Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyborrat andrahÃ¥l  (läst 9437 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Nyborrat andrahål
« skrivet: 14 april 2005, 18:52:49 »
Har en befintlig installation med ett 80m hÃ¥l.  Har nu borrat ett hÃ¥l till pÃ¥ 100m.  Slö som jag är tycker jag det verkar vara en bra idé att seriekoppla hÃ¥len dÃ¥ borrarn kan göra det direkt, sÃ¥ jag behöver inte ens ta dit nÃ¥gon röris och sÃ¥ slipper jag dra in nÃ¥gon ny slang i huset.

Men jag undrar hur det fungerar med luftningen mellan hÃ¥len.  Det stÃ¥r ju i div. rekommendationer att man skall ha avluftning mellan hÃ¥len men borrarn säger att det inte behövs utan att man kan trycka ut ev. luft med en pump.

Vad säger ni?  Fungerar det överhuvudtaget? 

Sedan en liten detalj till...  Jag hÃ¥ller pÃ¥ och gräver kanalen mellan hÃ¥len...  PÃ¥ ett ställe är berget ivägen, sÃ¥ slangen kommer bara att täckas av ett minimalt jordlager.  Är det OK, eller skall jag fylla pÃ¥ med ett lass jord?  Sedan har jag ett par meter asfalt att passera.  NÃ¥got bra verktyg som fungerar för att bryta upp den?  MÃ¥ste jag hyra en tryckluftsborr för detta eller?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Nyborrat andrahål
« Svar #1 skrivet: 14 april 2005, 19:00:04 »
Skulle nog vilja ha en luftning imellan hålen. Krävs en rejäl pump för att orka trycka runt luftfickan...

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nyborrat andrahål
« Svar #2 skrivet: 14 april 2005, 19:09:59 »
Finns det någon luftningsgrej som man kan installera utomhus och lägga under jord/flis (när den inte används, om jag behöver lufta kan jag rafsa fram den i rabatten) som kan installeras direkt på slangen?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Nyborrat andrahål
« Svar #3 skrivet: 14 april 2005, 20:03:48 »
Skulle nog paralellkoppla i alla fall.
Det kan man göra i mark också.
Sätt en trimventiler som man kan nå från brunnslocket, åtminstonde en ventil på det grunda hålet.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nyborrat andrahål
« Svar #4 skrivet: 14 april 2005, 20:29:42 »
Skulle nog paralellkoppla i alla fall.
Det kan man göra i mark också.
Sätt en trimventiler som man kan nå från brunnslocket, åtminstonde en ventil på det grunda hålet.

HÃ¥ller med helt och hÃ¥llet, varför "lida" i Ã¥rtionden för att spara in nÃ¥gra hundralappar och nÃ¥gra timmars jobb nu.  --/
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nyborrat andrahål
« Svar #5 skrivet: 14 april 2005, 21:28:57 »
Håller med helt och hållet, varför "lida" i årtionden för att spara in några hundralappar och några timmars jobb nu.  --/
Vari bestÃ¥r lidandet i Ã¥rtionden?  Är det det ökade flödesmotstÃ¥ndet som brinepumpen fÃ¥r jobba med som du syftar pÃ¥,  luftningsproblem eller ojämnt belastade hÃ¥l du Ã¥syftar?  Jag inbillar mig att när man väl har fÃ¥tt ut luften mellan hÃ¥len, sÃ¥ lär den inte komma dit igen i första taget...  FlödesmotstÃ¥ndet brinepumpen fÃ¥r jobba med blir ju inte värre än om jag borrat ett 180m hÃ¥l.  Ojämnt belastade hÃ¥l...  Jag har funderat och funderat och undrar...  De tvÃ¥ hÃ¥len kommer ju göra att in-temp till pumpen aldrig kommer att vara speciellt lÃ¥g.

Säg att jag börjar med in 8 ut 4 på hösten.
På vintern kryper tempen ner till 1 in ut -3 (säger vi).

