Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulationspump Eco EL - Eco Air  (läst 4067 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peo1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Cirkulationspump Eco EL - Eco Air
« skrivet: 30 oktober 2006, 10:09:24 »
Hej alla.

Jag har en Eco Air 107 V3 och Eco El V3 och nu undrar jag följande.
Skall verkligen cirkpumpen mellan Elpannan och Värmepumpen gå hela tiden vid minusgrader?
Någon som vet vilket flöde som är optimalt mellan Elpannan och Värmepumpen i manualen står bara att man inte skall understiga 1200l/tim jag har en injusteringsventil monterad så jag hade tänkt att justera in rätt flöde.
Eller skall man ställa in detta utifrån delta temp in resp ut från VP´n.

Tacksam för svar och tips

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Cirkulationspump Eco EL - Eco Air
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2006, 10:39:39 »
Självklart, annars fryser ju VP:n när den inte går.

Jag antar att cirken är ställbar. Tag lägsta inställningen utan att VP:n löser ut. När allt funkar skall du ha 6-10 graders skillnad in och ut ur VP:n

Utloggad mson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Cirkulationspump Eco EL - Eco Air
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2006, 13:20:42 »
Hej,
Jag kör en 105:a V3 + Eccoel V3 sedan i somras så detta blir första vintern utan olja.
Har funderingar på just temp diffen mellan fram och returledning till VP. Jag har en CP som CTC rekommenderar i sin manual. Den går just nu på högsta hastigheten (enligt rek. från CTC) och då har jag en temp diff på 2-3 grader.
Har en framledningstemp på 36 grader med en utetemp på 6 grader (lite för varmt i huset).
Antal starter senaste dygnet: 21
Drifttid senaste dygnet på kompressorn: 10h

Nån som har kommentarer på drifttiderna?
Kan temp diffen ökas om flödet minskas?

Är hittils jättenöjd med grejorna. Har gått från ~8l olja per dygn (just nu) till ~17 Kwh el. En besparing på c:a 80kr/dygn.

/Mats

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspump Eco EL - Eco Air
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2006, 13:57:16 »
Hej,
Jag kör en 105:a V3 + Eccoel V3 sedan i somras så detta blir första vintern utan olja.
Har funderingar på just temp diffen mellan fram och returledning till VP. Jag har en CP som CTC rekommenderar i sin manual. Den går just nu på högsta hastigheten (enligt rek. från CTC) och då har jag en temp diff på 2-3 grader.
Har en framledningstemp på 36 grader med en utetemp på 6 grader (lite för varmt i huset).

Kan temp diffen ökas om flödet minskas?

/Mats

Enligt manualen skall du vid en utetemp på +6° ha ett "värmebärardelta" på 4°, vid -5° ute ett delta på 2,5°. Pröva med att sänka hastgheten på cirk.pumpen.

Sture
« Senast ändrad: 30 oktober 2006, 14:19:32 av Sture »
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Cirkulationspump Eco EL - Eco Air
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2006, 15:54:03 »
Jag upprepar vad jag tidigare skrivit. Sid 19 i ecoairmanualen anger vissa difftemperaturer för att kontrollera VP:ns effekt. Dessa temperaturer anges sedan som "mycket ungefärliga".

På sidan 15 anges kraven på cirk. 105 skall inte understiga 1000 l/h.

Vid +10°C ger pumpen drygt 5,7kW. 1000l/h som tar upp knappa 5kw får ett delta T på 5° C.

Jag har vid samma drift 9°C, vilket innebär ett ungefärligt flöde på 550 l/h. Jag har inte fått någon utlösning, men får på detta sätt litet högre panntemperatur, vilket gör gott för varmvattnet. Hur COP påverkas vet jag inte.

På sidan 15 och 9 framgår det att för lågt flöde ger stopp. Prova med läge I, om du fortfarende har för liten difftemp, stryp litet på en av avtängningsventilerna.

Din besparing verkar inte korrekt beräknad. 8 liter olja kostar idag 76 kronor. 17 kWh kostar mellan 15 och 20 kr. Din besparing är snarare 60 kr.

