Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 8 eller 10 kw  (läst 8554 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
8 eller 10 kw
« skrivet: 29 juni 2010, 23:23:55 »
Har beställt 180 meter borra tänke köpa en 8 kw vp troligen nibe 1245 men börjar undra om den blir klen. Har förbrukat ca 35 - 40 m2 blandved på rus per år. Kommer att installera en knäpptank ca 150 liter så vatten volymen är inget problem. Kommer det att funka lika bra med den större vp iom knäpptanken eller blir det för stort med 10 kw (den ger 8,5 kw när det är kallt och jag behöver 50 grader på radiatorerna. vill gärna klara mej utan spets el men har ingen lust att köpa för stor vp heller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 8 eller 10 kw
« Svar #1 skrivet: 30 juni 2010, 12:23:45 »
40 m3 på rus motsvarar ca 29 MWh. Om pannverkningsgraden är 85% så får du då ut ca 25 MWh energi. I så fall är en 8:a lämpligast.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 8 eller 10 kw
« Svar #2 skrivet: 30 juni 2010, 21:50:33 »
Kommer jag att klara mej utan spets då eller mycket lite i alla fall
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 8 eller 10 kw
« Svar #3 skrivet: 30 juni 2010, 22:06:38 »
Hudik va?
Jag räknade på 25 m3 staplat, det blir ytterst lite eltillskott med en 8:a.
« Senast ändrad: 30 juni 2010, 22:12:53 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 8 eller 10 kw
« Svar #4 skrivet: 30 juni 2010, 22:27:29 »
Då är det en 8 kw det ska vara om det blir nibe. Är lite sugen på en bosch beroende på hur priset hamnar på den nya compress med lågenergi cirk pumpar och rego 1000 styr. Är dock lite tveksam känns tryggare med nibe så det lutar ditåt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 8 eller 10 kw
« Svar #5 skrivet: 01 juli 2010, 08:25:48 »
Då är det en 8 kw det ska vara om det blir nibe. Är lite sugen på en bosch beroende på hur priset hamnar på den nya compress med lågenergi cirk pumpar och rego 1000 styr. Är dock lite tveksam känns tryggare med nibe så det lutar ditåt.

Ska du installera själv?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 8 eller 10 kw
« Svar #6 skrivet: 01 juli 2010, 10:49:03 »
Ja jag tänker installera själv med kranar mellan vedpannan och vp så jag kan elda om lusten skulle falla på. Det innebär även att jag kan ta det lugnt med installationen av vp och elda så länge. Borran är inte gjord ännu kommer ev före semestern. Det verkar bara vara bosch eller nibe att välja mellan om man ska installera själv och ctc men en sån vill jag inte ha pga vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10 kw
« Svar #7 skrivet: 01 juli 2010, 11:01:53 »
Du kan köpa Thermia också Thumbsup

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 8 eller 10 kw
« Svar #8 skrivet: 01 juli 2010, 11:25:36 »
Eller IVT...
Är det nån som vet vad det är för prisskillnad på Bosch och motsvarande IVT (om det är någon)?
Vad kostar en Thermia-pump i förhållande till jämförbara pumpar av andra fabrikat?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 8 eller 10 kw
« Svar #9 skrivet: 01 juli 2010, 11:46:30 »
Du kan köpa Thermia också Thumbsup

Jag är öppen för prisförslag Thumbsup men jag tycker det verkar enkelt med ett märke jag installerar och kör utan att nån måste ut och besikta (tror det funkar så med thermia). IVT kan jag gärna köpa kommer kolla med de lokala handlarna vad dom ska ha för en pump innan jag beställer på nätet. Om jag köper ivt /bosch är det ju lite andra storlekar kan jag köpa 9 kw utan problem med start stopp?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 8 eller 10 kw
« Svar #10 skrivet: 05 juli 2010, 23:38:38 »
Kommer troligtvis att sätta i en 10 meters slinga i knäpptanken till att förvärma vv Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 8 eller 10 kw
« Svar #11 skrivet: 05 juli 2010, 23:40:52 »
Kommer troligtvis att sätta i en 10 meters slinga i knäpptanken till att förvärma vv Thumbsup

Får du inte kallt inne då när du tappar varmvatten? Knäpptanken sitter väl på framledningen, så det kan ju dröja ett tag innan VP'n fattar att radiatorvattnet har blivit kallare...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 8 eller 10 kw
« Svar #12 skrivet: 07 juli 2010, 23:04:49 »

[/quote]

Får du inte kallt inne då när du tappar varmvatten? Knäpptanken sitter väl på framledningen, så det kan ju dröja ett tag innan VP'n fattar att radiatorvattnet har blivit kallare...
[/quote]

Nej det tror jag inte om knäpptanken ligger på 150 liter + det som finns i systemet klart att framledningen kommer att sjunka några grader men inte hinner det bli kallt inne det blir ju inte kallt vid en vanlig vv laddning brukar ju pågå upp till 20 min. Men jag får se hur jag gör en slinga kostar ju 2000 kr + lite jobb att montera den i tanken men det borde ju ge mera och billigare vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 8 eller 10 kw
« Svar #13 skrivet: 08 juli 2010, 00:18:42 »

Citera

Får du inte kallt inne då när du tappar varmvatten? Knäpptanken sitter väl på framledningen, så det kan ju dröja ett tag innan VP'n fattar att radiatorvattnet har blivit kallare...

Nej det tror jag inte om knäpptanken ligger på 150 liter + det som finns i systemet klart att framledningen kommer att sjunka några grader men inte hinner det bli kallt inne det blir ju inte kallt vid en vanlig vv laddning brukar ju pågå upp till 20 min. Men jag får se hur jag gör en slinga kostar ju 2000 kr + lite jobb att montera den i tanken men det borde ju ge mera och billigare vv.

Jo, men vid en 'vanlig vv laddning' kyler du ju före eventuell shunt/framledningsgivare till radiatorerna. Då kan ju systemet kompensera för den lägre temperaturen. Kyler du knäpptanken så kyler du ju det vatten som styrsystemet har gett rätt temperatur för radiarorerna...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 8 eller 10 kw
« Svar #14 skrivet: 08 juli 2010, 09:05:49 »
Ja du kanske har rätt men i så fall går det ju att flytta framledningsgivaren till efter tanken om jag köper ivt bosch så reglerar dom på returen så då bör det fungera ändå. Det kanske är överdrivet att montera slinga dom nyare pumparna har ju större beredare och bör väl lämna bra med vv ändå.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!