DÃ¥ kommer ju första hÃ¥let fÃ¥ jobba med -3 temp in och kanske -1.5 temp ut.  Sedan tar det andra hÃ¥let -1.5 in och +1 ut.  Blir det första hÃ¥let verkligen sÃ¥ hÃ¥rt belastat?  Det är fÃ¥r ju ändÃ¥ hela tiden jobba med ganska skapliga temperaturer.  Det är ju inte som det blir vid ett underdimensionerat hÃ¥l, dÃ¥ temperaturen hela tiden kraftigt sjunker och sjunker till oacceptabla nivÃ¥er.

Om man jämför med ytjordvärme, sÃ¥ skulle man dÃ¥ säga att man inte skulle lägga en slinga pÃ¥ 400m för dÃ¥ belastas första delen av slingan mycket hÃ¥rdare än andra delen?  Är det inte jämförbart, tänker jag fel?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nyborrat andrahål
« Svar #6 skrivet: 15 april 2005, 06:24:38 »
1. Med minusgrader både in och ut ur borra 1 så riskerar du hoptryckta slangar p.g.a. frysning.
2. Om (hur vet du det) det blir kvar lite luft i övergången mellan hålen så får pumpen en lyfthöjd som motsvarar luftens utrymme i slangen, 1 meters lyfthöjd påverkar flödet mer än man tror.
3. Ökat flödesmotstånd ger lägre flöde vilket försämrar värmeväxlarens verkningsgrad vilket ger lägre COP
4. Eftersom du har så lång slang får du stort flödesmotstånd (även om du blir av med all luft), det tvingar dig att köra cirkpumpen på högsta hastighet, ca 50 W mer driveffekt krävs.

Inga stora grejer i och för sig, men sammantaget så anser jag det vara bättre med paralellkopplade borror.

En fördel med seriekopplade finns dock, ingen risk att du får mer flöde genom den ena än den andra borran... Inget tjafs med instrypning av slingorna.

Men som sagt var, det funkar säkert.

Jag skulle dock rekomendera dig att försöka få någon form av avluftning mellan hålen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nyborrat andrahål
« Svar #7 skrivet: 15 april 2005, 07:34:03 »
Jaja...  jag skall fundera en gÃ¥ng till pÃ¥ parallellkopplade borror... Jag är inte speciellt orolig för att nÃ¥got av hÃ¥len skall frysa, dÃ¥ jag med nuvarande pump (en gammal 5.5kW ) aldrig har kommit under +1 grad UT med mitt 80m hÃ¥l.  Verkar otroligt att jag skulle hamna pÃ¥ minusgrader under sÃ¥ lÃ¥ng tid att nÃ¥gon av borrorna fryser, bara för att jag byter till en ny 7kW pump (husets värmebehov oförändrat) när jag dessutom lägger till ett 100m hÃ¥l.  Visserligen är de nya pumparna effektivare och kramar mer energi ur borrorna, men ändÃ¥...

Parallellkopplade borror...  Fins det strypventiler som man kan montera utomhus (och ha liggandes under flis och skit) och som kan kopplas direkt pÃ¥ slangen?


Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Nyborrat andrahål
« Svar #8 skrivet: 15 april 2005, 09:32:31 »
Har en befintlig installation med ett 80m hål. Har nu borrat ett hål till på 100m. Slö som jag är tycker jag det verkar vara en bra idé att seriekoppla hålen då borrarn kan göra det direkt, så jag behöver inte ens ta dit någon röris och så slipper jag dra in någon ny slang i huset.


Sedan en liten detalj till... Jag håller på och gräver kanalen mellan hålen... På ett ställe är berget ivägen, så slangen kommer bara att täckas av ett minimalt jordlager.


Kan borraren seriekoppla så måste han lika enkelt kunna parallellkoppla.

Kan du inte gå runt bergknallen.

