Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: dunderburken
« skrivet: 06 november 2007, 12:39:23 »

Motorskyddet har skydd mot fasbortfall men det står inte om det innefattar bortfall av två faser. Kanske bäst att testa genom att skruva ur två säkringar.
Om två faser försvinner så har väl kompressorn ingen ström längre...?


Jag tänkte inte på det!

Hej då!

Tack för allt intresse och goda råd. Jag antar att jag inte kommer längre. Innanför pumpskalet kan man inte göra mer. Bara att hoppas att kompressorn håller ett tiotal år till så jag kan fortsätta lägga pengarna på hög :).

Byter snart motorskyddet och kontaktorn som slår till/från, dvs den närmast kompressorn.

Ska också prova att skruva ur en propp och testa det befintliga motorskyddet.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 05 november 2007, 22:02:45 »

Helt rätt Ridax, med två faser borta så kan det inte gå någon ström genom kompressorn
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 05 november 2007, 21:58:46 »

Motorskyddet har skydd mot fasbortfall men det står inte om det innefattar bortfall av två faser. Kanske bäst att testa genom att skruva ur två säkringar.
Om två faser försvinner så har väl kompressorn ingen ström längre...?
Skrivet av: dunderburken
« skrivet: 05 november 2007, 21:47:03 »

Har kollat lite i burken idag. Det är inte mycket som kan gå sönder.

De tips jag fått om kontaktor och motorskydd tar jag till mig och byter vid tillfälle. Mycket enkelt att göra själv. Med VP:en följde et föredömlig komponentplacerings och eldragningchema. Man kan inte ta fel på komponenterna. Samma typ av brytare för "huvudkontaktor" och driftdito. Huvudkontaktorn används bara som till/från nån gång per år och risken att den ska slitas är minimal.

Driftkontaktorn och motorskyddet är de mest riskabla delarna. Har inte hittat nån spec. på antalet brytningar. Motorskyddet har skydd mot fasbortfall men det står inte om det innefattar bortfall av två faser. Kanske bäst att testa genom att skruva ur två säkringar.

Att mäta temperaturen är nog ingen större vits. Blir bara komplicerat.

Nä jag byter det som bryter.

Tack alla som orkat med att svara. Teknikfora är fantastiska. Hur gjorde man innan?
Skrivet av: dunderburken
« skrivet: 05 november 2007, 10:51:19 »

I somras på semestern tog jag med mig ett par stektermometrar som jag köpt på Jula för en hundring styck. Dels kunde man övervaka stekens temperatur men även ha koll på kylboxen och motorn i båten.

Vid ett tillfälle när motorn behagade koka kollade vi värmeväxlarens funktion genom att tejpa fast en givare på inloppet och utloppet för kylvattnet.

På liknade sätt skulle man kunna göra en liten manuell övervakning av pumparnas och kompressorns temperaturer.

De här trådlösa stektermometrarna är ju så trevliga genom att man kan ha "övervaknningsdosan" där man ofta själv befinner sig och man trycker fram de tre olika kanlerna och får tre temperaturer. Om man plitar ner temperaturerna så får man en logg på normalvärden som när det väl händer nåt kommer väl till pass för att ange var felet ligger.

För varje kanal kan man sätta en LARMtemperatur både uppåt (och nedåt om jag minns rätt).

Man kan använda samma display (övervakningsdosa) för att övervaka VP:en och söndagssteken!

Kul? billig och användbar "onödig" pryl för kock och VP-freak.

Var skulle man tejpa fast en givare för att ha möjlighet till larm av kompressorns temperatur?

Ska man sätta en på kontaktorn och en på motorskyddet? Misstänker man krånglande cirkulationspumpar kan man lätt flytta givarna.
Skrivet av: dunderburken
« skrivet: 05 november 2007, 07:54:21 »

Ett bra sätt att ha koll på sin VP skulle vara en temperaturloggning.

Några temperaturkännande komponenter på strategiska platser kopplade till en enkel styrenhet för registrering och eventuellt "nödfrånslag" om någon temperatur rusar i höjden.

Efter en "inlärningsperiod" kontrollerar man de loggade uppgifterna om temp. och sätter gränsvärden som inte får överskridas.

Skulle tro att t.ex kompressorn får lite högre temp. innan den brinner upp.

Det är väl inte så många delar som man behöver kolla tempen på. Alla motorer förstås och kanske kontaktorer och motorskydd.

