Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Diplomat med trasig display  (läst 35447 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Turo Heikkinen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #45 skrivet: 05 oktober 2017, 10:41:50 »
Writing in English, as my svenska has been a somewhat less used, and Thermias are sold outside Sweden too.

Another success story, with a 2006 Thermia Duo 10. As a PoC used two 470 uF 50 V through-hole caps, when it worked fine measured voltages and accordingly replaced by smaller 220 uF 25 V (positive, near down button) and 16 V (negative, near right button) through-hole caps suitably positioned on their sides. Plenty of room for fitting those bigger through-hole elcaps that way, stable enough setup to not need even hot glue, and doesn't need to be pretty inside. Guess those 470 u caps would have fit there as well, but would have needed to be re-installed properly anyway. Pretty much any good condition elcaps with at least 220 uF and 25 Volts (negative side can do with a 16 V one) should be OK.

Detached one pad of the SMD elcaps while desoldering, luckily the ground side for which I found a better place at the down button's feet. If done again, I'd add some solder to the SMD pads, heat them with two soldering irons (or tweezers, if powerful enough) at once and avoid bending.


Thermia really should repair these for free, I have had Canon replace camera image sensors and Onkyo replace an amplifier digital board years after warranty expired as they had too quickly aging components, even if those products have much shorter expected life spans than a ground heat pump. Personally I don't care as it was much less hassle to change them myself, but not everybody are electrical engineers having bagfuls of components like capacitors lying around.

BTW, I'm pretty sure the display uses I2C like the ThermIQ ext connector, as there are two wires connected to the PIC's I2C pins, and why would they choose different protocols for two adjacent similar connectors handling similar data traffic? Dunno why those data/clock wires are also connected to the next GPIO pins in the PIC, maybe to keep them from floating. I'll attach the logic analyzer to the display cable next time when I open the case.

Karl-Johan65

  • Gäst
Karl-Johan65
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #46 skrivet: 11 september 2018, 19:54:44 »
Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Dock har jag insett efter bytet att jag lyckades vända båda kondensatorerna på fel håll. Skärmen funkar dock, förutom bakgrundsbelysningen. Den gröna lampan och knapparna funkar finfint. Tidigare visade skärmen ingenting och lampan var släckt...

Någon som kan förklara varför det funkar med kondensatorer felvända och behöver jag fixa problemet?

Utloggad Blåhuset

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #47 skrivet: 11 september 2018, 20:07:38 »
Nu var det ett tag sedan jag höll på med hårdvara men om jag minns rätt så har du fått tillbaka funktion pga att du fått tillbaka lite kapacitans för att glätta likspänningen men då du vänt kondingarna fel så kommer de att åldras snabbare då den ekvivalenta serieresistansen (ESR) ökat och därmed uppvärmningen.
Thermia Diplomat D10 -2003

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #48 skrivet: 11 september 2018, 21:24:47 »
Framför allt är det läckströmmen som ökar i en elektrolytkondensator som är felvänd. Vanligtvis brukar det bli gasutveckling och övertryck i en felvänd kondensator så den antingen börjar läcka eller "exploderar" förr eller senare. Så det är nog bäst att så snart som möjligt byta dem igen och den här gången vända dem rätt. En elektrolytkondensator som har utsatts för spänning med fel polaritet mer än några minuter bör man se som permanent skadad och inte försöka återanvända.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Karl-Johan65

  • Gäst
Karl-Johan65
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #49 skrivet: 12 september 2018, 08:12:48 »
Tack för svar. Som tur var köpte jag fyra stycken så nu har jag stoppat i reserverna på rätt håll. Bakgrundsbelysning funkar fortfarande inte så antagligen råkade jag förstöra något men det kvittar. Stort tack för tråden!

