Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flytta utegivare - skarva kabel?  (läst 8272 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Flytta utegivare - skarva kabel?
« Svar #15 skrivet: 24 april 2016, 12:22:25 »
Man skarvar aldrig nätverkskabel med fiskögon, man försöker alltid att undvika skarvar på datanät men om man ändå måste finns speciella "skarvboxar" som man använder. Fiskögon använder man bara då det inte ställs några större krav på signalerna typ telefonledningar. Så jag har svårt att tro att någon yrkesman skarvar datakablar med fiskögon och gör h*n det är h*n nog inte vuxen uppgiften.
Den ena har haft elfirma och elbehörighet sedan början på 80 talet,och den andra från 90 talet. Men det är ju inte ett krav med elbehörighet för att koppla nätverkskabel.

Men för att skarva åt utegivaren måste ögonen vara lämpligt.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Flytta utegivare - skarva kabel?
« Svar #16 skrivet: 24 april 2016, 13:22:52 »
Självklar behöver man inte ha behörighet för att koppla nätverk. Men vill man vara seriös och lämna funktionsgarantier på nätverket brukar man även se till att man är certifierad, för utan certifieringen faller hela systemet för systemgaranti som producenterna/leverantörerna tillhandahåller tillsammans med den som "bygger" nätverket.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Österby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flytta utegivare - skarva kabel?
« Svar #17 skrivet: 25 april 2016, 07:12:37 »
Sol pÃ¥ utegivaren under kvällstid brukar vara rätt bra, ofta har man sÃ¥ pass varmt inne dÃ¥ tack vare solens pÃ¥verkan att det bara är bra om utegivaren bromsar lite extra, sÃ¥ det blir svalare inne till  natten.
Men det där är ju en smaksak, upplever du att du har problem på grund av placeringen, eller är du bara typen som vill att det skall monteras enligt instruktion?

Jag upplever så här på våren att det blir kallt inomhus. Mitt gamla hus är ganska otätt och jag ser enorma skillnader i temperatur beroende på vart jag mäter. Min termostat utanför köksfönstret som inte är i direkt solljus kan visa 3-7 grader medan vp givaren i direkt solljus visar 17-22 grader. Jag antog då att den går på sparlåga. Närväl löven slagit ut och det blivit sommar så kommer träden ge skugga åt givaren men jag tänker att det är nu när det är kallt som jag verkligen behöver värmen.. kanske tänker jag fel..?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Flytta utegivare - skarva kabel?
« Svar #18 skrivet: 25 april 2016, 09:06:46 »
Har du ingen innegivare? Den skulle förmodligen lösa dina problem...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Flytta utegivare - skarva kabel?
« Svar #19 skrivet: 25 april 2016, 09:51:20 »
Blir det kallt inne, så tänker du rätt :)

Hos oss blir det bra om den får kvällssol, vi har ofta ganska solvarmt inne efter en solig dag. Vi hade den först så att den fick morgonsol och det var inte trevligt.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Österby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flytta utegivare - skarva kabel?
« Svar #20 skrivet: 25 april 2016, 14:14:56 »
Har du ingen innegivare? Den skulle förmodligen lösa dina problem...
Jag har ingen separat inomhusgivare, kanske sitter det en i själva vp?

Utloggad Österby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flytta utegivare - skarva kabel?
« Svar #21 skrivet: 25 april 2016, 14:19:14 »
Blir det kallt inne, så tänker du rätt :)

Hos oss blir det bra om den får kvällssol, vi har ofta ganska solvarmt inne efter en solig dag. Vi hade den först så att den fick morgonsol och det var inte trevligt.

Jag hade tänkt sätta den pÃ¥ ett ställe där solen aldrig skiner... 😊 Är det dumt? Kommer jag fÃ¥ problem under andra Ã¥rstider?

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Flytta utegivare - skarva kabel?
« Svar #22 skrivet: 25 april 2016, 14:21:42 »
Nä det tror jag inte, tar den inte sol så får du faktisk utetemp och det kan inte vara dåligt spec om du har dåligt isolerat och inte får så mycket övervärme i huset av solen.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Flytta utegivare - skarva kabel?
« Svar #23 skrivet: 25 april 2016, 14:48:58 »
Väster brukar fungera bäst med tanke pÃ¥ solpÃ¥verkan. Men allra bäst blir det med en innegivare som hjälper till  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!