Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HP larm pÃ¥ Diplomat 8  (läst 3834 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dawe0101

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
HP larm på Diplomat 8
« skrivet: 31 mars 2017, 20:07:24 »
Hej!
Efter en något kylig vinter inomhus tänkte jag se över värmesystemet. Jag är helt grön på området.
Problemet verkar vara att på alla slingor i huset så blir det bara varmt i typ dom två första radiatorerna, sen blir det snabbt sämre och den sista är alltid helt kall. Alla termostaterna står på max.
Jag har avluftat utan att se annat än att det bara kommer vatten. Jag har försökt justera upp kurvan lite men det blir inget bättre och för några dagar sedan höjde jag RUM-värdet (har dock ingen inne-givare) från 21 till 25 för att se om värmen möjligen skulle sprida sig vidare. Nu blev dom första radiatorerna ännu varmare och dom sista liiiite mindre kalla så jag drog igen termostaterna för dom första i en av slingorna för att pressa värmen vidare men utan nån framgång med att få dom kalla radiatorerna varma. Jag lämnade systemet så några timmar och när jag kom tillbaka hade Högt tryck-larmet utlösts. Jag ställde tillbaka RUM-värdet på 21 och satte systemet i standby för att det skulle få svalna lite och för att kvittera larmet.
Tyvärr verkar det inte hjälpa då HP-larmet kommer tillbaka direkt när jag startar pumpen (Auto) igen (lampan slutar aldrig att blinka när jag stänger systemet heller). Jag har också testat att bryta strömmen helt men lampan blinkar igen samma sekund som jag slår på strömen. Det kan ju vara så att jag inte lyckas kvittera bort larmet, men jag tycker det verkar som att larmet kommer direkt när pumpen ska starta.
När HP är utlöst fortsätter pumpen att producera värme (dock inget varmvatten) med hjälp av elpatronen, och CP verkar snurra (den surrar fint iallafall).

Så två frågor; Hur får jag bort HP-larmet och vad är det för fel på systemet som inte ger värme i perifera radiatorer?

Inställningar just nu:

K: 40
Min: 15
Max: 55
K5: 3
K0: 3
K-1: 1
VS: 17

/Daniel

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HP larm på Diplomat 8
« Svar #1 skrivet: 31 mars 2017, 20:55:50 »
Dåligt flöde igensatta rör : Larm : Prova med att stänga av VP vänta någon minut starta , öka farten på Cirkpumpen för värmen , blir dom kalla varmare , skit i ett filter , glöm inte att stänga ventilerna annars blir det mycket vatten på govet
Kan var så att högtrycksgivaren har hängt sig , man kan knacka på så kanske den släpper , kolla i manualen var den sitter
« Senast ändrad: 31 mars 2017, 21:22:40 av 25fOCUS »

Utloggad dawe0101

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HP larm på Diplomat 8
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2017, 22:17:10 »
Hej!

Ja dålig cirkulation är det ju av en eller annan anledning. Jag har läst om filtret och att man ev kan kolla det och tömma det. Men problemet är att jag inte hittar filtret. Var sitter det? Hur ser det ut?
Hur får jag bättre fart på CP? Är det genom vridbrytaren i lilla styrboxen ovanpå eller är det genom att vrida stora skruven mittpå CP?

Det som är lite konstigt är ju att larmet går direkt. Det spelar ingen roll om systemet är varmt eller ej. Så CP hinner ju inte ens försöka få snurr på vattnet innan det slår av igen.

