Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög ljudnivÃ¥, vibrationer och stomljud pÃ¥ nyinstallerad Thermia Optimum Duo  (läst 28607 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jojner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Äntligen värmepump
Hej,

Har precis fått driftsatt en Thermia Optimum Duo 12 kW pump i vår souterrängvilla från 1971 och precis blivit medlem här efter år av pelletskonkande :).

Allt funkar bra så långt förutom att pumpen arbetar med en i mitt tycke mycket hög ljudnivå samt avger vibrationer som fortplantar sig till intilligande rum. Vi pratar dovt men mkt störande ljud i rum som ligger en bra bit bort. Jag har med en ljudmätare (en billig Claes Olsson variant från ett båtprojekt) mätt ljudnivån till 74dbC direkt ovanpå pumpen och ca 65dBC ca en meter ifrån. Det är ju skyhögt över Thermias spec på 48 dB uppmätt enligt EN ISO 3741 vid BOW45 (EN 12102) vad nu detta betyder men det borde ju finnas ngn rimlig korrelation med min hobbymätning.

Är rätt förvånad då låg ljudnivå var en styrande parameter till val av just Thermia. Installatören har varit och kollat men och tycker väl i och för sig att det är lite högt men jag kan inte få honom att säga om vår pump låter högre än andra installationer. Något märkligt. De vill nu komma och byta ut till vibrationsdämpande fötter. De är ju bra men jag är orolig för att det är ngt fel med pumpen till att börja med och då är ju det det första man bör åtgärda.

Mer data om installation:
- soutterängplanet med en flytspacklad ca 4 cm tjock platta vilande på frigolit, alla väggar är murade lättbetong och helt täta, innertak är betongbjälklag => vi har förstås grogrund för stomljud
- teknikrummet är ca 7 m2 och avgränsas mot intilliggande rum av tvättstuga och sedan korridor = dubbla dörrar
- installationen har spunna slangar från pump till volymtank (som står rätt på golv), samt från pump till radiatorkrets men fast kopparör till ovansidan till duotanken och här kan man ana att vibrationer går vidare via rör till vägg
- just nu värmer vi bara ovanvåningens radiatorkrets (140m2 golvyta), golvvärme är lagd i undervåning men inte driftsatt och golvvärme installeras i sommar i ovanvåning därav snart full golvärme och därmed valde vi inte G2/G3
- borrhål 250 meter

Om det låter lite i teknikrummet spelar inte så stor roll i och med att det är avskärmat samtidigt vill man ju att pumpen skall gå tyst och möta spec. Stomljuden är i princip otänkbara att leva med.

Mycket nyfiken pÃ¥ era erfarenheter kring ljud/vibrationer - är det fel pÃ¥ pumpen? Och rekommendationer i vad kräva av  Thermia/Installatör i detta läge.

Mvh

Jonas

« Senast ändrad: 23 februari 2013, 07:27:36 av Jojner »
Souterräng villa 1971, 270 m2 plus garage, Thermia Optimum Duo 12 kW, 250 meter borrhål, efter färdig renovering golvvärme, FTX, platta på mark ovan denna 7 - 15 cm grafit XPS och sedan 4 cm flytspackel.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Har själv en g2 8:a och i mitt tycke är den knäpptyst, enda gången jag hoppade till av ljudnivån var när frontplåten var borta och den startade.

Grannen har en vanlig diplomat 10:a men hans ljudnivå är betydligt störande, som ett gammalt (eller även nytt) kylskåp. Jag tycker mig t.o.m. höra pumpen utomhus när den är i drift.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Jojner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Äntligen värmepump
Ok intressant. Har läst i annan tråd att just G2 är mkt tyst.

Märkligt att i Thermias produktblad anges:

12 kW Diplomat 49 dB
12 kW Diplomat Optimum 48 dB
13 kW G3 47 dB

Logaritmisk skala så det är ju skillnad men knappast dramatisk. Störer skillnad på olika effekter dock. G3 8:a anges till 44,5 dB.