Man kan ju föreslå tillverkarna att lägga in dessa funktioner i styrenheten från början. Vissa har det kanske redan?

Kostar inte många kronor när det görs redan på fabriken givetvis. En nackdel med alltför mycket övervakning är falsklarm. Men om man kan förhindra att pumpar och kompressor går sönder pga överhettning kan det vara värt att köra ett kontrolltest om värmepumpsystemet skulle nödbrytas. Den enheten som larmade för överhettning kollas och byts ut.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 04 november 2007, 20:07:18 »

Jag har fortfarande motorskyddet kvar...  om det är någon som vill analysera det....  ::)
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 04 november 2007, 20:04:07 »

Vad jag kan tro så kan det vara två orsaker dels felaktigt motorskydd eller att det var ställt på automatisk återställning. Det senare brukar innebära skadade motorer vid bortfall av en fas och ideliga återstarter på två faser.
Skrivet av: ace
« skrivet: 04 november 2007, 19:36:22 »

alla mig vetande modeller "känner" per fas !

troligtvis beror ovanstående på defekt motorskydd när det väl behövdes !
mvh.ACE
Skrivet av: dunderburken
« skrivet: 04 november 2007, 18:13:52 »

Tills vidare kunde jag kanske koppla in en 3-fasövervakning. Frågan är om det finns nån lämplig ingång till värmepumpen där jag kan få ett stopp av kompressorn utan att koppla in på faserna. Kan elektroniken ha nån lämplig anslutning som ger ett "nödstopp".

T.ex jag kopplar in en kontroll av varje fas och ger en spänning in på nån tåt till elektroniken om inte alla faser finns när kompressorn går.


om en fas till kompressorn fallerar, så rusar strömmarna på de kvarvarande två !! = tillräckligt skydd med ett motorskydd eller en motorskyddsbrytare. ...under förutsättning att det är OK !
mvh.ACE


Det gäller att det är ett motorskydd som överakar temperaturökningen per fas och inte en "summavärme" från alla tre faserna. Hur ser motorskyddet ut i Nibes VP?

Är det en överströmsindikering på varje fas så är allt frid. Men varför gick då kompressorn sönder i fallet ovan. Det som relaterades verkade vara ett fasbortfall som bränt kompressorn.
Skrivet av: ace
« skrivet: 04 november 2007, 17:42:50 »

Tills vidare kunde jag kanske koppla in en 3-fasövervakning. Frågan är om det finns nån lämplig ingång till värmepumpen där jag kan få ett stopp av kompressorn utan att koppla in på faserna. Kan elektroniken ha nån lämplig anslutning som ger ett "nödstopp".

T.ex jag kopplar in en kontroll av varje fas och ger en spänning in på nån tåt till elektroniken om inte alla faser finns när kompressorn går.


om en fas till kompressorn fallerar, så rusar strömmarna på de kvarvarande två !! = tillräckligt skydd med ett motorskydd eller en motorskyddsbrytare. ...under förutsättning att det är OK !
mvh.ACE
Skrivet av: dunderburken
« skrivet: 04 november 2007, 17:27:00 »

Tills vidare kunde jag kanske koppla in en 3-fasövervakning. Frågan är om det finns nån lämplig ingång till värmepumpen där jag kan få ett stopp av kompressorn utan att koppla in på faserna. Kan elektroniken ha nån lämplig anslutning som ger ett "nödstopp".

T.ex jag kopplar in en kontroll av varje fas och ger en spänning in på nån tåt till elektroniken om inte alla faser finns när kompressorn går.

Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 03 november 2007, 15:55:13 »

Den största fel orsaken när det gäller motorer och kontaktorer är nog anslutningar som har börjat  glappa, så den kanske effektivaste och billigaste förebyggande insatsen är att ibland kontrolldra alla anslutningar.
Skrivet av: ace
« skrivet: 03 november 2007, 15:44:32 »

jag har fått för mig (utan att veta säkert) att det är tid kontra överbelastning som avgör !
liten överbelastning ger långsam tempratur-ökning av bimetallen, och hög överbelastning snabb uppvärmning.
alla de här mekaniska motorskydden/motorskyddsbrytarna är igentligen snarlika termostater i sin uppbyggnad, dv.s de löser vid en viss temperatur,inställbar.

