0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tillverkarna säger 1 strat i timmen i 25 årOm man går på deras resonemang så har du 2 år kvar till kompressorbyte.9000 starter/år och säg 3000 timmar det betyder att den går 20 min/start, alldeles för lite.....om man trimmade din maskin så skulle man få en driftkostnad på ett par tusen billigare samt att den håller i många år till.Sätt in en volymtank är mitt förslag
Aj, aj, aj! Vad var det för motorskydd som inte skyddar motorn? Ska jag sätta in ett eget skydd som bryter om inte alla faserna lever? Det verkar som jag har 10000 starter på mig att komplettera min anläggning. Borde väl vara en lätt sak att låta en kontaktor bryta alla faserna om en fas faller bort. Sker samma sak om en propp går i proppskåpet?Kan det istället vara idé att byta den felande kontaktorn innan den börjar strula. Det är alltså den som slår på/av kompressorn? Den har givetvis en begränsad livslängd då det är rätt mycket gnistor vid brytningen. Någon som vet hur många brytningar den ska klara? (Nibe 1010-8,5) det är motorskyddet som ska bryta vid fasbortfall..men det är inga evighetsgrejor det heller..!kontrollera eller byt med lämpliga intervaller.mvh.ACE
Jag har en 8.5 kW Nibe-1210 som havererade efter 65500 starter. Kontaktorn slöt inte alla faser och motorskyddet fungerade inte, så kompressorn brann av. Tror det var under ca 6 år som de starterna kom... Det var innan jag hade pumpen (som nu har en ny 7 kW kylmodul, nya kontaktorer, nytt motorskydd, mjukstart, ny VB-pump, ny VV-beredare, så det är inte ycket kvar av den gamla pumpen längre).
Jag skulle uppskatta en lista på åtgärder efter ett visst antal starter. Liknande man har på bilar. Synliga komponenter kan man kolla upp via tillverkaren vilken livslängd de har. Det är ju inte så många delar så det är väl ganska snabbt gjort. Om tillverkaren säger t.ex 100000 brytningar så kan man ju lägga sig på hälften för att vara på säkra sidan.När jag köper pump nästa gång ska jag köpa av den som kan ge mig ett serviceschema och en spec. på ingående komponenter som kan ge ett driftbortfall. Speciellt då liknade "kamremsbrott".Vissa är mycket noggranna med sin bil men värmepumpen kör man tills det rasar. En sån mentalitet tycker jag är onödig då en värmepump skulle kunna byggas med insticksmoduler så att man byter själv som man byter en glödlampa ungefär. Under en komponentkåpa sitter de "dåliga" komponenterna lätt åtkomligt och man byter när en lysdiod blinkar att det är dags för byte.T.v. får man själv gissa vad man ska göra. Men på det här forumet kan vi ju tillsammans göra en rätt bra lista på åtgärder i förtid. Jag har kompressorkontaktor + motorskydd. Vad ger ni mig mer?
det är lättare för "skrivar-ägare" också,dessa hava ingen köldmediekungörelse, eller elsäk i fickan när de byter bläckpatron !! tänk er vad alla återförsäljare hade varit lyckliga om det funnits en "insticks-H16-ersättningskompressor" mvh.ACE
Vad gnäller ni för?Det finns ju insticks ute-enheter för Panasonic E9DKE. Tog 45 minuter inklusive papperarbetet. Nya enheten var märkt 2007.8 Om den är "H16-fri" återstår att se.PS 45 minuter var vad det tog mig att byta färgpatroner första gången oxå.
Livet är lättare för en L/L pump ägare. Åtminstone om man har Panasonic.-H16 larm.....Byt utedel genom att fylla i formuläret på LMG's hemsida-Gnisslar fläkten....Byt innedel genom att fylla i formuläret.OK. Stativet finns ju iallafall kvar. Borde hålla åtminstone 40 år.
Jag skulle nog påstå att motorskyddet är den enskilt viktigaste komponenten i en trefasvärmepump - om det inte fungerar så brinner kompressorn.Utan undantag.
Den första kontaktorn slår till när VPn får ström. Det är bara den andra kontaktorn som används aktivt av VPn för att starta/stopp/köra kompressorn.
mäter man även driftsström vid högsta tänkbara belastning ,och ställer in brytaren på det värdet + 10% så är man nästan helgarderad !
Tills vidare kunde jag kanske koppla in en 3-fasövervakning. Frågan är om det finns nån lämplig ingång till värmepumpen där jag kan få ett stopp av kompressorn utan att koppla in på faserna. Kan elektroniken ha nån lämplig anslutning som ger ett "nödstopp".T.ex jag kopplar in en kontroll av varje fas och ger en spänning in på nån tåt till elektroniken om inte alla faser finns när kompressorn går.
Citat från: dunderburken skrivet 04 november 2007, 17:27:00Tills vidare kunde jag kanske koppla in en 3-fasövervakning. Frågan är om det finns nån lämplig ingång till värmepumpen där jag kan få ett stopp av kompressorn utan att koppla in på faserna. Kan elektroniken ha nån lämplig anslutning som ger ett "nödstopp".T.ex jag kopplar in en kontroll av varje fas och ger en spänning in på nån tåt till elektroniken om inte alla faser finns när kompressorn går. om en fas till kompressorn fallerar, så rusar strömmarna på de kvarvarande två !! = tillräckligt skydd med ett motorskydd eller en motorskyddsbrytare. ...under förutsättning att det är OK ! mvh.ACE
Motorskyddet har skydd mot fasbortfall men det står inte om det innefattar bortfall av två faser. Kanske bäst att testa genom att skruva ur två säkringar.
Citat från: dunderburken skrivet 05 november 2007, 21:47:03Motorskyddet har skydd mot fasbortfall men det står inte om det innefattar bortfall av två faser. Kanske bäst att testa genom att skruva ur två säkringar. Om två faser försvinner så har väl kompressorn ingen ström längre...?