Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 17 22 eller 30 kwt  (läst 963 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JanHansen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
17 22 eller 30 kwt
« skrivet: 26 januari 2010, 10:35:01 »
Hej
Holder på at skulle etablere värmepump (Nibe blir det nog). grundvattenvärme eller slingor, och har 600 m2 som skal värmes op. (inte altid, men det det skal väre möjligt). Vet inte om jag skal ha 17, 22 eller 30 kwt. Pumpen i sig selv er ikke så mycke dyrara om man köper 30 kwt, och då er det i stället 2 på 15 kwt. Då körer jag i største delen av året en pump på huset och en på varmvatten. När det då blir kalt kan jag ta alla 30 på huset för en stund. However, vvs killen säger at alting blir dyrara, grundvattenpump och värmevekslar måste bli störra. skulle det vära möjligt at etablere en buffer efter värmeväkslaren så at man inte behöver større pump och värmeväksler ? vvséren säger at det inte funker så.. han kan inte säga varfor bara at han inte har provat det förut... skulle det kunne gå ?

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 17 22 eller 30 kwt
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2010, 11:40:43 »
Du bör definitivt ha ett system med två kompressorer. t.ex. Nibe 1330. Ctc har ett styrsystem som hanterar upp till tre vp. Säkert finns det fler.
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 17 22 eller 30 kwt
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2010, 09:13:41 »
1 eller två kompressorer är inte så viktigt tycker jag men Nibe har ju större pumpar med 2 kompressorer i så varför ha 2 stycken a 15kW?
Hur gammalt är huset, vilken stad ligger det i?
17kW går bort direkt om det inte är ett energihus men om du ska ha 22kW eller mer än frågan.
Är det 1 familj som kommer bo där?
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!