även jag har för mig att de löser först vid överström= över inställt värde !
men vill man ha den som "sista utpost" så kan det nog vara smart att ha den lite högre inställd !
annars kan man kanske råka ut för att den ordinarie styrningen inte vet att det "nya externa skyddet" har löst ut, varvid VP:n lägger på tillskott utan att larma !

mvh.ACE
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 03 november 2007, 15:30:16 »

mäter man även driftsström vid högsta tänkbara belastning ,och ställer in brytaren på det värdet + 10% så är man nästan helgarderad !

Jag vill minnas att man skall ställa in den aktuella förbrukningen, eller enligt märkskylten, skyddet bryter vid 125% av inställt värde. Är det så?  Sc:,h

Ibland kanske motorskydden står onödigt högt.
Skrivet av: ace
« skrivet: 03 november 2007, 15:17:45 »

Ett alternativ om man nu måste ha både hängslen och livrem ,vore en motorskyddsbrytare på matningen till kompressorn.
mäter man även driftsström vid högsta tänkbara belastning ,och ställer in brytaren på det värdet + 10% så är man nästan helgarderad !
mvh.ACE
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 02 november 2007, 22:24:07 »

Den första kontaktorn ger ström till den andra kontaktorn hela tiden.  Den andra kontaktorn ger ström till kompressorn när den skall gå (eller starta).

Skulle man få ett larm, så slår den första kontaktorn ifrån.  För beror larmet på att 2:a kontaktorn inte fungerar som den skall (ihopsvetsade kontaktytor) så fungerar ju inte den för att bryta strömmen längre, men den första kontaktorn har ju inget slitage.

"Din" lösning skulle väl inte fungera?  Om din start/stopp kontaktor skulle sluta fungera så att den inte ger ström på alla faser, så får ju inte din andra kontaktor någon ström heller.  Alternativt, om du kopplar dem parallellt istället, och din start-kontaktor svetsar kontaktytorna, så får ju kompressorn ström även om din driftskontaktor säger ifrån.

Men en mjukstart har ju start/stopp komponenter som inte bygger på relä-teknik utan ren halvledarteknik.  När den väl genomfört start så kopplas strömmen genom vanliga reläer (som är ganska standardreläer och inga kontaktorer, då de inte utsätts för några startströmmar eller spänningar).
Skrivet av: dunderburken
« skrivet: 02 november 2007, 22:15:56 »

Den första kontaktorn slår till när VPn får ström.  Det är bara den andra kontaktorn som används aktivt av VPn för att starta/stopp/köra kompressorn.


Kan du förtydliga det?

Betyder det inte en sån säkerhetsfunktion jag hoppades att det skulle vara?

Är den första kontaktorn bara för att ge ström till hela VP-systemet och är inte för att ge kompressorn ström, eller?

Vore det inte bra med den extra säkerhet mot kontaktorfel att en tar hand om start/stopp och en annnan har hand om att fortlöpande hålla kompressorn med ström. det är ju bara den som startar/stoppar som får kontakterna bortgnistade. Jag tycker det låter lysande. Efter att start/stopp-kontaktorn gett upp har man några år på sig att byta driftkontaktorn som givetvis får ge ifrån sig ett larm att den bli bytt.
Skrivet av: lars
« skrivet: 02 november 2007, 21:10:58 »

Jag har en Thermia Duo 12 med Coopelandkompressor som havererade efter 12 år och 40000 h. Kompressorn fick bytas och  orsak  något med dykröret som jag inte förstod. Kan det ha berott på många start och stopp? (Efter kompressor bytet har den gått i ytterligare 13 år och fyller 25 i år. Pigg och kry med ny gas)
Mina olika villavärmepumpar har gått i tillsammans 53 år med ett kompressorhaveri enligt ovan.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 02 november 2007, 20:37:26 »

Den första kontaktorn slår till när VPn får ström.  Det är bara den andra kontaktorn som används aktivt av VPn för att starta/stopp/köra kompressorn.
Skrivet av: dunderburken
« skrivet: 02 november 2007, 20:29:39 »

Det verkar väl bra om det mest vara fråga om att se till att ha tre faser fram till kompressorn hela tiden.

Sen kan ju kompressorn gå sönder av ålderssvaghet men det kan man inte göra mycket åt, eller?

Jag letade fram kopplingsschema för elkretsarna och såg att min pump har en startkontaktor och en driftdito.