Utloggad dawe0101

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HP larm på Diplomat 8
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2017, 22:24:40 »
Lyckades markeringarna på CP. Finns tre lägen. Den går är redan inställd på det högsta, så inget mer att göra där...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HP larm på Diplomat 8
« Svar #4 skrivet: 01 april 2017, 07:58:09 »
Finns flera modeller på filter, kolla efter dessa på returen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HP larm på Diplomat 8
« Svar #5 skrivet: 01 april 2017, 11:20:57 »
Hittade du filtren : försök hitta högtryckgivaren , den kan ha fastnat knacka och pÃ¥ röret som den sitter pÃ¥  med baksidan pÃ¥ en mejsel ,inget att vara rädd för lite mindre vÃ¥ld kan behövas , det finns 2 st en hög och en lÃ¥g , kan vara en mekanisk Ã¥terställning ( jag är inte säker pÃ¥ det ) tror de sitter enligt skiss ,lite smÃ¥tt att se


Utloggad dawe0101

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HP larm på Diplomat 8
« Svar #6 skrivet: 01 april 2017, 12:33:56 »
Tack för svaren!
Då har jag en filterball. Sitter strax innan returen går in i pumpen. När jag ska kolla det behöver jag bara stänga vredet som sitter monterad på filtret eller måste jag stänga av nån mer ledning för att undvika översvämning i källaren?
Jag hittade tryckgivarna tror jag, ser likadana ut och sitter bredvid varandra. Svårt att veta vem som är vem, men jag får väl knacka lite överallt...

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HP larm på Diplomat 8
« Svar #7 skrivet: 01 april 2017, 19:20:59 »
Tack för svaren!
Då har jag en filterball. Sitter strax innan returen går in i pumpen. När jag ska kolla det behöver jag bara stänga vredet som sitter monterad på filtret eller måste jag stänga av nån mer ledning för att undvika översvämning i källaren?
Jag hittade tryckgivarna tror jag, ser likadana ut och sitter bredvid varandra. Svårt att veta vem som är vem, men jag får väl knacka lite överallt...
Rätt uppfattat  , knacka i samma riktning som dom är monterade dÃ¥ fÃ¥r man en motverkande knäpp

Utloggad dawe0101

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HP larm på Diplomat 8
« Svar #8 skrivet: 01 april 2017, 19:47:29 »
Knackade på givarna och det ser ut som att det hjälpte. HP-larmet har inte kommit tillbaka än på ca 10 timmar.
Så nu till originalproblemet. Varför blir inte radiatorerna längst ut på slingorna varma? Jag har luftat systemet flera ggr utan att tycka att jag får ut nån luft alls. Det skulle kanske möjligen kunna vara filtret som är igensatt, CP börjar bli dålig, eller finns det några bättre idéer?
Jag har inga verktyg för att fÃ¥ loss filtret idag. Ska försöka fixa dessa pÃ¥ mÃ¥ndag, men sen är det väl bara att vrida vredet pÃ¥ filtret 90 grader och sen kan man öppna utan att det börjar spruta vatten? 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HP larm på Diplomat 8
« Svar #9 skrivet: 01 april 2017, 22:03:56 »
Stäng av värmepumpen (cirkpumpen) så den inte går mot stängd ventil.
Sen behövs en låsringstång (eller liknande) för att få loss låsringen som håller fast filtret.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HP larm på Diplomat 8
« Svar #10 skrivet: 01 april 2017, 22:25:30 »
Knackade på givarna och det ser ut som att det hjälpte. HP-larmet har inte kommit tillbaka än på ca 10 timmar.
Så nu till originalproblemet. Varför blir inte radiatorerna längst ut på slingorna varma? Jag har luftat systemet flera ggr utan att tycka att jag får ut nån luft alls. Det skulle kanske möjligen kunna vara filtret som är igensatt, CP börjar bli dålig, eller finns det några bättre idéer?
Jag har inga verktyg för att få loss filtret idag. Ska försöka fixa dessa på måndag, men sen är det väl bara att vrida vredet på filtret 90 grader och sen kan man öppna utan att det börjar spruta vatten?
Det är riktigt vrid 90 öppna sexkanten , kommer 2-3 cent vatten , det gÃ¥r att ta ut lÃ¥sringen utan tÃ¥ng ( heter segersäkringstÃ¥ng  inÃ¥tgÃ¥ende ,kolla in först  vilken storlek du ska ha öppna och titta ungefärligt ) annars har jag tagit ut dom med morakniv och skruvmejsel , det är ingen finmekanik sÃ¥ om det blir grader pÃ¥ grejerna gör inget  sätta tillbaka lite klurigare  Pass pÃ¥ om du tar ut den utan tÃ¥ng , kan sprätta iväg
« Senast ändrad: 01 april 2017, 22:41:33 av 25fOCUS »

