Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar - Märkesspecifikt => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Värmepumpar och installationsfrågor. => Nibe => Ämnet startat av: Great skrivet 17 december 2005, 14:45:20
-
Varför får jag fryslarm på min nibe fighter 1215 8,5
Inatt var det ca 13 minus ute så när ja kom ner till huset i morse så var fryslarmet utlöst, och så stod det att den gått på TS 6 timmar, ska man göra nån bra inställning eller varför kan den inte bara gå på TS så att allt funkar.
Verkar ju va bökigt om man ska behöva vakta Värmepumpen hela tiden så att den går.
-
Har du brine synligt i nivåkärlet?
Har du avluftat ordentligt?
Har du rengjort smutssilen på brineledningen?
Kom med mer info om din kollektor.
-
ja, brinet e synligt.
systemet e självavluftande.
Inte rengjort smutsilen..... Vart sitter den, i själva pumpen eller?
Hålet e 120 meter djupt, lite klent.... men om detta inte räckte borde väl TS slå till?
men sen tar ju pumpen ut så hiskeligt med effekt KB-f 2 KB-r -5
den tar ju alltid ut ca 6-7 grader...
en kompis till mig har en 2 år gammal pump, och hans tar bara ut ca 2 grader för jämnan....
-
1. Höj hastigheten på cirkpumpen för brinen om den står på 1 ställ den på 2, står den på 2, ställ den på 3.
2. Kolla om installatören ändrat inställningarna i meny 4, bifogar bild för att tydliggöra vad jag menar.
-
Fick nu fryslarm igen
Har nu gjort rent filteret på KB-f, som var helt igensatt
har oxå ställt ner KB-r eller ökat till -5 , den stod på -8 innan
Cirkulationspumpen har jag inte rört, behöver man stänga av pumpen innan man rör den eller går det att göra under drift?
Min rörmokare sa oxå att det kunde bero på att alla slingor står fullt öppna, och att de sen ska bli bättre när rumsgivarna sitter inkopplade så att vissa slingor stäng av lite titt som tätt, vad vet jag?
-
Inst yrar!!!!!!!!!! Rena nyset att ev strypning på slingor skulle påverka brine.. Snömos!!
Du har dålig fart på kalla sidan!! HAN ska öka cirkulationen!
Man vill ju ALLTID ta ut max ur köldbäraren. Och då menar jag ALLTID det är ju där du hämtar gratisvärmen!!!!
Notera temperaturer och ev larm och drifttider på ett papper, sen ska du köra hårt med inst!!
Har du fått en för klen borra (tyvärr vanligt) ska du köra på inst
Antingen ska du ha åtgärd gratis. (djupare borra)
Ev kan du betala liiite för att få det åtgärdat.
Tafflig inst 7 graders diff på kalla sidan är HELT åt helskotta. Det skall åtgärdas och av honom!!
Fattar inte han har väl gått utbildning!!
-
Hmmm Sc:,h
För det första, du skall ändra meny 4 åt andra hållet, sätt den på -10 istället. (fast i.o.f.s. kan det vara bra med "fryslarm" när tempen går under -5 grader, det skall den ju egentligen aldrig bli om allt annat står rätt till)
För det andra, du skall inte sätta in några rumstermostater, en värmepump fungerar bäst om den hela tiden får arbeta mot hela systemvolymen.
Rumstemperaturen finjusteras genom att strypa varje slinga individuellt, för varmt i rummet = minska flödet i slingan, för kallt i rummet = öka flödet.
Du kan spara massor på att inte sätta in rumstermostater. AVBOKA!
(Du kan eventuellt låta något rum, t.ex. sovrum eller rum som tar emot mycket solinstrålning ha rumsgivare, men inte alla rum, lova det...)
Cirkpumpen kan du ändra hastighet på under drift.
120 meter borra till en 8.5 kW värmepump är att be om problem huvuddunk huvuddunk huvuddunk
Räkna med en kall borra.
