Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hur länge varar ytjordvärmen  (läst 2064 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nbgfj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
hur länge varar ytjordvärmen
« skrivet: 22 september 2006, 14:08:44 »
Installerade en AGA Thermia ytjordvärmepump 1980 med 400 m glykolfylld slang pÃ¥ 1,2 m djup. Har bytt en del delar under Ã¥rens lopp. Senaste reparationen för ca 3 Ã¥r sedan resulterade ocksÃ¥ i byte till annat köldmedium pga av nya miljölagar. Min elförbrukning har stigit successivt de senaste 10 Ã¥ren och med ett sprÃ¥ng efter den senaste reparationen. FrÃ¥n början ca 16 000 kwh till nuvarande 23000 kwh. Jag har ej separat elmätning av förbrukningen pÃ¥ värmepumpen. Mina funderingar är följande: Är det värmen i marken som hÃ¥ller pÃ¥ att ta slut? eller är det övergÃ¥ngen till det nya köldmediet som är boven.(reparatören sa det var mindre effektivt). Är det sÃ¥ att min gamla värmepump fungerar sämre med de moderna köldmedierna än vad de nya pumparna gör? Kort sagt ska jag byta värmepump och behÃ¥lla systemet med jordvärme? eller ska jag skrota hela systemet och satsa pÃ¥ ett luft-vattensystem istället? Hoppas nÃ¥gon har nÃ¥gra kloka rÃ¥d att ge mig! 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: hur länge varar ytjordvärmen
« Svar #1 skrivet: 22 september 2006, 14:20:17 »
Du skall definitivt inte satsa på luftvärme om du redan har en jordkollektor.

Köp istället en ny jord/bergvärmepump på ca 7-9 kW, de kostar inte mer än ca 40-60 000 kr (beroende på vilken du väljer) och ger dig säkert några tusen kWh/år större besparing än en luft/vattenvärmepump.

Den ökade förbrukningen behöver inte bero på att din värmepump fungerar speciellt dåligt, de flesta "moderna" familjers elförbrukning har gått upp allt mer de senaste åren, större TV-apparater som står på allt fler timmar varje dag, fler datorer som står på allt fler timmar vaje dag och allt mer fokus på belysning av olika slag har ökat de senaste åren. Det kan vara en del av förklaringen även för dig.

Byte från R22 till R407C (som jag antar att det rör sig om i ditt fall) ger en något lägre verkningsgrad, men om konverteringen är riktigt gjord skall det inte bli några himmelsvida skillnader.

Värmen i marken tar inte slut, det kan du vara lugn för, men du kan ha dåligt flöde på kölbäraren i kollektorn, det kan ge rätt dramatiska skillnader på verkningsgraden om du har lågt flöde...

Kolla inkommande och utgående temp när värmepumpen gått minst 30 minuter i sträck, du bör då ha en difftemp på ca 3-4 grader mellan KB-in och KB-ut. INkommande temp denna årstid bör ligga på minst 7-8 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: hur länge varar ytjordvärmen
« Svar #2 skrivet: 22 september 2006, 18:05:27 »
Funderingen R22->R407C tog Rickard upp.

Men... när det gäller brine har ni gjort byte där okså... Byte från etylenglykol till etanol kanske?

Nånstans för länge sedan läste jag på forumet att det är olämpligt att göra detta för det skulle ske en kemisk reaktion där kvarvarande glykol "sockrar" sig och ger invändiga beläggningar i KB-kretsen.
En gång glykol - alltid glykol!

Kan inte bekräfta om det stämmer men omöjligt är det inte....
« Senast ändrad: 22 september 2006, 18:12:41 av maha6305 »

Utloggad nbgfj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: hur länge varar ytjordvärmen
« Svar #3 skrivet: 01 november 2006, 14:05:22 »
Hej Tack för ditt svar. Jag la ner problemet ett tag men har nu jag mätt temp.diffen mellan ut och in. Jag mätte innanför isoleringen på samma sätt på båda rören och har en diff på endast ca 0,8 grader. 13,5 resp 12,7. Vad göra? Är cirkulationen av glykol delvis hindrad?

Du skall definitivt inte satsa på luftvärme om du redan har en jordkollektor.

Köp istället en ny jord/bergvärmepump på ca 7-9 kW, de kostar inte mer än ca 40-60 000 kr (beroende på vilken du väljer) och ger dig säkert några tusen kWh/år större besparing än en luft/vattenvärmepump.

Den ökade förbrukningen behöver inte bero på att din värmepump fungerar speciellt dåligt, de flesta "moderna" familjers elförbrukning har gått upp allt mer de senaste åren, större TV-apparater som står på allt fler timmar varje dag, fler datorer som står på allt fler timmar vaje dag och allt mer fokus på belysning av olika slag har ökat de senaste åren. Det kan vara en del av förklaringen även för dig.

Byte från R22 till R407C (som jag antar att det rör sig om i ditt fall) ger en något lägre verkningsgrad, men om konverteringen är riktigt gjord skall det inte bli några himmelsvida skillnader.

Värmen i marken tar inte slut, det kan du vara lugn för, men du kan ha dåligt flöde på kölbäraren i kollektorn, det kan ge rätt dramatiska skillnader på verkningsgraden om du har lågt flöde...

Kolla inkommande och utgående temp när värmepumpen gått minst 30 minuter i sträck, du bör då ha en difftemp på ca 3-4 grader mellan KB-in och KB-ut. INkommande temp denna årstid bör ligga på minst 7-8 grader.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: hur länge varar ytjordvärmen
« Svar #4 skrivet: 01 november 2006, 19:00:31 »
Om du "bara" har 0,8 graders tempdiff så tyder det på mycket bra cirkulation, eller att värmepumpen tar mycket lite energi ur din kollektor!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!