Verkar ju vara en säkerhetsdetalj. Kan det vara så att startkontaktorn drar igång och avslutar medan driftkontaktorn har det lätta jobbet när väl kompressorn är igång?

Det verkar ju vara en listig variant.

Då kan man kolla startkontaktorns faser. Är inte alla med så har den överlämnat till driftkontaktorn att agera start/stoppkontaktor och då lever man farligt.


Jag har inte sett nåt om att man ska kolla dessa kontaktorers funktion i handboken. Eller att startkontaktorn ska bytas efter ett antal starter.

Har jag missuppfattat allt? Tyckte det lät bra det här med start och driftkontaktorer.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 02 november 2007, 19:59:16 »

Normalt brukar man bara testa en fas, och det är ovanligt att själva motorskyddet fallerar, det är i 99% kontaktorerna som det blir fel på.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 02 november 2007, 19:32:03 »

Sedan undrar jag hur mjukstartsreläet står sig jämfört med kontaktorerna...  Är det hållbarare eller känsligare?  Det har ju inga rörliga delar/kontaktytor som belastas under starten (det har ju 2 bypass-reläer men de har ju inte denna höga initiala strömrusning utan växlar ju när det inte är någon potentialskillnad mellan in och utgången).

Om man skall testa motorskyddet, behöver man testa båda 2 faser (den som styren går på behöver knappt testas, eller?) eller räcker det att testa en?
Skrivet av: dunderburken
« skrivet: 02 november 2007, 19:20:50 »

Det var bra fart på skribenterna ska jag säga. Kul att det finns många som har så mycket kunskaper.

Jo det här med motorskydd verkar ju nödvändigt att kolla.

Men har inte anläggningen ett sådant som fungerar. Jag menar finns ingen funktion som bryter när en fas faller bort.

Att ett konventionellt motorskydd med bimetallbrytare ska klarar att bryta när en fas är borta verkar lite farligt. Jag vet inte nåt om motorskydd men fått för mig att en i motprskyddet en bimetall värms upp och ska motsvara ungefär temperaturen i motorn. Om en fas faller bort finns risk att bimetallen inte får så mycket högre värme men de två lindningarna som jobbar blir 50% varmare plus att motorns fläkt kyler sämre.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 november 2007, 19:02:12 »

OK, jag kan hålla med om att en kontaktor slits mer än ett överströmsskydd, men jag undrar ändå om det inte är vanligare att överströmsskydden är defekta eller felaktigt inställda.
En årlig kontroll enligt Svenske kockens "recept"  ;) + utbyte av kontaktor vart 6-8 år kanske skulle vara nåt?
Skrivet av: Edvard
« skrivet: 02 november 2007, 18:37:26 »


Hej,


Skriver några egna synpunkter i denna tråd.

Ett överströmsskydd (här nämnt som motorskydd) skall bryta både vid överström och fasbortfall.
Däremot om kontaktorn bränner "svetsar" och inte kan bryta bort faserna, som den är tänkt att göra, så innebär detta inte nödvändigtvis att överströmsskyddet löser ut. Detta kan ske senare då motorn går varm och förbrukar mer ström än vad skyddet är inställt på.

Kontaktorn är (tror jag) den kritiska punkten för kompressordriften. Den arbetar med en mekanisk rörelse och har en begränsad livslängd. Denna livslängd förkortas troligtvis även en hel del av värmen som finns innanför ytterhöljet på en standard värmepump.

/Eddie.
Skrivet av: Elva
« skrivet: 02 november 2007, 18:23:33 »

Man kan även koppla in ett fasföljdsrelä. Bryter om en fas försvinner (även om det är fel fasföljd, vilket inte är troligt i en VP som är i drift)
Då är man 'garanterad' att kompresson stannar om någon fas inte vill längre (motorskydd eller kontaktor)
Skrivet av: ace
« skrivet: 02 november 2007, 18:04:19 »

Håller med SVENSKE KOCKEN !
det är enligt min erfarenhet betydligt mycket vanligare att kontaktorn är utsliten, och tappar kontakten på ett ben(fas).
än att motorskyddet skulle vara det.
ett motorskydd har inte heller några slutande kontakter på fas-genomföringarna som slits !
mvh.ACE
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 02 november 2007, 17:52:39 »

