Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gon som räknat pÃ¥ kostnad för värmeväxling+extra CP för att ha glykol ute?  (läst 3207 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu kör jag värmepumpen direkt med vattnet i acctanken.
Är man orolig för strömavbrott och frost så kan man ha en separat glykolkrets ute, och har man ingen tank med solslinga, innebär det att man får köra en extra cirkulationspump och en värmeväxlare. Har man solslinga är det bara en förlust över solslingan mot tankens vatten.
Har någon räknat på den årliga kostnaden/förlusten jämfört med att köra vatten rätt ut? Det handlar ju om riskanalys.

I ena vågskålen: kostnad för frostsprängt aggregat (eller så gör man en "kall punkt" på röret till VP så det fryser innan VP, och tömmer den inan den fryser sönder).
Man kan ju även välja att tömma VP själv, om det blir strömavbrott (och elda i vedpannan/kakelugnen som jag även har)

I andra vågskålen: Driftkost för en CP + förlorad verkningsgrad pga en värmeväxling (typ 2 grader?) som då ger sämre COP för enheten, och måste kompenseras med mer drifttid (och kanske förkortad livslängd på VP), kanske även Eltillskott för att pumpen inte orkar upp i önskad temperatur.

Synpunkter?

Arbete eller kostnad för reparatör, frusen fru pga utebliven värme, trygghetskänsla VS otrygghet skall inte diskuteras utan enbart det som skrivits ovan.

/Hobbymekk
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Jag har glykol i hela mitt radiatorsystem. 
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så kan man ju göra!
I det huset jag bor har jag så, men det är bara 350L vattenvolym så det blev inte så dyrt. Här är det 1500L acctank+husets värmesystem+40mkulvert...

/Hobbymekk
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Glykol läcker lätt så det passar inte så bra överallt och vad jag vet är det ovanligt med sönder frysna utedelar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
Du kan ju fixa UPS eller elverk som kan dra runt cirkulationspumpen så har du lång tid på dig att tömma pumpen om det skulle bli ett strömavbrott på flera dagar...
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja det är nog en energieffektivare lösning om man är rädd för strömavbrott!
Alternativt bära dit ett batteri och växelriktare den dagen det blir strömavbrott, kan låna från husbilen.. den används ju inte på vintern.

/Hobbymekk
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad VP-Sven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

I andra vågskålen: Driftkost för en CP + förlorad verkningsgrad pga en värmeväxling (typ 2 grader?) som då ger sämre COP för enheten, och måste kompenseras med mer drifttid (och kanske förkortad livslängd på VP), kanske även Eltillskott för att pumpen inte orkar upp i önskad temperatur.

/Hobbymekk

En grej till i vågskålen, du behöver inte köra CP när kompressorn inte går
och på så sätt spara lite värme i tanken. Fast du behöver nog 2 CP och köra
dom på hastighet 3 så du bör räkna med 2 * 30 W minst.

Mitt projekt kan du läsa om här.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43619.0

/Sven
Förr: Elpanna Nibe EVC 190 21.000 kWh/år. Nu(2011-10-03): Eco Air 107 V3, Eco Logic Ext, Strömsnäspanna TS500 med 4 slingor, nedre ELP. 6 kW, övre ELP. 3 kW

johan wass

  • Gäst
 ???   Ã„r det nÃ¥gon som vet om kan ha glykol i systemet,blir det sämre verknings grad ? enl rörmokare sÃ¥ ska det inte vara glykol i systemet.
håller ute kondensorn för en frysning,när det blir strömavbrott,som det blir ofta därjag bor.förra året tre dygn i streck vid ett tillfälle,
vad ska man göra batteri, elagregat som kan driva cirkulations pumpen.. krävs lite prylar för att få det att funka om man inte är hemma när strömmen går.
Tycker det är konstigt att inte ctc har mera uppgifter om detta på sin hemsida än att tappa ur vattnet,finns ingen kran på mitt system skulle inte vara det enl min installatör..
en ide är att bygga en låda med tjock isolering,som man kan täcka hela kondensorn,så kanske den klarar en längre tid innan den fryser,funkar bara om man är hemma,kan går fort när det blir 10- 20 minus grader.man kan vara borta på semester också, då blir det trassel.

Men den kanske klarar av en frost natt och då är det väl bara värma upp med den kupe värmare,när strömmen kommit till baka.

Nån kanske kan svara på mina funderingar.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Jag ringde Nibe innan jag hällde glykol i systemet.

"Det är inga problem för värmepumpen med glyklol i radiatorvattnet"...var beskedet.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!