Utloggad klemens

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumps-n00b!
SV: Cirkulationspump Eco EL - Eco Air
« Svar #5 skrivet: 01 november 2006, 13:19:21 »
Angående ämnesrubriken:
Har jag förstått rätt om man måste ha en Cirkpump i radiatorkretsen och en Laddpump i VP-kretsen när man kör EcoAir mot EcoEl???
Och ingen pump följer med EcoEl???  Och Styrenheten styr ingen pump???


CTC EcoAir 105 + CTC Electronic = Halvbra
Motto: Själv är bäste dräng.

Utloggad klemens

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumps-n00b!
SV: Cirkulationspump Eco EL - Eco Air
« Svar #6 skrivet: 01 november 2006, 14:12:55 »
hmm - svarar pÃ¥ mig själv...      :,v(

Cirkpumpen kopplas in på plint (1-3) i EcoEl. (Fast den styrs väl inte???)
Laddpump behövs givetvis och monteras på väg ut till VP... Elen kopplas dock separat.
Ingen pump verkar dock följa med...  NÃ¥gon som vet???

CTC EcoAir 105 + CTC Electronic = Halvbra
Motto: Själv är bäste dräng.

Utloggad Rover

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsnes/Norge
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspump Eco EL - Eco Air
« Svar #7 skrivet: 01 november 2006, 15:24:49 »
Hei
Cirkpumpen til radiatorer er enten på under oppvarmingsdrift eller slås av (och trimmas) under sommaren, fabikkinnstilt på +15 ºC. Laddpumpen (ut til EcoAir) går och går.... --/
Ingen av pumpene følger med ved bestilling av kun EcoEl och EcoAir (i Norge ihverfall).

mvh
Einar
CTC V2 EcoEl og EcoAir 107, souterrenghus 1972, norsk standard isolering 100mm.., ca 280 kvm på to plan, beliggenhet 300 km nord for Polarsirkelen på kysten. Før VP; 10000 kWh inkl. alt og 3 kbm olje, med VP; 22000 kWh inkl. alt

Utloggad mson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Cirkulationspump Eco EL - Eco Air
« Svar #8 skrivet: 01 november 2006, 18:14:01 »
Så här ligger det till:

Ingen CP följer med Eccoel eller Eccoair. Radiatorkretsens pump strömförsörjs via Eccoel:en och styrs (av/på) beroende på om reglersystemet anser att det skall gå ut varmvatten till radiatorerna eller ej (brytpunkten kan justeras i menysystemet). Sommartid står pumpen stilla och motionskörs helt kort en stund varje dygn.

Pumpen för VP kretsen jobbar endast när VP laddar (styrs av eccoel:en), utom vid frostrisk då den alltid går för att just undvika frostskador. Misstänker att VP har långa gångtider vid minusgrader, varför förlusterna för att hålla v-växlaren och rörledningar varma vid stillestånd är små.

/Mats
/Mats
 

Utloggad klemens

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumps-n00b!
SV: Cirkulationspump Eco EL - Eco Air
« Svar #9 skrivet: 02 november 2006, 17:03:56 »
OK - sÃ¥ bra...    :)

Tittar i inst-manulen för EcoEl (V3) och ser att pumpen för VP kretsen benäms "Laddpumpen" och måste vara detsamma som i El-schemat benäms "Pump Värmebärare" ?? ???
Då behöver man, för att inte tvingas klippa sladdar, en 3-pol "Mate-n-lok" kontakt till Laddpumpen - stämmer det?? ???

hmm - ser ju i manualen att pumparna är relästyrda - och att det finns menyer för dom... SÃ¥ varför frÃ¥gar jag...   :,v(   huvuddunk

CTC EcoAir 105 + CTC Electronic = Halvbra
Motto: Själv är bäste dräng.

Utloggad mson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Cirkulationspump Eco EL - Eco Air
« Svar #10 skrivet: 06 november 2006, 10:50:09 »
Japp,
Enklast är att klippa av skarvdonet (värmebärare) och ansluta direkt till CP.
/Mats

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!