Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1245 pumphastighet  (läst 3978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torvald

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
1245 pumphastighet
« skrivet: 14 januari 2010, 12:10:51 »
Hej.
Jag är en ny husägare med en ny installerad berg värmepump, 1245 6kw. Hur får jag den att gå effektivast. Vilka värden bör jag ha koll på. T ex hur stor skillnad ska det vara på fram respektive retur ledning från radiatorerna. Vilken pumphastighet ska det vara på värmeslingan osv.

Har fått problem, varje gång den ska värma upp vattnet mot leginärbakterier så får jag varning att det blir för hög kondtemperatur. Har kontaktat installatören med ännu inget svar.

Tänk på att jag är ny i ämnet så ta det från början är ni snälla. ;D

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: 1245 pumphastighet
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2010, 23:43:01 »
Jag är också ny ägare och endast påläst vad jag sett i detta forum, så här är några små tips att testa.

Skillnaden mellan framledning och returledning på varma sidan bör väl vara 6-8grader. Läs av värdena när värmepumpen har jobbat i kanske 5min eller när de har stabiliserat sig.

Kalla sidan bör ha runt 3graders skillnad. Nibe rekommenderar mellan 2 och 5.

Fråga installatören om de ställde brinepumpen på proportionellt tryck. Tydligen många som glömt detta på 1245. Finns tydliga instruktioner i installatörshandboken. Har du lågt deltaT på kalla sidan kan det vara så att de har glömt denna inställning, samt vilken hastighet.

Försök hitta rätt värmekurva. Stäng av inomhusgivaren om du skall försöka hitta rätt värmekurva för ditt hus (sätt på den när du är nöjd med kurvvalet så kommer inomhusgivaren att finjustera). Gör en justering och vänta ett dygn eftersom detta är ett trögrörligt system och testa vid olika utetemperaturer. I handboken står det hur du skall tänka när du ändrar kurvan.

Du kan testa att ändra gradminutrarna på värmepumpen och tillskottet. För värmepumpen är fabriksinställning -60, testa t ex med -90. Fabriksinställning för tillskottet är -400 och testa att sätta denna på t ex -450. Får du för stora temperatursvängningar i huset får du minska på ändringen. Denna ändring gör att värmepumpen förskjuter start av pumpen och tillskottet och sätter du för högt värde får du temperatursvängningar.

Gör sökningar på detta forum, många ämnen har diskuterats tidigare.

Lycka till.

Mvh
frega
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: 1245 pumphastighet
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2010, 00:18:25 »
Sicken pump.. vid legionella körning och även extra varmvatten ska den först jobba med kompressorn sen med elpatronen och kompressorn AVSTÄNGD.

I dom nyare pumparna kan man justera en del värden för det där... kompressor upp till 55 grader på framledningen sen elaptron låter som vettigt för mig.
Jag orkar inte titta vad som är default nu  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Torvald

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: 1245 pumphastighet
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2010, 23:14:30 »
Tack för tippsen.

Jag har tittat runt på forumet och nu börjar det klarna.

Läste handboken igen och tror att jag fattar, men vart sitter brinepumpen så att jag kan ställa in den rätt. Det verkar som den kan vara felinställd, ibland så är det mindre än 2 grader skillnad mellan in och ut. :-\

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: 1245 pumphastighet
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2010, 23:21:34 »
2 grader är lite hög cirkulation, men det är bara bra för kompressorn men ger lite högre elförbrukning.
Skillnaderna är små, jag tror det är sämre om man har 4-5 graders skillnad.

Du har ju nån skiss på slutet, pumpen på kalla sidan sitter längst ned och har tre steg...
Finns faktoskt pumpar som justerar själv, men har du ett vred med tre steg kan du ev minsk aett steg och kolla vad du får då.
Vid normal drift ej vid varmvattenkörning.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: 1245 pumphastighet
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2010, 23:27:05 »

Läste handboken igen och tror att jag fattar, men vart sitter brinepumpen så att jag kan ställa in den rätt. Det verkar som den kan vara felinställd, ibland så är det mindre än 2 grader skillnad mellan in och ut. :-\

Först måste du skruva av fronten (se sid 6 i installatörshandbok) och sedan skruva bort ytterligare en lucka som sitter längst ner (två skruvar, torx). Hela kyldelspaketet ser ut som en stor grå/silvrig box och det är den fronten/luckan som du skruvar bort. Se installationsbok sid 4 och leta efter G2 (köldbärarpump). Se sid 39 hur du justerar köldbärarpumpen. Har du inte installatörshanboken finns den på nibe.se. Justera när pumpen har gått ca 5min för värme (ej vatten eller eltillskott).