Souterräng villa 1971, 270 m2 plus garage, Thermia Optimum Duo 12 kW, 250 meter borrhål, efter färdig renovering golvvärme, FTX, platta på mark ovan denna 7 - 15 cm grafit XPS och sedan 4 cm flytspackel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Allt funkar bra så långt förutom att pumpen arbetar med en i mitt tycke mycket hög ljudnivå samt avger vibrationer som fortplantar sig till intilligande rum. Vi pratar dovt men mkt störande ljud i rum som ligger en bra bit bort. Jag har med en ljudmätare (en billig Claes Olsson variant från ett båtprojekt) mätt ljudnivån till 74dbC direkt ovanpå pumpen och ca 65dBC ca en meter ifrån. Det är ju skyhögt över Thermias spec på 48 dB uppmätt enligt EN ISO 3741 vid BOW45 (EN 12102) vad nu detta betyder men det borde ju finnas ngn rimlig korrelation med min hobbymätning.

Jag skulle prova att reklamera grejerna, om de inte tycker att din mätning räcker så kan man ju alltid ta hjälp av nått proffs på bullermätning. Håller inte specifikationerna så är det fel på grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jojner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Äntligen värmepump
Ok det är väl bara att stå på sig. Något frustrerande dock med Thermia säljare som inte kan svara rakt om pumpen låter normalt eller ej när man själv är fullständigt övertygad om att den inte gör det.

Har nu också förstått att Thermia inte har någon egen support till slutkonsument utan man är helt hänvisad till sin återförsäljare. Sannerligen märklig inställning av firma som vad jag förstår aspirerar på att vara kvalitetsmärke. En sak att det är första instans men att inte som varumärke gå in och ta ansvar direkt vid större problem är ju verkligen att lägga sitt varumärke i händer på tredjepartsfirmor känns ytterst tveksamt.

Någon som hört talas om något likannde. Kan någon fomr av felaktig komponent förorsaka att kompressor låter mer? Vi har kollat alla upphängningar internt mm och det verkat ok. Är det ok att det inte är monterat flexslang mellan vp och vvb?
Souterräng villa 1971, 270 m2 plus garage, Thermia Optimum Duo 12 kW, 250 meter borrhål, efter färdig renovering golvvärme, FTX, platta på mark ovan denna 7 - 15 cm grafit XPS och sedan 4 cm flytspackel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Den angivna siffran i specifikationen är säkert utan anslutningar, å andra sidan brukar inte anslutningarna i sig ge upphov till ökad ljudnivå, bara att ljudet sprider sig via rörsystemet.
Flexslangar minskar bara risken att ljudet sprider sig via rören.

Jag har sett en och annan som klagar pÃ¥ ljudnivÃ¥, min VP är dock relativt tyst, men jag jämför med det oväsen som oljebrännaren förde innan jag skaffade värmepump.   
« Senast ändrad: 26 februari 2013, 15:55:08 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jojner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Äntligen värmepump
Ja detta är ju förstås subjektivt.

Känns som stomljudsproblemet minskat sedan ett par dar men ljudnivån fortsatt hög. Jag hör lätt pumpen förbi utanför tvättstugan vilket innebär igenom två massiva dörrar med gummilist samt själva tvättstugan på 3 meter. Känns som det stödjer mina ljudmätningar plus att pumpen inte rimligen kan vara helt frisk.



 
Souterräng villa 1971, 270 m2 plus garage, Thermia Optimum Duo 12 kW, 250 meter borrhål, efter färdig renovering golvvärme, FTX, platta på mark ovan denna 7 - 15 cm grafit XPS och sedan 4 cm flytspackel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag håller här med Carl. Ljudnivån borde inte öga utom att spridningen blir effektivare.
Och jag tror att det här som du påpekar är en stor orsak att det blir så störande i hela
huset: 
- installationen har spunna slangar från pump till volymtank (som står rätt på golv), samt från pump till radiatorkrets men fast kopparör till ovansidan till duotanken och här kan man ana att vibrationer går vidare via rör till vägg


Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Nu kommer potentiellt korkade idéer som du kan bortse från om du vill! tOOmten

* Blir det någon skillnad i ljud om du försöker "hålla fast"/dämpa olika rör eller delar i värmepumpen som vibrerar?
* Kanske du kan ta en liten metallstav eller annat (stetoskop?) och sätta mot örat och lyssna på olika delar och rör för att försöka lista ur hur ljudet fortplantar sig (i golvet, väggar, rör osv)?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Jojner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Äntligen värmepump
Tackar för tips!

