Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering bergvärmelösning  (läst 1714 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krilan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Dimensionering bergvärmelösning
« skrivet: 19 juni 2010, 18:13:35 »
Hej,

Efter att ha surfat runt pÃ¥ forumet ett antal veckor för att förkovra mig i värmepumpsdjungeln har jag äntligen kommit till skott och postat mitt första inlägg! Som novis pÃ¥ omrÃ¥det blev det givetvis en frÃ¥ga, men förhoppningsvis är det fler än jag som kan dra nytta av de kloka svar jag vid det här laget vet att ni där ute sitter inne med  :)

Jag skulle vara väldigt tacksam för lite tips och råd angående hur den bergvärmelösning + frikyla jag och min familj bestämt oss för att investera i bör vara dimensionerad, och om det finns något speciellt vi bör tänka på?

Plats: Hässleholm/Vinslöv Norra Skåne.
Hustyp: 1 1/2-plans friliggande villa.
Ålder: 1890 (renoverat ca. 1990, ny ytterpanel, ej tilläggsiolerat).
Fönster: original, tvåglas.
Ventilation: självdrag.
Radiatorer: vattenburen värme, tvårörs lågtemperatursystem.
Boyta: 170 m2 fördelat enligt följande:
- 100m2 bottenplan (öppen planlösning).
- 70m2 övervåning.
Vi planerar även att lägga in vattenburen golvvärme i källaren som är på 50m2, vilket sammanlagt ger en boyta på 220 m2 som ska värmas upp.
Önskad temperatur på alla plan (genererad av värmepump): 19°C
Energiförbrukning 2009-02-01 - 2010-01-31 (170m2, alltså exklusive källare):
- 32282 kWh = 6,6 ton pellets (eldade i kombipanna från 1990). Delvis har förbrukningen varit så hög eftersom utrymmet mellan källare och bottenvåning inte är isolerat, samt att källaren inte varit uppvärmd. Vi kommer inte att isolera framöver heller utan istället dra nytta av att en uppvärmd källare värmer golvet på bottenvåningen.
- 3m3 ved i kamin och kakelugn (båda placerade på bottenvåningen). Vi kommer att fortsätta elda med dessa.

Grannarna har haft 7m respektive 9m ner till berg när de har borrat sina vattenbrunnar. Dessutom är grundvattnet högt i dessa trakter.

Jag undrar också ifall samma borra/borror som kommer att nyttjas för värme även kan användas för att hämta upp vatten, för att bevattna trädgård o.dyl.? Och ifall detta är att rekommendera eller inte?

Tack på förhand!
« Senast ändrad: 20 juni 2010, 10:09:52 av krilan »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering bergvärmelösning
« Svar #1 skrivet: 20 juni 2010, 20:48:49 »
Hej!
En 9-10 kW VP och 170 m borra borde räcka. Tänk på att verkningsgraden på pelletspanna inte är 100%, men jag kvittade detta mot att värma källaren.

Tänk också på att isolera rejält under golvvärmen i källaren, annars kan golvvärme i gamla källare lätt bli ett "svart energihål".

Det går bra att pumpa upp vatten för bevattning ur borran om grundvattennivån tillåter detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad krilan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering bergvärmelösning
« Svar #2 skrivet: 23 juni 2010, 20:48:56 »
Carl N, tack för tipset! Jag följde ditt råd och ändrade min offertförfrågan till en VP på 10 kW och 170m borrhål.

Den bästa offerten så här långt ligger på 151.500 riksdaler. Med rotavdrag hamnar prislappen på 128.775. För dessa pengar får jag:

Nibe F 1245-10kW.
Borrhål 170m.
Foderrör 6m.
Rör och rördelar som tillhör installationen.
Arbete som tillhör installationen.
Isolering av rör.
Elinstallationen.
Container för borrslam.
Grävning från borra in till husgrund.
Grovplanerad återfyllning.
Demontering och bortforsling av panna.

Som vanligt tillkommer ytterligare kostnader om mer foderrör behövs, i det här fallet 575:-/m inkl. moms.

För ytterligare 8000:- får jag även frikyla: fläktkonvektor för värme och kyla inklusive installation.

Någon spontan åsikt om det verkar som jag får valuta för pengarna?

Utloggad Jimbo1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering bergvärmelösning
« Svar #3 skrivet: 10 december 2010, 07:02:17 »
Hej på dig! Hut gick det med ditt projekt? Jag är i precis samma situation vad gäller lösning av värmepump, fast till ett nybyggt hus utan källare. Det jag undrar mest över är frikyla...

Installerade du detta, eller har någon annan gjort det med Nibe 1245? Hur fungerar det i praktiken, kan man ställa vilka grader man vill kyla ett rum till?
Jag är väldigt novis i området, men det lilla jag fattar verkar vara att 1245an är bra, och i synnerhet gillade jag fri kyla. Om det dessutom endast kostar 8000 extra så är det ju ännu bättre....

Utloggad Jimbo1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering bergvärmelösning
« Svar #4 skrivet: 11 december 2010, 15:17:23 »
Ingen som har detta system med NIBE 1245 som kan förklara hur det fungerar...?  :-\

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!