Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förslag till utbyggnad av IVT490  (läst 6773 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad klabbarparn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Förslag till utbyggnad av IVT490
« skrivet: 10 mars 2009, 23:44:02 »
Grön på området.
Har ett 2 våningshus på 240kvm med golvvärme på nedre plan samt vattenradiatorer på övervåningen.
årsförbrukningen är beräknad till 15000kwh/år men den ligger nog på 20000kwh/år med tanke på denna vinter trots "spetsning" med hjälp av braskamin.Bör tilläggas att vi bor i södra sverige.

Planerar att bygga ett garage på 80kvm med bastu och förråd. hur ska/kan man lösa uppvärmning av garaget.
golvvärme??? i hela garaget för att kunna hålla en temp av +10 i garagedelen samt +15 i bastudelen.
Bygga ut värmesystemet och schunta värme tillbaka till huset och 490:n, elfläkt, elgolvärme i bastun?
Som det är idag så går elpatronen på redan vid +5 grader. det skulle vara bra om man kunde kombinera ihop något för att optimera driftkostnaderna.
Ska även anlägga 1000kvm gräsmatta i maj så jag klurade lite på om man skulle lägga ut markslingor.
många frågor/funderingar men som sagt är i behov av idéer av hemmapulare och proffs som finns på detta forum.
 *vinkar*


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Förslag till utbyggnad av IVT490
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2009, 12:03:42 »
Ett billigt förslag är att värma garaget med en Luft/luft värmepump. Skaffa även en till huset när du ändå håller på.
« Senast ändrad: 11 mars 2009, 12:09:25 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förslag till utbyggnad av IVT490
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2009, 13:39:59 »
Det är nog en bra idé.

Med tanke på att du har braskaminen att ta till när det blir riktigt kallt så är det kanske ingen vits att satsa på jordvärme.

Man kan nog inte ha innedelen i bastun, men kanske i närheten. I så fall kan du ju ha det lite varmare där och låta garaget värmas av samma innedel? L/L är ju inte så bra på underhållsvärme, de behöver lite varmare för att funka bra med avfrostning.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Förslag till utbyggnad av IVT490
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2009, 14:05:04 »
Tror 490:n har anslutning i botten på tanken för inkoppling mot tex acctank eller extern värmekälla.
docka en extra L/V mot tanken  ;)
ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad klabbarparn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Förslag till utbyggnad av IVT490
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2009, 21:34:56 »
vilken pump är att rekomendera i det fallet, om jag nu skulle välja golvvärme i plattan till garaget och samtidigt mata huset med "överflödig" värme.
Bör jag har acc tank eller inte???

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Förslag till utbyggnad av IVT490
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2009, 11:57:26 »
vilken pump är att rekomendera i det fallet, om jag nu skulle välja golvvärme i plattan till garaget och samtidigt mata huset med "överflödig" värme.
Bör jag har acc tank eller inte???
acktank om du vill ha en större pump.
men jag tror att du skulle klara dig ganska bra med te.x Airwells minsta kopplad mot IVT:n.
om du har Airwellens BV något lägre än IVT:ns så kommer denna enbart starta när IVT:n inte orkar (kallt ute eller hög TVV-förbrukning)
en liten volymförstorare skadar dock aldrig på en pump typ Airwellen/fast kondensering.
om du väljer en inverter typ Carrier stinger eller dyligt behövs ingen volymförstorare ..

Lycka till  ;)
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad klabbarparn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Förslag till utbyggnad av IVT490
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2009, 22:42:20 »
när man ställer lutningen på kurvan är det efter en mattematisk formel eller skiljer det sig åt mellan olika pumpar.
undrar eftersom jag tror det är vad ACE menar med lägre BV.
TVV-förbrukning vet jag inte heller vad det betyder men det låter Obra

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Förslag till utbyggnad av IVT490
« Svar #7 skrivet: 24 mars 2009, 06:55:21 »
Hej !
kurvan är hur hög temperatur du kör ut vid en viss utetemperatur.
denna är ställbar i förhållande till ute-temperaturen ,och regleras av shunt-automatiken.
Det vill säga...din kompressor/elpatron höjer tempen till BV= Börvärdet...och shunten "späder" in hetvatten från pannan till radiatorkretsen tills temperaturen på denna nått den den önskade enligt kurvan.....

