Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Zibro (Qlima) SC-3431  (läst 11787 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Zibro (Qlima) SC-3431
« Svar #15 skrivet: 31 augusti 2016, 00:56:28 »
Här är en sak som jag undrar över om man kan råka ut för. Det gäller en sc3325. Därav min undran om denna var för stor för mitt lilla garage på drygt 35 kv.

"Huvudproblematiken på våren/hösten som jag upplevt med Zibron är att den har för hög lägsta effekt. Den värmer helt enkelt lite för mycket så att det blir för varmt och den måste stänga av för att sedan starta igen när det svalnat istället för att ha ett lägre minsta effekt läge där den kan småputtra konstant och därmed få en jämnare temperatur i rummet/huset.
Detta är något jag märkte snabbt när jag gick från stort hus med fin pump (Mitsubishi) till en fulpump i ett litet hus (Zibro). Mitsubishin hade många effekt steg och anpassade effekten perfekt mot behovet medans Zibron helt enkelt ger för hög lägsta effekt och värmer för mycket så att den måste stänga av (när det blir varmare ute, på vintern är det inga problem).
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro (Qlima) SC-3431
« Svar #16 skrivet: 31 augusti 2016, 22:57:05 »
10-gradersfunktionen har för o nackdelar.
Den är tänkt till sommarstugan som man vill ha lite underhållsvärme på till en vettig driftskostnad. Dvs från september till maj. Under denna tiden är man aldrig där.
Om man besöker sitt ställe lite då o då tex advent, jul, nyår, sportlov, påsk. Då är det bättre att kör 16C.
Om man är där minst en gång i månaden så är 20C bättre.
Det tar nämligen för mycket tid o kraft att värma upp stället när man kommer dit. Inget mår bra av stora ofta återkommande temperaturväxlingar.
Jag har ingen aning om vad kineserna mena med lägsta effekt.
Effektstyrningen är ju normal för eller senar går ju den on/off.
Fast finpumparna är ju bättre man får ju vad man betalar för.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Zibro (Qlima) SC-3431
« Svar #17 skrivet: 02 september 2016, 15:23:53 »
Tack för det Electroluxaren.

Nu vill jag ha en rapport från någon som installerat pumpen. Hur funkar den när det inte är så kallt? Får den stänga av sig stup i kvarten...?
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Friskrivning pga. lagkrav

  • Gäst
Friskrivning pga. lagkrav
SV: Zibro (Qlima) SC-3431
« Svar #18 skrivet: 26 september 2016, 18:50:07 »
Själv sugen på denna pump, som uppvärmning av garaget.
Har du hunnit montera den?
GÃ¥tt bra?
Måste monteras av fackman, är det en friskrivning? Det är väl färdiga slangpaket och stickpropp!?
MVh

Monteras av fackman är ett lagkrav pga. det köldmedium som finns i alla värmepumpar. Lagkravet gäller oberoende av om det är en "Quick Connection" pump eller ej.
En fackman kostar som bekant sura/dyra pengar för att bara sätta i stickproppen så många väljer att själv montera i hopp om att inga komplikationer ska uppstå längre (montering av annat än fackman och du har ingen garanti).
Kan också vara okunskap i ämnet som gör att folk tror sig ha rätt att montera den själv...

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Zibro (Qlima) SC-3431
« Svar #19 skrivet: 05 oktober 2016, 11:54:55 »
Kyl- och värmeföretag låg på som fan för att få till den lagen i EU. Hur skulle det se ut för deras räkenskaper om kreti och pleti fick installera själva? De lyckades med sin lobbying - bra för deras företag men trist för oss som inte har tummen mitt i handen. Skulle kännas skämmigt att bara be en kyltekniker att fälla ner handtaget till en Parker snabbkoppling. Vi får väl tala om vädret..

Men lag är lag och man får anpassa sig. Ungefär som att man aldrig kör över 90 på en 90-väg. Här en länk då några gnuggade händerna: http://skvp.se/aktuellt-o-opinion/nyheter/nyhetsarkiv/stopp-for-forsaljning-av-luftvarmepump-utan-installation
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Zibro (Qlima) SC-3431
« Svar #20 skrivet: 14 oktober 2016, 13:35:20 »
Intressant, men hur funkar pumpen då, när tempen ligger runt 8-10 gr?
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!