Med rengjord sil och cirkpumpen på läge2 eller 3 borde du inte ha mer än 4-5 graders deltaT.
-
<--------- struliga herrn
exakt vilket värde ska jag ändra på så att detta strul löser sig
Cirkulationspumpen står på 3 redan, filteret e rengjort KB-r står på -4
Nu sist när jag gjorde en omstart så hade den gått på TS i 13 timmar, så isproppen borde ju löst upp sig
fick samma larm igen KB-f var på +1grad, o och KB-r var på -3
Vadan detta?
-
Ändra i Kb-r , värdet inom parantes kan du ändra till -10, går det under det så har du ingen/dålig cirkulation alternativt ingen eller dåligt blandad sprit i köldbärarvätskan.
Kika på tempen Kb-r när värmepumpen går, den skall inte larma/stanna om inte tempen där går under -10 grader. Gör den det är det nåt annat galet.
-
men sen tar ju pumpen ut så hiskeligt med effekt KB-f 2 KB-r -5
Nåt ÄR fel, det kan omöjligt bli 7 graders tempdiff på en 8,5 pump och ett så grunt hål som 120 meter med cirkpumpen i läge tre.
Orsaker (som din inst ska kolla GRATIS om anl är hyfsat ny) luft i brinekretsen, smuts i silen, alt att borran börjar frysa så att slangarna trycks ihop.
Vidhåller vad jag sa nyss, sätt åt honom..
-
Har kommit på vissa orsaker.
Min installatör har sagt åt mig att sänka KB-r till ett lägre värde som typ -4, vilket är fel, testade att ställa den på -1 o vips så slog fryslarmet till vid -1, nu står den på -11.
Så den första orsaken då att fryslarmet gick på när den stod på -8 kan ju ha vart det att smutsfiltret var nästan i princip helt igensatt( var en mycket otrevlig gegga av blandat grus o smuts kan ja tro)
så jag får hoppas att det löser sig nu med fryslarmet.
en annan fråga nu om inställningar, om det nu kan ha med saken att göra...
ja skriver alla värden nedan om det kan förtälja nåt.
Plats Uppsala -11 grader ute vid aktuella avskrivna värden
Ratten står på -5 för att jag inte vill hålla sån hög temp inne nu när ja jobbar, hållder då ca 16-17 grader inomhus.
Detta är då värdena avlästa på displayen.
VB-fram (27)
utetemp -11
VB-r (53)
VV-start (44)
Kurvlutning 5
grundinställning 0 00
VB diff VP 13
Diff VP-TS 3
VP intervall 20m
VB-stopp 50
XVV-stopp 65
XVV-intervall 14d
Driftp 1
HP/MS 1 LP 1
servicetid 0
Parallell -6
Gradmin -60
VP-min 60
TS-min 300
är det nåt värde som jag kan ändra för att kompensera mitt lilla hål så att ja kanske kör lite tillsatsvärme tidigare kanske?? eller nåt annat värde som e på tok för dåligt....
en anna sak kan jag ändra KB-r till -12 så att larmet inte löser ut, för enda grejen e väl egentligen då att värmepumpen tar ut max ur hålet bara?
och skulle kretsen frysa så borde ju lp-larmet dra igång, så fryslarmet verkar ju bara va för grundvatten körning?
-
en anna sak kan jag ändra KB-r till -12 så att larmet inte löser ut, för enda grejen e väl egentligen då att värmepumpen tar ut max ur hålet bara?
och skulle kretsen frysa så borde ju lp-larmet dra igång, så fryslarmet verkar ju bara va för grundvatten körning?
Kör på ... sen fryser rubbet.. då tar du inst i hampan. Han har gett dig ett för klent hål!!!!
Hur länge har du kört??
-
120 m på en Nibe 8.5:a i Uppsala? Jag har 200 m på min 10 kW Stiebel, också i Uppsala, och vad jag förstår är dessa pumpar ungefär jämnstora.
