Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har jag för lite jord över slangen?  (läst 1661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
Har jag för lite jord över slangen?
« skrivet: 12 mars 2007, 14:59:51 »
Har fått växthus, och har har grävt av ca: 30 cm. jord (10 kvm).
Om man tittar på kurvan i dag när solen står högt, då kommer KB väldigt fort upp, det måste nästan vara solen i kombination med växthuset. Kann det ha samma negativa effekt med nerkylning på vintern?
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har jag för lite jord över slangen?
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2007, 16:22:57 »
Jag är tveksam, jag tror att det är den korta driftstiden som gör att marktempen stiger, inte solen, även om det kan vara en kombination.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tjoffis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Har jag för lite jord över slangen?
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2007, 11:21:50 »
Hej,

Har själv funderat på detta. Jag ser ganska kraftigt varierande temperatur in från borrhålen (2x125m). När jag tog pumpen i drift i slutet av januari så fick jag in ca 6-7grader. När det var som kallast ute för en par veckor sen så var temp in nere på ca 0.9-1 grad, men då gick 1130-12 nästan konstant och klarade utan tillskott ner till -18 ute. Jag antar att pumpen sög en del värme ur hålen då. Idag när jag tittade så var temp in 4.5grader. Har dock 8 grader utetemp och solen skiner så pumpen går inte speciellt mycket nu och det har varit sådant väder i flera dagar.

Ena hålet ligger ca 3-4 m från husknuten, det andra kanske 10-12 meter längre bort på gården. Slangen ligger uppskattningsvis 30-50cm under marknivå, skall på lite jord där det är uppgrävt för det var en hel del sten i backen som kom upp i samband med rörläggningen.

Är tempökningen som jag har nu en effekt av det varma vädret och att pumpen går mycket mindre, eller att backen börjar värmas upp? Borde det varit isolering kring slangarna? Iofs. tycker jag att några meter slang i jorden inte skulle kunna kyla/värma vattnet så mycket när det är cirkulation från hålen.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Har jag för lite jord över slangen?
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2007, 11:50:38 »

Är tempökningen som jag har nu en effekt av det varma vädret och att pumpen går mycket mindre, eller att backen börjar värmas upp? Borde det varit isolering kring slangarna? Iofs. tycker jag att några meter slang i jorden inte skulle kunna kyla/värma vattnet så mycket när det är cirkulation från hålen.


Till allra största delen beror det på att pumpen går mindre. En stor del av motståndet mot värmeöverföringen ligger i borrhålet och i berget närmast slangen. Tar man ut mindre effekt i snitt blir temperaturfallet mindre. Går pumpen i genomsnitt halva tiden och korta stunder åt gången (så där 15 minuter) blir temperaturfallet ungefär hälften av vad det är vid kontinuerlig drift.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad swisch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: arvika
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Har jag för lite jord över slangen?
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2007, 11:53:12 »
Lite mindre jord på en så liten yta som 10kvm har ingen inverkan på driften
Jag har liknande situation själv, jag fick ta bort 60cm jord på ett 3x4m
stort område när jag byggde om ett uthus på tomten. Hade tänkt isolera slangen
på detta ställe, men min kompis som är proffs på värmepumpservice sa att jag kunde
låta bli, ett så litet område har ingen betydelse på min 500m långa slinga.

mvh christer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!