Då tror jag att det är viktigare att kontrollera att motorskyddet verkligen är inställt på rätt värde och att det löser ut inom 25 sekunder. Det gör man genom att helt enkelt ta bort en fas och "köra" inom 25 sekunder ska motorskyddet bryta, gör det inte det är det troligen felställt eller så har inte "motorn" rätt belastning. Är man lite mer noggrann får man mäta upp strömmen och ställa in rätt värde.
Nått som kan knäcka alla elmotorer är om motorskydden är inställda på automatisk återstart försvinner en fas kommer motorn att försöka starta om gång på gång så fort motorskyddet kallnat och det får till följd att motorn kan bli överhettad och få skadade lindningar.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 november 2007, 17:32:26 »

Har aldrig hört talas om det, men har själv haft ett (nytt) defekt motorskydd som höll på att knäcka min poolcirkulationspump - det var nog bara minuter innan den skulle ha brunnit, motorn var så varm när jag upptäckte det att den inte gick att ta på...
(Den hade då gått i några minuter och lät underligt + att den gav dåligt flöde)

Men visst, oavsett vilket motorskydd som falerar borde det andra motorskyddet lösa ut, borde vara idiotsäkert.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 02 november 2007, 17:26:59 »

Jag skulle nog påstå att motorskyddet är den enskilt viktigaste komponenten i en trefasvärmepump - om det inte fungerar så brinner kompressorn.
Utan undantag.
Skulle det vara idé att koppla två motorskydd i serie???  Kan motorskydden i sig gå sönder på ett sådant sätt att en fas faller bort internt i motorskyddet (dvs att motorskyddet är ORSAKEN till att kompressorn bränner?).
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 november 2007, 17:19:38 »

Jag skulle nog påstå att motorskyddet är den enskilt viktigaste komponenten i en trefasvärmepump - om det inte fungerar så brinner kompressorn.
Utan undantag.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 02 november 2007, 17:12:32 »

Jag skulle tro att det som man ev. kan byta ut i förebyggande syfte som service är kontaktorer (mjukstart) och motorskydd.  Kontaktor och motorskydd just just för att en trasig kombination av dessa gör att kompressorn bränner sönder.

Andra delar som kan ge upp efter lång tid är cirkulationspumpar, relän och pressostater.  Men för det mesta är det inte lika fatalt om något går sönder där.  Följdfelen blir inte lika allvarliga, så de felen kan man åtgärda när de uppstår.
Skrivet av: dunderburken
« skrivet: 02 november 2007, 16:48:57 »

Livet är lättare för en L/L pump ägare. Åtminstone om man har Panasonic.

-H16 larm.....Byt utedel genom att fylla i formuläret på LMG's hemsida

-Gnisslar fläkten....Byt innedel genom att fylla i formuläret.

OK. Stativet finns ju iallafall kvar. Borde hålla åtminstone 40 år. ^-^

Ja där ser man! Det går bara man vill. Men visst kan det bli dyrt ändå när man har mitt "dåliga" exempel med skrivare. Hur man vänder sig har man alltid leverantören som snor pengar ur bakfickan. Men visst är det underbara apparater man tillverkar.

I skrivarbranschen har priserna verkligen gått ner och det är inget som säger att en värmepump ska behöva kosta så mycket som de gör nu. Med bra konkurrens och snabbkopplingar som har "säkerhets klass" skulle man kunna köpa sin VP på varuhuset och ansluta till sin jord eller bergslang.

Som exempel kostade den första svartlaserskrivaren 65000 kr 1983. Med nuvarande pengavärde c:a 1/4 miljon. Nu kostar en 3 ggr så snabb skrivare 1000:- bara 1/250-del.

Men hur var det med trasiga pumpar nu. Vilken del pajade?

Vi har motorskydd och kompressorkontaktor.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 02 november 2007, 13:24:07 »

Vad gnäller ni för?

Det finns ju insticks ute-enheter för Panasonic E9DKE. Tog 45 minuter inklusive papperarbetet. Nya enheten var märkt 2007.8 Om den är "H16-fri" återstår att se.

PS 45 minuter var vad det tog mig att byta färgpatroner första gången oxå.
Ja och en ny färgpatron kostar ju nästan lika mycket som att köpa en ny skrivare.  Precis som om du skulle köpa en ny ute-enhet (utan garanti)...
Skrivet av: larryd
« skrivet: 02 november 2007, 12:18:42 »

Vad gnäller ni för?

