Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Villa vs Diplomat tws  (läst 1897 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
Thermia Villa vs Diplomat tws
« skrivet: 19 juni 2005, 12:08:53 »
Hej på er!
Jag har tänkt att bli med bergvärme.
Men funderar på ett par saker.
Nämligen om jag bör välja en Villa 75, eller en Diplomat tws 8. Den senare är ju några tusenlappar dyrare.
Kommer man att spara in det extra utlägget eller är det ingen skillnad på hur effektiva dessa pumpar är?
Om inte, vaför skulle man i så fall välja den dyrare Diplomaten? b00k

Innegivare?
Idag har jag en ctc 1100, med shuntautomatik. ute och innegivare. Detta fungerar mycket bra. Tex när jag eldar i vår braskamin i källaren, så tar innegivaren hand om detta och ser till att pannan shuntar ut mindre värme till elementen. Och då spar energi. Den hjälper ju också till när solen värmer på våren.
Men frågan är om man får samma effekt när man kör med värmepump?
Jag frågade min installatör, och han tyckte att det inte behövdes både ute och inne. (Eller om han menade att det inte funkar så bra med båda samtidigt)? :-\ För att utnyttja braskaminen/vårsolen kanske jag skulle ha en innegivare istället för ute givare.
Jag kanske skulle tillägga att vi har 1-rörsystem tror jag att det heter. Dvs termostaterna sitter längst ner och mitt på elementen. Och min erfarenhet är att det har egenheten att vid för hög framledningstemp (relativt), så ger detta en högre rumstemp, pga att rören i golvet blir till "element". Även när termostaterna är stängda.

SÃ¥, Villa eller Diplomat tws?
Och utegivare eller innegivare, eller rent av båda? huvuddunk
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Villa vs Diplomat tws
« Svar #1 skrivet: 23 juni 2005, 13:49:19 »
Hej på er!
Jag har tänkt att bli med bergvärme.
Men funderar på ett par saker.
Nämligen om jag bör välja en Villa 75, eller en Diplomat tws 8. Den senare är ju några tusenlappar dyrare.
Kommer man att spara in det extra utlägget eller är det ingen skillnad på hur effektiva dessa pumpar är?
Om inte, vaför skulle man i så fall välja den dyrare Diplomaten? b00k

Diplomaten är utrustad med mer lull-lull, kan vara kul om man är VP-frälst.  ;D

Citera
Innegivare?
Idag har jag en ctc 1100, med shuntautomatik. ute och innegivare. Detta fungerar mycket bra. Tex när jag eldar i vår braskamin i källaren, så tar innegivaren hand om detta och ser till att pannan shuntar ut mindre värme till elementen. Och då spar energi. Den hjälper ju också till när solen värmer på våren.
Men frågan är om man får samma effekt när man kör med värmepump?
Jag frågade min installatör, och han tyckte att det inte behövdes både ute och inne. (Eller om han menade att det inte funkar så bra med båda samtidigt)? :-\ För att utnyttja braskaminen/vårsolen kanske jag skulle ha en innegivare istället för ute givare.
Jag kanske skulle tillägga att vi har 1-rörsystem tror jag att det heter. Dvs termostaterna sitter längst ner och mitt på elementen. Och min erfarenhet är att det har egenheten att vid för hög framledningstemp (relativt), så ger detta en högre rumstemp, pga att rören i golvet blir till "element". Även när termostaterna är stängda.

SÃ¥, Villa eller Diplomat tws?
Och utegivare eller innegivare, eller rent av båda? huvuddunk

Definitivt både inne och utegivare, din installatör pratar goja!  >:(
Radiatortermostaterna ska vara vidöppna, rumsvärmen ska regleras direkt på VP med framledningstemperaturen.
« Senast ändrad: 23 juni 2005, 13:51:10 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jwallen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar "vindkraft"
SV: Thermia Villa vs Diplomat tws
« Svar #2 skrivet: 23 juni 2005, 14:57:37 »
Ytterligare argument för TWS:n:
- effektivare vv-prod!?
- 180 liter vv jfm 150 på Villa
Thermia D8 TWS driftsatt 2005-06-08. Gamla vvb 300l som acktank. Aktivt hål ~ 165 m .
2-plans trähus byggt 1947, ca: 175m², tilläggsisolerat, 2-glas fönster. Golvvärme i bottenplan + 1 fläktkonvektor, orginalraditorer på övervåning.
Total årsförbrukning med elpanna ~28Mwh. Ny förbr. ~13Mwh??? Vi får se om ett år!!!

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Thermia Villa vs Diplomat tws
« Svar #3 skrivet: 24 juni 2005, 11:40:44 »
Tackar för svaren Carl N och jwallen !

Mera lullull.. det kan ju va kul. hm.

En effektivare varmvatten produktion...

Läste dessutom i Thermias folder, och såg  en nyansskillnad på pumparna.
På Villa stod det ungefär så här.. Kan minska din uppvärmningskostnad med upp till tre fjärdedelar.
På Diplomat stod det ungefär så här... Kan minska din uppvärmningskostnad med mer än tre fjärdedelar.

NÃ¥gon kommentar ?

Glad Midsommar på er alla!
För att få en varm stämning ikväll, så kommer i alla fall jag inte att DUTta med snapsen till sillen  ;)
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!