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: HP larm på Diplomat 8
« Svar #11 skrivet: 02 april 2017, 05:34:46 »
Knackade på givarna och det ser ut som att det hjälpte. HP-larmet har inte kommit tillbaka än på ca 10 timmar.
Så nu till originalproblemet. Varför blir inte radiatorerna längst ut på slingorna varma? Jag har luftat systemet flera ggr utan att tycka att jag får ut nån luft alls. Det skulle kanske möjligen kunna vara filtret som är igensatt, CP börjar bli dålig, eller finns det några bättre idéer?
Jag har inga verktyg för att få loss filtret idag. Ska försöka fixa dessa på måndag, men sen är det väl bara att vrida vredet på filtret 90 grader och sen kan man öppna utan att det börjar spruta vatten?
Börja med filtret till filterball och är det svart så spola rent.Det sitter en Wilo cirkulationspump till ditt värmesystem och den kan tjuvstanna när den växlar mellan värmestopp/värme och då får du HP-larm.Du känner på cirkulationspumpen om den är väldigt varm så har den tjuvstannat.Det blinkande gröna lampan (larm) försvinner efter 10 minuter på din maskin.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad dawe0101

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HP larm på Diplomat 8
« Svar #12 skrivet: 04 april 2017, 19:20:18 »
Hej!

Tack för tipsen!
HP-larmet försvann som sagt efter att jag knackat lite på givaren. När jag sedan skaffade fram tång och lyckades få ut filtret/silen i filterball'en så visade det sig att det var i stort sett helt stopp där. Förmodligen är det ju därför HP-larmet löst ut till att börja med. En svart, hård, centimetertjock kaka som jag fick knacka bort och sedan rengöra silen.
Nu har jag kört igång igen och det går bra. I stort set alla radiatorer blir varma och dom som inte blir varma har förmodligen trasiga/igensatta ventiler bakom termostaterna, vilket jag misstänkt sedan tidigare. Jag ska hålla lite koll på filterball i framtiden nu när jag vet hur man gör och när det visade sig vara väldigt lätt...

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HP larm på Diplomat 8
« Svar #13 skrivet: 04 april 2017, 20:02:43 »
Hej!

Tack för tipsen!
HP-larmet försvann som sagt efter att jag knackat lite på givaren. När jag sedan skaffade fram tång och lyckades få ut filtret/silen i filterball'en så visade det sig att det var i stort sett helt stopp där. Förmodligen är det ju därför HP-larmet löst ut till att börja med. En svart, hård, centimetertjock kaka som jag fick knacka bort och sedan rengöra silen.
Nu har jag kört igång igen och det går bra. I stort set alla radiatorer blir varma och dom som inte blir varma har förmodligen trasiga/igensatta ventiler bakom termostaterna, vilket jag misstänkt sedan tidigare. Jag ska hålla lite koll på filterball i framtiden nu när jag vet hur man gör och när det visade sig vara väldigt lätt...
Är det termostatventiler sÃ¥ skruva loss termodonet , det finns en pigg som ska gÃ¥ att trycka pÃ¥ som fjädrar ut ,gör den inte det  knacka pÃ¥ den handtaget pÃ¥ en mejsel inget att vara rädd tÃ¥l mycket , kommer den tryck mÃ¥nga gÃ¥nger sÃ¥ kanske skiten flyttar in i radden ( spolas rent kanske )  dom brukar fastna i inläge pÃ¥ sommaren

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!