Det finns ju insticks ute-enheter för Panasonic E9DKE. Tog 45 minuter inklusive papperarbetet. Nya enheten var märkt 2007.8 Om den är "H16-fri" återstår att se.

PS 45 minuter var vad det tog mig att byta färgpatroner första gången oxå.
Skrivet av: dunderburken
« skrivet: 02 november 2007, 10:19:15 »

Man kan ju alltid hoppas att går att konstruera även instickskompressorer men det kan få vara en utopi så länge. Det skulle nog bli för dyrbart även i långa loppet.

Det räcker att allt ikring fungerar så det uppehåller längst möjliga livslängd på den dyra kompressorn.

Kan man tänka sig en övervakningsutrustning där man dels blir påmind om att det är dags att göra en åtgärd men även lite larm när något inte ser rätt ut med utsatta komponenter.

Det verkar inte vara så många som haft trubbel med sina VP:ar. Hälsan tiger still.

Ha det gott så länge. 
Skrivet av: tracker
« skrivet: 02 november 2007, 09:59:01 »

det är lättare för "skrivar-ägare" också,
dessa hava ingen köldmediekungörelse, eller elsäk i fickan när de byter bläckpatron !!
tänk er vad alla återförsäljare hade varit lyckliga om det funnits en "insticks-H16-ersättningskompressor"  ;D
mvh.ACE

kompressor med quick connectkopplingar och en stickpropp :D
Skrivet av: ace
« skrivet: 01 november 2007, 23:42:06 »

det är lättare för "skrivar-ägare" också,
dessa hava ingen köldmediekungörelse, eller elsäk i fickan när de byter bläckpatron !!
tänk er vad alla återförsäljare hade varit lyckliga om det funnits en "insticks-H16-ersättningskompressor"  ;D
mvh.ACE
Skrivet av: larryd
« skrivet: 01 november 2007, 22:28:52 »

Livet är lättare för en L/L pump ägare. Åtminstone om man har Panasonic.

-H16 larm.....Byt utedel genom att fylla i formuläret på LMG's hemsida

-Gnisslar fläkten....Byt innedel genom att fylla i formuläret.

OK. Stativet finns ju iallafall kvar. Borde hålla åtminstone 40 år. ^-^
Skrivet av: dunderburken
« skrivet: 01 november 2007, 22:14:53 »

Varför man inte vill  förlänga livet på den dyra VP:en kan jag inte förstå. Är man tillverkare kan jag se fördelar med det däremot.

Är de flesta på forumet värmepumpsleverantörer?

Även Svensson kan ha vissa kunskaper som att byta glödlampa och avläsa en display eller lysdiodsblink.

Om det står i displayen: byt modul nr 3 inom 10000 starter. Man beställer den och läser en liten beskrivning hur den dras ur sitt kontaktblock och den nya sätts i dess ställe. Så görs t.ex i laserskrivare. Displayen visar köp "toner low" 1000 sidor innan dte är helt slut. Allt som till 95 % har med skrivkvalitén att göra byts i en enda modul. Byts lätt av fru Svensson. Ingen servicegubbe behöver komma ut för dyra pengar.

Sådant kan göras med de flesta ingående elektriska och elektroniska komponenter, även kretskortet om tillverkaren skulle vilja. Men då säger kanske försäljningsdirektören: Stopp, stopp, det där blir ingen kassako!

Men tänk om just det märket blir nästan det enda märket i branschen pga att man utnyttjat detta i marknadsföringen på ett bra sätt.

Vad har man att profilera sina burkar med när de flesta har ungefär samma verkningsgrad? Alla som köper VP:ar speciellt första gången har hört att de går sönder och blir en hämsko för besparingen. Kan man då visa på ett sätt att förlänga livet till det 4-dubbla så kan jag tänka mig att orderböckerna fylls snabbt.

(Hur länge skulle taxin gå om den inte fick oljebyte och ny kamrem ibland. Det hjälper inte att den går dygnet runt. Det enda som slits mer i en bil som inte går så långa men många sträckor är startmotor, tändningslås och avgassystem.)

Hoppas på fler pumpanvändare med "bra" erfarenheter för min lista.

"Tyvärr" kan jag inte hjälpa till själv ännu. Jag hoppas inte kunna göra det heller men om turen är mot mig lovar jag att delge er mina dyrköpta kunskaper.

