Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT C7 kontroll  (läst 3842 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad broken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT C7 kontroll
« skrivet: 23 september 2014, 10:29:29 »
Hej

Brukar läsa mest här på forumet men nu är det dags att premiär fråga

Har en IVT C7 Greenline från 2002, är lite osäker på funktionen på den så tänkte höra om vad som kan tänkas hända med den.

I våras tjöt den yttre cirkulationspumpen rejält men sen tystnade den igen efter nån vecka, frågade en ventilationskille som sa att de säkert var luft i systemet som gjorde att det lät.

Men nu när de börjar bli kallare och jag gjort höstkollen av VP, så tycker jag hela värmepumpen är väldigt tyst fast den indikerar att den går som vanligt utan larm m.m dock så bubblar de väldigt mycket och länge i kontrollglaset och den verkar gå väldigt länge för att värma varmvattnet. Dock har vi ingen högre elförbrukning ännu så jag vet inte om jag är orolig i onödan eller om de börjar knaka i kompressor och cirkulationspumpar.


Jag vet inte var jag hittar ute temperaturen för tempgivaren ute, d.v.s den som triggar igång pumpen? (för det är väl inte den som jag ställt på 2,8?) Var lite kyligt i morse med bara 18,4 inne.

Så bör man be nån tekniker kolla den eller kan jag själv kolla funktionen?






Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT C7 kontroll
« Svar #1 skrivet: 23 september 2014, 12:05:16 »
Det är inte temperaturgivaren för utetemperaturen (GT2 i meny 3) som startar pumpen utan returvattentemperaturen i kombination med inställd värmekurva. Förmodligen är det värmekurvan som är inställd på 2,8 vilket är ett rimligt värde i ett välisolerat hus med golvvärme. Radiatorvärmda hus brukar behöva runt 4. Man kan också behöva höja Värme finjustering i meny 1 något. Höst och vår kan det bli svalt inne om den står på noll.

Hur länge bubblar det i synglaset efter det att pumpen har startat?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad broken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT C7 kontroll
« Svar #2 skrivet: 23 september 2014, 13:00:24 »
De bubblade fortfarande när jag kollade efter 4 - 5 minuter
(fast den är väldigt tyst så vete 17 om den är igång, fast drift lampan lyser)
« Senast ändrad: 23 september 2014, 13:14:29 av broken »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT C7 kontroll
« Svar #3 skrivet: 23 september 2014, 13:45:55 »
4-5 minuter, då är det något som inte är som det ska vara. Det kan vara expansionsventilen som krånglar eller så har köldmedium läckt ut. Vid sådana här tillfällen är det mycket bra att ha gamla data på t.ex. differensen mellan in- och utgående köldbärartemperatur att jämföra med men jag antar att sådana inte finns.

För mig låter det som det tyvärr är dags för en servicetekniker att undersöka pumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad broken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT C7 kontroll
« Svar #4 skrivet: 23 september 2014, 14:15:00 »
Har tyvärr inga data sparat, men tar gärna emot tips på bra tekniker i Södra Sthlm.


Utloggad broken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT C7 kontroll
« Svar #5 skrivet: 24 september 2014, 08:39:18 »
Kan väl uppdatera med att det verkar som kompressorn inte startar alls?
Har inga larm, men är 2 grader kallare än vanligt inne och pumpen verkar gå och gå utan att bli klar nångång, men låter nästan inget vilket den brukar göra när den kör.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: IVT C7 kontroll
« Svar #6 skrivet: 24 september 2014, 09:04:22 »
Här kan du se en liten film hur det bubblar i det lilla fönstret på min C7 från 2002 https://www.dropbox.com/s/9a5ywdi2qe23w3u/130210em.mpg. Dessutom kan du höra hur min kompressor låter när den är igång.

Hör du inte detta ljud tydligt/högt när frontpanelen är borttagen så är det hög tid att ringa en servicetekniker. Fast först kan du ju kolla säkringar, motorskydd och annat som är lätt att själv kolla upp

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: IVT C7 kontroll
« Svar #7 skrivet: 24 september 2014, 09:38:47 »
Kompressorn går väl inte då, utan den värmer med eltillskott istället.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT C7 kontroll
« Svar #8 skrivet: 24 september 2014, 10:52:51 »
Bubblar det i synglaset mÃ¥ste kompressorn gÃ¥ men jag hÃ¥ller med om att läget är nÃ¥got oklart. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad broken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT C7 kontroll
« Svar #9 skrivet: 24 september 2014, 11:22:53 »
Än mer oklart för mig som inte kan dessa  :)

Mina värden är nu
GT1: fr 31 nu 19,9
GT2: 6
GT3: f 43 n 44,8
GT6: 31,6
GT8: 21,3
GT9: 20,4
GT10: 24,4
GT11: 35

Pumpen lyser och låter lite tyst som att den går, men emellanåt brukar den starta nåt mer som låter betydligt högre, dock har den inte startat nåt sånt, den går inte på tillskott.
Kan de vara cirkulationspumpen inne i maskin?


Utloggad broken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT C7 kontroll
« Svar #10 skrivet: 24 september 2014, 12:05:35 »
Här kan du se en liten film hur det bubblar i det lilla fönstret på min C7 från 2002 https://www.dropbox.com/s/9a5ywdi2qe23w3u/130210em.mpg. Dessutom kan du höra hur min kompressor låter när den är igång.

Hör du inte detta ljud tydligt/högt när frontpanelen är borttagen så är det hög tid att ringa en servicetekniker. Fast först kan du ju kolla säkringar, motorskydd och annat som är lätt att själv kolla upp

Per L

De är precis det där motorljudet jag inte hör längre, nu går den väldigt tyst, men jag har ändå bubblor i glaset, fast inte samma flöde som på filmen, det bubblar betydligt mindre.
Jag har inga larm och den går dock.

wdit:
Kan tillägga att VV funkar nästan som vanligt, det är verkar som Radiatorerna inte får nån värme
« Senast ändrad: 24 september 2014, 14:39:18 av broken »

Utloggad broken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT C7 kontroll
« Svar #11 skrivet: 30 september 2014, 10:06:28 »
Tekniker har kollat och säger att de är nÃ¥t fel som gör att de inbyggda värmeskyddet  slÃ¥r av kompressorn sÃ¥ kompressorn mÃ¥ste bytas.

I nuläget är kompressorn väldigt varm och startar inte, antar att det bara är att förbereda ett byte?
Gör man upphandling på sånt till flera olika leverantörer eller hur brukar man göra, ska man kanske använda de som kollat den eller ta in second opinion?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: IVT C7 kontroll
« Svar #12 skrivet: 13 oktober 2014, 12:13:33 »
Ah, mitt öra hör det vanliga igen, kompressorn måste bytas...
Är det en 3-fas-kompressor i denna vp? Isåfall kan det vara värt att kolla så verkligen alla 3 faserna har spänning framme vid själva kompressorn. Det är vanligt att kontaktorer och mjukstartrreläer slutar att fungera på en fas med tiden.
Resultatet kan bli att motorn går, fast sakta och väme byggs upp.
Kan du mäta spänningen innan du låter någon spendera massa pengar på ett kompressorbyte?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!