Mvh
frega
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: 1245 pumphastighet
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2010, 23:34:55 »
2 grader är lite hög cirkulation, men det är bara bra för kompressorn men ger lite högre elförbrukning.
Skillnaderna är små, jag tror det är sämre om man har 4-5 graders skillnad.

Du har ju nån skiss på slutet, pumpen på kalla sidan sitter längst ned och har tre steg...
Finns faktoskt pumpar som justerar själv, men har du ett vred med tre steg kan du ev minsk aett steg och kolla vad du får då.
Vid normal drift ej vid varmvattenkörning.

1245 har hela 10steg att välja på, riktigt nice (i alla fall på 6kw, vet inte hur det är på de större maskinerna med scroll).
Det finns ett autoläge (som inte är fabriksinställningen), men då är den inte lika energisnål vad jag har hört och nog därav att Nibe själva förordar proportionellt tryck och manuellt sätta rätt nivå.

Med all sannolikhet hade han precis som jag, lata eller okunniga installatörer. Vi får se när han lyckats öppna luckorna.


/Frega
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad Torvald

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: 1245 pumphastighet
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2010, 10:27:37 »
Bra instruktioner frega.  *vinkar* Jag hade inte vÃ¥gat skruva bort de sista tvÃ¥ skruvarna om jag inte hade dina intruktioner .

Ni hade rätt angående trycket så jag ställde det med proportionellt tryck och fick en skillnad på 3,5 grader. Vilket enligt nibe är ok. De anser att det ska ligga mellan 2-5 grader.

Fick tag i Nibe  dag. De sa att det ska synas pÃ¥ larmloggen att kondtempen har blivit för hög. Pumpen ska fungera sÃ¥, bara för att det ska gÃ¥ sÃ¥ lite som möjligt pÃ¥ elpatronen vid leginellakörning. Ett misstag enligt dem att det visas i larmloggen, för det är inget fel och jag antar att de har fÃ¥tt mÃ¥nga som ringer och undrar varför den visar för hög temp.

Enligt nibe så spelar det inte så stor roll hur köldbärarpumpen är ställd. Det är små vinster att göra där. Det är på varma sidan som man ska titta på. Det ska vara en skillnad på 5-10. Man ska sträva mot 10 grader. Det som händer om man ställer pumpen för sakta är att den varna och då är det bara att öka hastigheten på pumpen.

/T

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: 1245 pumphastighet
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2010, 20:56:21 »

Enligt nibe så spelar det inte så stor roll hur köldbärarpumpen är ställd. Det är små vinster att göra där. Det är på varma sidan som man ska titta på. Det ska vara en skillnad på 5-10. Man ska sträva mot 10 grader. Det som händer om man ställer pumpen för sakta är att den varna och då är det bara att öka hastigheten på pumpen.

/T
Va roligt att allt fungerade.

Intressant att höra att niben supporten rekommenderade nära 10 ºC. På forumet har jag sett 7-8 ºC.

Undra vad det då blir för deltaT när eltillskott slår till, bara inte pumpen larmar för att det blir för hög diff.
Någon expert kanske kan svara: På min VP står det under 5.1.3 att max tempdiff för kompressor får vara 10 ºC och max tempdiff för eltillskott 7 ºC. Det är fabriksinställningar. Jag kanske misstolkar men när eltillskottet går in får jag väl högre tempdiff än med bara kompressorn. jag har haft mer än 7 ºC vid eltillskott, men inga larm. Eller menar de att det är när bara eltillskottet går så får inte tempdiffen vara mer än 7 ºC?

Mvh
frega
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: 1245 pumphastighet
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2010, 21:28:55 »
Någon expert kanske kan svara: På min VP står det under 5.1.3 att max tempdiff för kompressor får vara 10 ºC och max tempdiff för eltillskott 7 ºC. Det är fabriksinställningar. Jag kanske misstolkar men när eltillskottet går in får jag väl högre tempdiff än med bara kompressorn. jag har haft mer än 7 ºC vid eltillskott, men inga larm. Eller menar de att det är när bara eltillskottet går så får inte tempdiffen vara mer än 7 ºC?

Mvh
frega

Är det som på tidigare modeller betyder "max diff. kompressor" att om verklig framledningstemp avviker från börvärdet med mer än inställt värde så startas/stoppas kompressorn.
"Max diff. tillsats" bör innebära att om verklig framledningstemp avviker från börvärdet med mer än "Max diff. kompressor" + "Max diff. tillsats" så startas/stoppas TS.
Men i installatörsmanualen ser det ut som om xx45 bara stoppar kompressor eller TS Sc:,h
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: 1245 pumphastighet
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2010, 22:27:41 »
Köldbärar pumpen i dessa är tryckstyrd grundfoss magma.
http://net.grundfos.com/doc/webnet/poweredby/gsv/magna_technology.html
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!