Nibe Fighter 2010-8 dockad med VVM240 -- Det hela brummade igång 2004-06-15, Men det funkade inte som det ska förrens nu 2004-11-29

Det värmer upp en kåk på 87+87kvadrat. Enrörssystem, 12st små mesiga element.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Trasig Fighter2010
« Svar #7 skrivet: 01 december 2011, 06:56:01 »

Framledning vid 0 grader ligger på ca 32grader och då är det 21grader inne! Har maxat framledningstemp till 45 och det räcker även vid -20 då är det 19-20 grader inne.

Där ser man  *roflmao*
din signatur indikerar nÃ¥got helt annat  Sc:,h
Men dÃ¥ löser det sig..  bra Thumbsup
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Lenkan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Trasig Fighter2010
« Svar #8 skrivet: 01 december 2011, 21:19:41 »
Hehe. Det var ett tag sedan jag var här och det har hänt en del sen jag skrev min signatur. Har nu tillläggsisolerat hela kåken, lite nya element här och där + ett vattenburet fläktelement och det ger värme så det räcker!!!
Har plockat bort halva golvvärmeslingan i källaren och ersatt det med vanliga element och det gör underverk för pumpen. Oisolerat betonggolv och sen en slinga rakt på det. Drog väldigt mycket energi och gav inte så värst mycket heller.
Har länge funderat på att plocka bort golvvärmen och göra något åt uppvärmningen av källaren, och iom att det blev tvärstopp i avloppet och källargolvet fick bilas bort för ett stammbyte så rök golvvärmen all världens väg.
Måste nästan lägga upp bilder på hur det var gjort, ni kommer tappa hakan!! En riktig hemmapulare som har varit i farten!!

Men jag är inte helt lugn med detta med värmepumpen innan jag har fått det på papper. Har inga bra erfarenheter med försäkringsbolag! Krigade som tusan med avloppet med dom men fick inte ut en spänn! Men betalt ska dom jöklarna ha!!!
Lite skryt ;)

Nibe Fighter 2010-8 dockad med VVM240 -- Det hela brummade igång 2004-06-15, Men det funkade inte som det ska förrens nu 2004-11-29

Det värmer upp en kåk på 87+87kvadrat. Enrörssystem, 12st små mesiga element.

Utloggad Ingvar42

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Trasig Fighter2010
« Svar #9 skrivet: 10 december 2011, 17:02:15 »
      Hej
Jag hade samma värmepump som din, kompressorhaveri nu i höst, installerad 2005 feb. Hela VPn bytes (även en microprosessor i elpannan) till 2025-8 helt utan kostnad för mej. Ca halva kostnaden tog Folksam Hemf, resten tog Artic förs. Väldigt smidigt skött av förs.bolagen. Noll krångel.
     Ingvar P Gantofta

Utloggad Lenkan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Trasig Fighter2010
« Svar #10 skrivet: 11 december 2011, 18:10:25 »
Får oxå en ny 2025-8 helt utan kostnad. Känns mycket bra. Hoppas nu bara att den kommer nästa vecka.
Lite skryt ;)

Nibe Fighter 2010-8 dockad med VVM240 -- Det hela brummade igång 2004-06-15, Men det funkade inte som det ska förrens nu 2004-11-29

Det värmer upp en kåk på 87+87kvadrat. Enrörssystem, 12st små mesiga element.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!