Utloggad dacolonel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #50 skrivet: 18 augusti 2023, 14:36:37 »
Hej!
Jag har en Duo6 frÃ¥n 2006 och verkar ha fÃ¥tt exakt samma problem. Fungerar den här kondensatorn tror ni? https://www.elfa.se/sv/radiell-elektrolytkondensator-220uf-35-2ua-16v-555ma-panasonic-eeufc1c221/p/30013718 

Eller vet ni någon annan man kan beställa från Sverige? Det blir så meckigt och dyrt från utlandet.

Och en sista fråga. Är det någon som känner till någon firma i Stockholmsområdet som man vågar överlåta löd-jobbet till?
/Ulf.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #51 skrivet: 21 augusti 2023, 10:25:37 »
Den är ju onödigt stor, 35 V märkspänning istället för 16 V som räcker i det här fallet. Och sÃ¥ blir den lite besvärlig att fÃ¥ dit eftersom den är hÃ¥lmonterad.  Sikta pÃ¥ att hitta en ytmonterad elektrolyt med samma diameter pÃ¥ kapseln som originalet (det gÃ¥r sÃ¥klart att fÃ¥ dit hÃ¥lmonterade ocksÃ¥ om man verkligen vill).

Elfa kan man inte handla av sen de köptes upp av holländare, vill man handla elektronikkomponenter lokalt så kan man t ex prova med Kjell & co, Bhiab eller någon av alla firmor som vänder sig till radioamatörer. Nästan som att handla från svenska firmor är ju att handla från kontinentala med svensk webshop, t ex Conrad eller TME.

Vill man inte löda själv så bör vilken gammal tv-reparatör eller televerksgubbe som helst klara det. Eller nån som har gjort lumpen som signalmek eller liknande.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad dacolonel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #52 skrivet: 23 augusti 2023, 08:03:27 »
Tack Torbjörn mfl.

Jag beställde denna från Elektrokit. Den bör väl funka? https://www.electrokit.com/produkt/el-lyt-220uf-25v-105c-8x11-5mm/

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #53 skrivet: 23 augusti 2023, 09:46:25 »
Jo, vill man ha en hålmonterad så blir nog den bra.

Ett tips är att när du löder loss de gamla ytmonterade kondensatorerna, använd två lödkolvar och värm båda paddarna samtidigt, lyft sen bort den gamla kondensatorn med hjälp av lödkolvarna när tennet har smält.

I och med att din värmepump är frÃ¥n 2006 sÃ¥ är det precis i övergÃ¥ngen mellan blyhaltigt och blyfritt lod. Om kretskorten är märkta med RoHS, No Pb eller ett överkryssat Pb sÃ¥ är de förmodligen lödda med blyfritt pÃ¥ fabrik, finns det ingen sÃ¥dan märkning är det antagligen blyat lod. Använd om möjligt samma sorts lod för reparationen som korten är lödda med frÃ¥n början. Om du är tvungen att använda blyfritt lod pÃ¥ ett blyhaltigt kort (blyat lod fÃ¥r inte längre säljas till privatpersoner), sÃ¥ försök suga bort sÃ¥ mycket gammalt lod som möjligt med t ex lödfläta, smält gärna pÃ¥ nytt lod och sug bort en gÃ¥ng extra, innan du löder fast de nya kondensatorerna.  Om man har otur och lyckas fÃ¥ till en blandning av blyat och blyfritt lod som innehÃ¥ller nÃ¥gra enstaka % bly och resten tenn, sÃ¥ kan den bli mycket spröd sÃ¥ lödningarna spricker och lossnar ganska snart.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad dacolonel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #54 skrivet: 04 september 2023, 07:23:41 »
Hej!

Det fungerade ok! Displayen är tillbaka och det går att navigera, dock utan bakgrundsbelysningen. Jag vet inte om bristen på bakgrundsbelysning beror på att lödning blev fel på den ena eller att kompensatorerna var av fel sort. Jag tror jag fick plus och minus rätt. Jag kommer låta det vara nu.
Tack för all hjälp.
Ulf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!