Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulationspump fastnat IVT 495 Twin - Autoterm Gemini  (läst 3944 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micko

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Cirkulationspump fastnat IVT 495 Twin - Autoterm Gemini
« skrivet: 07 oktober 2012, 16:47:07 »
Hej alla! Jag har problem med min Autoterm Gemini (2003), "pressostat låg" och har nu efter mycket testande och rensande av filter insett att cirkulationspumpen till markslingan som sitter uppe i fläktutrymmet har suttit fast.
Det gick att lossa den med en skruvmejsel och en del våld men när jag startar VP så snurrar den ej, den ska väl gå alltid så att säga? Det kommer heller varken vätska eller luft när man lossar på avluftningsventilen till samma krets.
Tacksam för hjälp! :-)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Cirkulationspump fastnat IVT 495 Twin - Autoterm Gemini
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2012, 10:36:16 »
Om du har haft för lite vätska så att cirkpumpen har gått torr så har den säkert skurit...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Cirkulationspump fastnat IVT 495 Twin - Autoterm Gemini
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2012, 11:36:56 »
Hej alla! Jag har problem med min Autoterm Gemini (2003), "pressostat låg" och har nu efter mycket testande och rensande av filter insett att cirkulationspumpen till markslingan som sitter uppe i fläktutrymmet har suttit fast.
Det gick att lossa den med en skruvmejsel och en del våld men när jag startar VP så snurrar den ej, den ska väl gå alltid så att säga? Det kommer heller varken vätska eller luft när man lossar på avluftningsventilen till samma krets.
Tacksam för hjälp! :-)
Mät om du har spänning fram till pumpen.
Jag vet inte säkert men nog borde den gå hela tiden, det är väl tänkt att den ska återladda jorden med hjälp av frånluften när vp vilar.
Möjligt lågprisalternativ c-pump http://www.jula.se/search-result/?q=cirkulationspump om flödet stämmer.
En c-pump har en keramisk tätning. Dessa keramik ringar kan, när de står stilla klibba ihop, särskilt om de inte står i vätska. Det brukar då hjälpa att dra lätt med en skruvmejsel så att de släpper. Är det impellern som fastnat, av någon anledning, sitter det hårdare och risken finns att impellern lossnar från axeln om man drar runt motorn. Då får man en pumpmotor som snurrar emedan den inte pumpar någonting eller väldigt lite.
Det känns som du behöver en ny pump.
« Senast ändrad: 10 oktober 2012, 11:58:38 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Cirkulationspump fastnat IVT 495 Twin - Autoterm Gemini
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2012, 11:41:12 »
Är pumpen varm/ljummen? I så fall får den spänning.
Jag kan berätta att jag stängde av min VP när jag åkte på semester för några år sen. Det var trassel att få igång en cirkulationspump efter. Jag drog runt den med skruvdragaren tills den startade själv, den har gått bra sen och det är flera år sedan.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Cirkulationspump fastnat IVT 495 Twin - Autoterm Gemini
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2012, 12:11:16 »
Jag utökade mitt tidigare inlägg med en liten förklaring, men Olle61 han lägga sig sist i tråden. Och det är som han säger att blir motorn varm tyder det på spänning fram.
Generellt för pumpar med keramisk tätning är att man aldrig får torrköra sådana mer än max ½min eller vad det tar att konstatera att den fungerar. Förutom keramik-ringarna finns det även gummidetaljer som kan skadas av friktionsvärmen.
Bara keramik. Blev osäker så var tvungen att plocka sönder en grundfors-pump, inga gummidetaljer i c-pumpen.
« Senast ändrad: 10 oktober 2012, 13:29:10 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Cirkulationspump fastnat IVT 495 Twin - Autoterm Gemini
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2012, 14:32:07 »
Blev osäker så var tvungen att plocka sönder en grundfors-pump, inga gummidetaljer i c-pumpen.

Det kallar jag för engagemang.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Cirkulationspump fastnat IVT 495 Twin - Autoterm Gemini
« Svar #6 skrivet: 10 oktober 2012, 16:34:46 »
Det kallar jag för engagemang.  tummenupp
Jo, tack, men finns det något värre än ovisshet och rädsla att fara med osanning? Då är det bättre att hålla tyst. a:gl
Nu är man uppdaterad på den biten, bra. tummenupp
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!