Vad har jag mer än motorskydd och pumpkontaktor?

 

Skrivet av: R134A
« skrivet: 01 november 2007, 21:20:08 »

Varför inte skaffa sig en invertermaskin som startar på hösten och stannar till våren ,alt sluta överdimensionera  och försöka få längre driftstider=gladare komponenter i maskinen=längre liv på sakerna.
Tycker mej se likheter med bilar vilken havererar först, taxin som gått många mil eller den som bara går fram o tillbaks till konsum och aldrig blir riktig varm???
 
Skrivet av: ace
« skrivet: 01 november 2007, 19:08:51 »

Jag skulle uppskatta en lista på åtgärder efter ett visst antal starter. Liknande man har på bilar.

Synliga komponenter kan man kolla upp via tillverkaren vilken livslängd de har. Det är ju inte så många delar så det är väl ganska snabbt gjort. Om tillverkaren säger t.ex 100000 brytningar så kan man ju lägga sig på hälften för att vara på säkra sidan.

När jag köper pump nästa gång ska jag köpa av den som kan ge mig ett serviceschema och en spec. på ingående komponenter som kan ge ett driftbortfall. Speciellt då liknade "kamremsbrott".

Vissa är mycket noggranna med sin bil men värmepumpen kör man tills det rasar. En sån mentalitet tycker jag är onödig då en värmepump skulle kunna byggas med insticksmoduler så att man byter själv som man byter en glödlampa ungefär. Under en komponentkåpa sitter de "dåliga" komponenterna lätt åtkomligt och man byter när en lysdiod blinkar att det är dags för byte.

T.v. får man själv gissa vad man ska göra. Men på det här forumet kan vi ju tillsammans göra en rätt bra lista på åtgärder i förtid.

Jag har kompressorkontaktor + motorskydd.

Vad ger ni mig mer?


en insticks-kompressor !
en insticks-fyrvägare !
en insticks-expansionsventil
ett ............ ;D
skämt åsido !
det är i stort sett bara inget o dyl som går att byta utan ingrepp av behörig kyltekniker eller elbehörig !
jag menar, kan du byta kontaktor och motorskydd på ett korekt sätt med rätt inställning, så är du inte Svensson.
mvh.ACE
Skrivet av: dunderburken
« skrivet: 01 november 2007, 18:32:31 »

Jag skulle uppskatta en lista på åtgärder efter ett visst antal starter. Liknande man har på bilar.

Synliga komponenter kan man kolla upp via tillverkaren vilken livslängd de har. Det är ju inte så många delar så det är väl ganska snabbt gjort. Om tillverkaren säger t.ex 100000 brytningar så kan man ju lägga sig på hälften för att vara på säkra sidan.

När jag köper pump nästa gång ska jag köpa av den som kan ge mig ett serviceschema och en spec. på ingående komponenter som kan ge ett driftbortfall. Speciellt då liknade "kamremsbrott".

Vissa är mycket noggranna med sin bil men värmepumpen kör man tills det rasar. En sån mentalitet tycker jag är onödig då en värmepump skulle kunna byggas med insticksmoduler så att man byter själv som man byter en glödlampa ungefär. Under en komponentkåpa sitter de "dåliga" komponenterna lätt åtkomligt och man byter när en lysdiod blinkar att det är dags för byte.

T.v. får man själv gissa vad man ska göra. Men på det här forumet kan vi ju tillsammans göra en rätt bra lista på åtgärder i förtid.

Jag har kompressorkontaktor + motorskydd.

Vad ger ni mig mer?

Skrivet av: tnaslund
« skrivet: 01 november 2007, 17:52:54 »

Rent mekaniskt är antalet lastväxlingar ofta dimensionerade när det gäller teoretisklivslängd på rörliga delar.
Sedan har man ju alltid i praktiken fler faktorer som påverkar tex. smörjning, driftstemp (vilket oftast är kopplat mot smörjning..),startmoment osv.

Mina kunskaper om moderna kompressor konstruktioner räcker dock inte för att kunna säga vilken parameter som är begränsande i verkligheten. 
Finns det nån kompressor guru på forumet b00k

Ser man till en "vanlig" kolv kompressor (bilmotor) får man längre livslängd (i drifts timmar) vid konstant drift, så länge parametrar som temp och smörjning är inom normala nivåer. Just pga dålig smörjning, fel drifts temp osv i start ögonblicket.

