Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Betong och träbjälklag med golvvärme, volymtank?, fast/flytande kondensering  (läst 2568 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eftertänksam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Jag har ett hus med kombinerat betong och trä-bjälklag med golvvärme.
Totalt 160 kvm betong i två plan och 80 kvm trä-bjälklag i ett plan.
Total mängd vatten i trä-bjälklaget: 60 liter
Total mängd vatten i betong-bjälklaget: 110 liter

Jag har idag en frånluftsvärmepump med fast kondensering/shunt, dock med samma
framledningstemperatur till golvvärmeslingorna i både betong o och trä-bjälklaget.
Upplever idag en bra komfort, dvs inga större temperaturvariationer mellan utrymmena
som har trä respektive betong-bjälklag. Skruvar jag upp termostaterna helt, dvs ingen
strypning blir det något varmare (2-3 grader) i utrymmena med betong-bjälklag.

Har bestämt mig för att byta den befintliga frånluftsvärmepumpen till
en bergvärmepump istället. Lutar åt en 8 kw pump.

Bör jag välja en pump med fast kondensering/shunt för att få bra värmekomfort även i
fortsättningen (och ev. köra med termostaterna) pga trä-bjälklaget som är mycket snabbare
än betong-bjälklaget.
Jag vill inte uppleva att temperaturen pendlar för mycket på golvet.

Om jag väljer fast flytande kondensering bör jag i så fall installera en volymförstorare för att
1, Få minimal pendling på temperaturen på trä-bjälklaget/inte överskrida maxtemp på parketten
på trä-bjälklaget givet ett vettigt antal starter på pumpen
2, Få ett vettigt antal starter på pumpen. Eller är betong-bjälklaget min (jätte)volymförstorare.
3, ...

Om jag väljer fast flytande kondensering, hur blir jag bäst av med temperaturdiffen på 2-3 grader mellan
utrymmena med olika bjälklag:
1, Stryper slingorna i betong mer samt öppnar slingorna i trä-bjälklaget mer.
   Detta med nackdel att mitt betong-bjälklag fungerar sämre som "volymtank"
2, Kör med termostat i utrymmena med betong-bjälklag samt installerar en volymförstorare
dimensionerad efter enbart vattenvolymen i trä-bjälklaget.
3, Installerar en shunt för att shunta ut kallare vatten till betong-bjälklaget
4, ...

Åtminstone 1 installatör ser inget behov av någon volymförstorare samt ser ingen direkt nackdel
med fast flytande kondensering ur ett komfortperspektiv.


« Senast ändrad: 06 augusti 2010, 19:58:54 av eftertänksam »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Fast kondensering finns knappt som bergvärmepump och det vore smått idiotiskt att göra om den till detta.

CTC har en variant av VP med shunt och speciell styr där du kan strypa golvvärmen med termostater i en del rum om du vill.

Väljer du en annan modell av VP med växelventil så rekommenderas en "arbetstank". Det är en tank som VP:n värmer via flytande kondensering och som i sin tur förser golven med värme. Denna variant tillåter strypta termostater utan att du får problem med VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Om man använder sig av fast kondensering så får man automatiskt en volymförstoring i och med att man laddar en tank men varför välja en metod som ger högre driftkostnad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad eftertänksam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Originalposten korrigerad från fast till flytande kondensering i de 2 frågeställningarna.
Blev väl minst sagt något kryptiskt innan...

Givet att jag väljer flytande kondensering och vill ha möjlighet att köra med termostater i
hela alt. delar av utrymmena med betong-bjälklag, och väljer att ha volymtank och
en pump med varvtalsstyrd cirkulationspump tex thermia optimum.
(I stället för arbetstank och extra cirkulationspump)

Uppnår jag då följande.
A, Även om termostaterna stryper i betong-bjälklaget får jag både en vettig gångtid på
pumpen och konstant deltaT över värmebäraren pga varvtalsstyrd cirkulationspump

B, Minimal pendling av golvtemperaturen i träbjälklaget pga trögheten i en
tillräckligt stor volymtank givet en vettig gångtid på pumpen

C, Jag blir av med temperaturdiffen mellan utrymmena i betong resp. träbjälklag eftersom
jag kör med termostater i betongbjälklaget.

Eller skall jag välja en extern shunt och shunta ut något lägre temperatur i betong-bjälklaget istället?
« Senast ändrad: 06 augusti 2010, 19:59:46 av eftertänksam »

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej efterntänksam.

Tyvärr uppnÃ¥r du inget av det du önskar oavsett varvtalstyrd CP  om du kör din extra tank som volymtank i serie med radiatorena.
Om du vill använda termostater som reglegering(vilket oftast är en dÃ¥lig ide) sÃ¥ fÃ¥r du använda tanken som  en arbetstank, vilket jag inte skulle rekommendera.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!