TVV= Tappvarmvatten
Hoppas det klarnade  Thumbsup

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad mic.ste

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Förslag till utbyggnad av IVT490
« Svar #8 skrivet: 10 april 2009, 11:42:42 »
Det stämmer som ace säger att 490:n har två ansllutningar i botten, dessa är endast pluggade så det skiljer inget i höjd på uttagen, men IVT har ett insticksrör med diffusor(eller hade iaf när jag jobbade där) för sådan här tillämpningar.
Men volymen i manteln är endast ca 60liter så det får inte vara alltför store effekt på pumpen om du ska direktansluta den mot ivt:n


Utloggad klabbarparn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Förslag till utbyggnad av IVT490
« Svar #9 skrivet: 08 juli 2009, 21:56:56 »
så då var plattan gjuten till garaget. Golvvärme slingor vilar i plattan utifallatt... värme i garaget får vänta ett år till
Har spunnit lite på tanken att komplettera huset med LLvp kollade lite på citcop på Panasonic HE9/GKE12 fläkten, en sådan på varje våning (2x120kvm) borde göra susen året runt.
Då kanske den lilla späda 490 får den hjälp den behöver, vad tror ni experter

Utloggad Beatdiz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Säljare
SV: Förslag till utbyggnad av IVT490
« Svar #10 skrivet: 14 augusti 2009, 09:05:01 »
Bara ett litet tillägg i diskussionen :D

Förutsättningar
Styrkortet måste vara version V2 Rego 410 och
programversion måste vara V2.5 eller senare. Vid
byte av styrkort/programvara från äldre version
till V2/V2.5 måste även eventuellt effektvaktskort
bytas till version V2.

Detta för att ansluta en extern värmekälla.
Bara ett litet tillägg.

Utloggad jaybee1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Förslag till utbyggnad av IVT490
« Svar #11 skrivet: 03 januari 2010, 18:45:33 »
Om man har Rego401 vad kostar kalaset då?
Norrtälje, Uppland. 1½ plan Trivselhus 218m² (2003). Betongplatta, vattenburen golvvärme nere o uppe. Tulikivi 2,2ton täljstenskamin, eldar varje "kall" dag.
IVT 490 frånluft, kurva 1,6-1,8. Fin 0.
Dubbelgarage 40m² 3st elradiatorer.
Attefallshus 25m² luft/luft.

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: Förslag till utbyggnad av IVT490
« Svar #12 skrivet: 03 januari 2010, 19:08:43 »
Hej

Jag har kompletterat en IVT 490 med en Optima 700 samt Rego och sparat en hel del energi på det. Om det är lönsamt beror på den framtida utvecklingen av elpriset. Fråga mig inte hur det är kopplat men det fungerar bättre än den traditionella eftersom jag kör tappvarmvatten från IVT 490 och värmevattnet från Optima 700 så har jag bättre värmekomfort än enbart med endera.
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad jaybee1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Förslag till utbyggnad av IVT490
« Svar #13 skrivet: 03 januari 2010, 19:24:31 »
Du har ju väldigt lik situation som mig.
Hur gick du till väga? Vad kostade Optiman?
Har du koll på förbrukningen innan och efter installationen?
Inspirera mig  ;)
Norrtälje, Uppland. 1½ plan Trivselhus 218m² (2003). Betongplatta, vattenburen golvvärme nere o uppe. Tulikivi 2,2ton täljstenskamin, eldar varje "kall" dag.
IVT 490 frånluft, kurva 1,6-1,8. Fin 0.
Dubbelgarage 40m² 3st elradiatorer.
Attefallshus 25m² luft/luft.

Utloggad järker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bollebygd
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förslag till utbyggnad av IVT490
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2010, 13:27:38 »
VILL också veta lite mer siffror, på hur din förbrukning förändrades samt förstås vad kostade investeringen, vad min förbrukning med Ivt 490 vet jag tyvärr och det är ju ingen vacker syn, så vvad fick du ge för Optiman installerat och klart ?

Mvh !  /  J
158 m2 byggår 2008 i Bollebygd, ivt490 med beräknad
 total Ã¥rsförbrukning: 28 064 kWh, nu 24060 kwh enl. vattenfall.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!