Kommer att tänka pÃ¥ kryssningsfartyget som gick pÃ¥ grynnan Piltholms knall i Stockholms SkärgÃ¥rd pÃ¥ primiärturen.  EfterÃ¥t skojade Hasse och Tage med skepparen: "Visst hade vi kunnat gÃ¥ runt Piltholms knall, men det hade varit en jävla omväg".
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nyborrat andrahål
« Svar #9 skrivet: 15 april 2005, 09:44:44 »
Exakt lika enkelt är det väl inte att parallellkoppla?  Man behöver tvÃ¥ T-kopplingar istället för 2 skarvkopplingar.  Skarvkopplingar har ju borraren fullt av med sig eftersom det är sÃ¥dana som används vid brunnslocket.  T-kopplingar har han ju inte nÃ¥gon naturlig användning av i sin normala installation.  Sedan behövs ju en strypventil, sÃ¥ det blir tvÃ¥ kopplingar till.  NÃ¥ja, nÃ¥gon omöjlighet är det ju inte.

Problemet med bergknallen är ju att jag inte direkt vet hur den ser ut.  Det är en gräsmatta ovanpÃ¥ och jag stötte helt enkelt pÃ¥ den när jag grävde.  Skulle tro att den ligger och blockerar hela vägen faktiskt, sÃ¥ man skulle nog fÃ¥ göra en väldig omväg i sÃ¥ fall (typ runda Kapstaden istället för att ta Suez-kanalen).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Nyborrat andrahål
« Svar #10 skrivet: 15 april 2005, 11:24:08 »
Här har du en bild på Uponors koppling. Den innehåller strypventil på returen och finns för två till åtta kollektorer.
Finns att köpa med och utan inspektionsbrunn. Om du kollar i följande PDF så kan du få lite mer info
http://www.uponor.se/ifs/files/Uponor/swe/Presentation/Website/Brochures/energisystem2003-11-01utanpriser.pdf

Där finns även en speciell avluftning för kollektorer



/Johan
« Senast ändrad: 15 april 2005, 11:28:57 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nyborrat andrahål
« Svar #11 skrivet: 15 april 2005, 12:57:30 »
Tackar!  I PDFen listar de bara produkter för 3-10 kollektorer medan texten pÃ¥ WEB-sidan säger 2-10 kollektorer.  Vet du om fördelninsrören utan inspektionsbrunn kan läggas ned i jorden eller är det endast för inomhus/kulvert-bruk?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Nyborrat andrahål
« Svar #12 skrivet: 15 april 2005, 13:23:15 »
Samlingsbrunnen är tillverkas från tre kollektorer och uppåt. Fördelningsrören finns från två till åtta kollektorer. Fördelningsrören är om jag förstått det rätt samma sort i samlingsbrunnen.

Det är ju en enkel sak att tillverka en egen samlingsbrunn av en större plasttunna eller liknande. Då är alla ventiler lätt åtkomliga och samlingsbrunnen kan ju döljas av en liten plantering.

Själv har jag bara sett de större delarna, det var en installation liknande den som dom har i sitt kundexempel, så jag vet inte hur stora/små de mindre fördelningsrören är.

EDIT1 Det var någon som hade en liknande brunn med på en bild i forumet bara för någon vecka sedan. Ska se om jag kan hitta den igen.

EDIT2 Hittade inlägget det var SILVER som la upp en bild
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2602.msg28110.html#msg28110


/Johan
« Senast ändrad: 15 april 2005, 13:33:50 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Nyborrat andrahål
« Svar #13 skrivet: 15 april 2005, 16:25:28 »

Problemet med bergknallen är ju att jag inte direkt vet hur den ser ut. Det är en gräsmatta ovanpå och jag stötte helt enkelt på den när jag grävde. Skulle tro att den ligger och blockerar hela vägen faktiskt, så man skulle nog få göra en väldig omväg i så fall (typ runda Kapstaden istället för att ta Suez-kanalen).


Bertil brukar rekommendera lite extra jordslinga.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nyborrat andrahål
« Svar #14 skrivet: 15 april 2005, 16:40:32 »
Bertil brukar rekommendera lite extra jordslinga.
Jo, men hela huset är nedsprängt i en bergknalle, så om man skall gå åt andra hållet så är det definitivt berg mest hela vägen.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!