Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybýgge, hjälp mig att välja, ni erfarna..Snäälla  (läst 1542 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JarmoJ

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Seglora
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hejsan Allihop!

Jag har i förra veckan gjutit bottenplattan till det som ska bli vårt nya hus. Sent som alltid, så har jag börjat att fundera på vilken typ av uppvärmning huset ska ha. Hittade som tur är till detta forum, där den samlade erfarenheten / kunskapen i ämnet verkar vara obegränsad :)

Jag är helt novis i ämnet Sc:,h och vet inte vilket system som bäst lämpar sig för vårt hus.
Förhoppningen är nu att ni ska kunna ge mig vägledning fram till vad som är bäst lämpat i vårt fall.

Anledningen till att jag är extra förvirrad är all den vinklade information man får när man rådfrågar leverantörer av olika fabrikat och system, fråga elva experter så har du minst tolv olika svar i stil med " våran nya modell xxx är helt oslagbar, bara glöm konkurrenternas alternativ"..jaja ni förstår säkert.

För att kunna bedöma vad som är rätt för oss ska jag berätta lite om det blivande huset:

Boyta: 192m2 ( markplan: 125m2 plan 2: 67m2 )
Mycket (!) fönster ( med U-Värde 1.1 - är det bra eller dåligt..? )
Öppet upp i tak på ca. 40m2 med 7.4m i takhöjd
vattenburen golvvärme i hela bottenplattan ( 125m2 ) ( 30cm cellplast i grunden samt 10cm betong )
Har tänkt att ha elradiatorer på övre våning ( endast två sovrum ) samt elslinga på golvvärmen i badrum på vån. 2.
Välisolerade väggar samt tak ( saknar måtten, men det ÄR välisolerat )
Hörnbadkar 145 X 145

Jag har verit inställd på bergvärme från första början, men har blivit intresserad av Comfortzones CE50, vad tror ni ??

Jag är mycket tacksam för alla svar / tip jag kan få !!

Vänligen

Jarmo
Nybyggare med mycket huvudbry..behöver kloka råd

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
Jag tycker du skall titta på jordvärme, speciellt eftersom det är ett nybygge och man då kan passa på att låta grävaren gräva ner slangen till den när han ändå är igång, så sparar man en del pengar...
Om du väljer jordvärme så är det inte så viktigt vilket märke det är på pumpen, det är detaljer som skiljer, utan välj den firman som dimmensionerar och installerar pumpen verkar mest seriösa och kunniga!

ComfortZone lär vara den bästa frånluftsvärmepumpen på marknaden, som sparar nästan lika mycket el som jordvärmen. Men den är rätt ny och det är ett litet företag som tillverkar den, så man vet ju aldrig vad som händer om den går sönder om lång tid.. Men jag tror att den är ett bra alternativ.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
En sak till,

jag tycker inte att du skall ha elradiatorer på övervåningen! Visserligen kostar det väl lite mer med vattenburna element eller golvvärme där, men det sparar du in i längden! Och även om du sparar in det på kort sikt så tycker jag ändå att du skall göra det, vi vet inte elpriset i framtiden och det är bökigare att byta ut radiatorerna än att installera rätt från början...

Om du väljer vattenradiatorer så skall dessa dessutom dimmensioneras för den låga temperatur som golvvärmevattnet har och inte som man brukar dimmensionera! Detta höjer effektiviteten och därmed besparingen avsevärt!
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag håller med om att du borde sätta in vattenradiatorer på övervåningen. Då din golvvärme som mest ger ca 50 W/m2 så borde det räcka med ca 30-40 W/m2 på övervåningen, detta då övervåningen inte kyls lika mycket som bottenvåningen (värmen stiger uppåt).

ComfortZone finns så vitt jag erfar nu även med separat (större) tappvarmvattenberedare, det kan du behöva till ditt stora hörnbadkar.

Även om du väljer jord (i första hand, då det blir billigare än bergvärme) eller bergvärme så tycker jag att du borde sätta in en större beredare än värmepumparna med inbyggd beredare har, i alla fall om ditt badkar rymmer mer än 250 liter vatten.

Om du anlägger jordvärme nu när du bygger nytt, tänk på var du lägger slingan, det "går" inte att bygga nåt annat (t.ex. garage) där du förlagt ytjordvärmen... Skuggsidan av huset kan vara en vettig placering, men det beror naturligtvis på hur du har huset placerat på tomten.

Stora fönsterytor drar mer energi än vanliga väggar, har för mig att en vanlig vägg ligger pÃ¥ ca 0.2 i U-värde, d.v.s 5 ggr mindre läckage än dina superduperfönster.  :o

Om du inte tänkt sätta in FTX-ventilation så kommer du att behöva någon form av frånluftsfläkt (med återvinning), ComfortZone kan vara en bra lösning, men även en mark/berg-värmepump med frånluftsmodul kan vara vettig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!