Just nu, vid -11.4° (-13.5 enl styret), har jag +1.5° (2.9 enl styret) in och -1.6° ut.
Du lär nog behöva ungefär dubbelt så stor kollektor.
-
Kan inte annat än hålla med om att 120m borrhål är för kort för en Nibe 1X15 8,5. Borrhålet borde snarare ligga runt 160-170m om det ska matcha pumpens effekt som ju faktiskt ligger närmare 10kW den största delen av vinterhalvåret.
Mitt eget borrhål har samma längd som Tipo874 och det ligger på +3g IN och 0gr UT som lägst efter 1h drift. Jag har ett Delta på ca. 3,5-4gr med cirkpumpen i läge 2, om du har ett delta på 6gr med pumpen i läge 3 så måste något vara fel.
Att installatören vill koppla in termostaterna beror nog på lathet. Han orkar (eller kan) inte justera in din golvvärme ordentligt då det tar tid. Att då istället koppla in termostater ger en ganska dålig funktion. En stor risk är att du vid kallt väder ute men med hög solinstrålning i huset så stänger termostaterna av ett antal slingor. De slingor som är kvar kan inte age den effekt som VP producerar och då får du snabbt ett larm för hög returtemp.
/Johan
-
Har gjort en liten kalkyl.
Med 0 grader inkommande brine bör du ha ca 131 meter AKTIV borra. För att få +2 grader inkommande bör du ha ca 170 meter.
Nu beror det ju mycket på vilken typ av berggrund du har och hur stor din tidigare förbrukning varit.
Du kan själv se i kalkylen vilka ingångsvärden jag valt och göra en bedömning utifrån det.
-
Rickard:
Det ser ut som du räknat på en 7kW VP. Eftersom Great har en 1215-8,5 som ger betydligt mer så borde väl hålet vara ännu djupare Sc:,h
/Johan
-
Rickard:
Det ser ut som du räknat på en 7kW VP. Eftersom Great har en 1215-8,5 som ger betydligt mer så borde väl hålet vara ännu djupare Sc:,h
/Johan
Nej, med oförändrat energiuttag så behöver det faktiskt inte vara det. Programet ger istället 127 meter som rekomendation för en 9 kW värmepump (8.5 kW finns inte som valbart alternativ)
-
Rickard:
Det ser ut som du räknat på en 7kW VP. Eftersom Great har en 1215-8,5 som ger betydligt mer så borde väl hålet vara ännu djupare Sc:,h
/Johan
Nej, med oförändrat energiuttag så behöver det faktiskt inte vara det. Programet ger istället 127 meter som rekomendation för en 9 kW värmepump (8.5 kW finns inte som valbart alternativ)
Det har du rätt i Rickard :-[ Tänkte inte på det.
/Johan
-
grundinställning 0 00
Legionellaskyddet är inte påslaget, tryck två gånger på "extra VV", lampan för extra VV ska blinka långsamt och det ska stå "grundinställning 0 02" i meny 8.
en anna sak kan jag ändra KB-r till -12 så att larmet inte löser ut, för enda grejen e väl egentligen då att värmepumpen tar ut max ur hålet bara?
och skulle kretsen frysa så borde ju lp-larmet dra igång, så fryslarmet verkar ju bara va för grundvatten körning?
Är bara brine rätt blandad så ska detta värde stå på -12 men med tanke på hur din installatör skött sig hittills skulle jag inte lita på detta. Kolla upp (Kontakta en annan installatör som kan mäta blandninngen).
-
Blandningen borde kunna läsas med en alkoholmätare för sprit. Finns att köpa i välsorterade essensbutiker och brukar kosta en 50:lapp.
(http://www.vinland.se/Pictures/Products/401xx_Meters.JPG)
/Johan
-
Blandningen borde kunna läsas med en alkoholmätare för sprit. Finns att köpa i välsorterade essensbutiker och brukar kosta en 50:lapp.
/Johan
Bra idé, tänkte inte på det. ;D