 Jag har ju känt med händerna och där jag kommit Ã¥t lagt tänderna emot (mkt effektivt och apropÃ¥ korkade idéer :P). Man känner ju vibrationer men inte mkt men det behövs väl inte heller och som sagt framförallt dÃ¥ i kopparröret som gÃ¥r direkt till VVB och vidare till vägg. Är det normalt att inte ha flexslang här? Vad föreskriver Thermia?

Som sagt mest bekymrad över ljudnivån direkt från pumpen nu. Tror inte den påverkas i det lilla teknikrummet av stomljuden. Vi pratar väldigt mkt högre än kylskåp från annu dazumal. Det låter helt enkelt elakt, metalliskt och ansträngt. Ngn på forumet med Optimum Duo 12 kW som kan delge sina bullerintryck?
Souterräng villa 1971, 270 m2 plus garage, Thermia Optimum Duo 12 kW, 250 meter borrhål, efter färdig renovering golvvärme, FTX, platta på mark ovan denna 7 - 15 cm grafit XPS och sedan 4 cm flytspackel.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
jag har en Duo 10'a G2 nästan rätt
Den låter mindre än kylskåpet i rummet bredvid.
Jag fick flexslangar monterade.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad michael.a

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • mickesentreprenad
enda gÃ¥ngen jag märkt att det kan bli högre ljud är när maskinen stÃ¥r en bit frÃ¥n väggen  o dÃ¥ speciellt om det är en betong/cement vägg bakom......nära väggen o ansluta med slangar är det som gäller om man ska fÃ¥ en tyst anl.eller klistra pÃ¥ en isolermatta pÃ¥ baksidan om man är tvungen att hÃ¥lla ut maskinen frÃ¥n väggen ett stycke

Utloggad Jojner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Äntligen värmepump
Intressant.

Var nere och mätte. Min står 35 mm från vägg som ju är betong. Ingen anledning mer än att elkabeln är indragen genom ett av de stora avlånga hålen på baksidan vilket ju gör att pumpen inte kan stå dikt vägg. Såg att det finns gummitätade genomföringar på ovansidan i framkant som ser ut att vara för elkabel, sensorer mm. Är det normal att dra genom dessa? Här finns ju bättringspotential då, bra!

Installatören påpekade en märklig sak. Thermia har även på duon en öppning för rör i den ljuddämpade fiberplattan som skiljer den nedre kompressordelen från den övre vvb delen. Tydligen för dyrt att ha två olika och för omständligt att lägga i en bit som täcker hålet.

Skar till en platta med gullfiber och la på denna öppning och det bättrade oljudet åtminstone något. Intressant, som att köpa en ny bil och vara tvungen att krypa runt och täta hål i torpedväggen för att dämpa motorljud.

När jag har fronten av och pumpen går låter det rejält vill jag lova. Igen ett mkt elakt metalliskt ljud. Undrar om det inte är ngt fel med kompressorn.

 

Souterräng villa 1971, 270 m2 plus garage, Thermia Optimum Duo 12 kW, 250 meter borrhål, efter färdig renovering golvvärme, FTX, platta på mark ovan denna 7 - 15 cm grafit XPS och sedan 4 cm flytspackel.

Utloggad ChristerN

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Kolla så inte kompressorn går åt fel håll.
Då låter det djävligt illa. Har provat själv. :)

//Christer
Thermia Diplomat Optimum 8 med 180 m borrhål.
40st Sfinxvakumrör på södervägg
Keddy spisinsats i öppenspis
90+90 m2 värmer hela källaren.
Bor i Härnösand

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kolla så inte kompressorn går åt fel håll.
Då låter det djävligt illa. Har provat själv. :)

//Christer

Den ska larma för fel fasföljd då man startar upp värmepumpen, sen gör den ingen värme om den går baklänges.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!