Finns det inte någon officiell statistik på haveri orsaker från tex. försäkringsbolag (VP tillverkarna lär ju inte släppa den infon)?

Jag håller med om att det vore intressant att veta vad som vanligtvis havererar i kompressorn dvs elfel eller "skär" någon del ihop och stannar, eller om det är ren nötning som gör att den "läcker internt" och på så vis ej uträttar arbete..
 Sc:,h
Förebyggande underhåll på VP är kanske ingen dum ide.

/
Tomas
Skrivet av: dunderburken
« skrivet: 01 november 2007, 17:11:12 »

Jag har en 8.5 kW Nibe-1210 som havererade efter 65500 starter.  Kontaktorn slöt inte alla faser och motorskyddet fungerade inte, så kompressorn brann av.  Tror det var under ca 6 år som de starterna kom...  Det var innan jag hade pumpen (som nu har en ny 7 kW kylmodul, nya kontaktorer, nytt motorskydd, mjukstart, ny VB-pump, ny VV-beredare, så det är inte ycket kvar av den gamla pumpen längre).


Det kanske var både motorskyddet och kontaktorn som var slut. Det är ju mycket viktig information om man vill se över VP:en. Mam byter ju t.ex kamrem i bilen efter ett antal mil.

Det är klart att alla komponenter har en begränsad livslängd så ett sätt att få längre systemlivslängd är ju att byta de sämre delarna i tid om de nu kan orsak haveri på kompressorn.

Man kan nästan likna kamremsparallellen med ditt haveri. Kontaktor och motorskydd byts i tid så slipper man dryga kostnader.

Tack så mycket för tipset Ridax, mycket värdefullt!
Finns det fler som har haft problem med sina pumpar?


Skrivet av: ace
« skrivet: 01 november 2007, 07:24:10 »

Aj, aj, aj! Vad var det för motorskydd som inte skyddar motorn?

Ska jag sätta in ett eget skydd som bryter om inte alla faserna lever?

Det verkar som jag har 10000 starter på mig att komplettera min anläggning. Borde väl vara en lätt sak att låta en kontaktor bryta alla faserna om en fas faller bort. Sker samma sak om en propp går i proppskåpet?

Kan det istället vara idé att byta den felande kontaktorn innan den börjar strula. Det är alltså den som slår på/av kompressorn? Den har givetvis en begränsad livslängd då det är rätt mycket gnistor vid brytningen.

Någon som vet hur många brytningar den ska klara? (Nibe 1010-8,5)
det är motorskyddet som ska bryta vid fasbortfall..men det är inga evighetsgrejor det heller..!
kontrollera eller byt med lämpliga intervaller.
mvh.ACE


Skrivet av: dunderburken
« skrivet: 31 oktober 2007, 22:31:57 »

Aj, aj, aj! Vad var det för motorskydd som inte skyddar motorn?

Ska jag sätta in ett eget skydd som bryter om inte alla faserna lever?

Det verkar som jag har 10000 starter på mig att komplettera min anläggning. Borde väl vara en lätt sak att låta en kontaktor bryta alla faserna om en fas faller bort. Sker samma sak om en propp går i proppskåpet?

Kan det istället vara idé att byta den felande kontaktorn innan den börjar strula. Det är alltså den som slår på/av kompressorn? Den har givetvis en begränsad livslängd då det är rätt mycket gnistor vid brytningen.

Någon som vet hur många brytningar den ska klara? (Nibe 1010-8,5)

Skrivet av: Rdx
« skrivet: 31 oktober 2007, 22:15:53 »

Jag har en 8.5 kW Nibe-1210 som havererade efter 65500 starter.  Kontaktorn slöt inte alla faser och motorskyddet fungerade inte, så kompressorn brann av.  Tror det var under ca 6 år som de starterna kom...  Det var innan jag hade pumpen (som nu har en ny 7 kW kylmodul, nya kontaktorer, nytt motorskydd, mjukstart, ny VB-pump, ny VV-beredare, så det är inte ycket kvar av den gamla pumpen längre).
Skrivet av: ace
« skrivet: 31 oktober 2007, 22:00:39 »

livslängden/antal starter är nog mycket varierande !
vilket mottryck startar den mot(temp)?
mjukstart eller rent av inverter?
pump down?
oljetemp ?
mm.mm
mvh.ACE

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!