Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bubbel pÃ¥ Brine II  (läst 5151 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bubbel på Brine II
« Svar #15 skrivet: 16 september 2007, 21:06:59 »
Har du provat att mäta delta-T på båda hålen, om det ena hålet inte ger något borde delta bli 0°.



Jag har beställt Rickards IR-termometer för att enkelt ( Hoppas jag  ^-^) kunna avläsa temperaturerna pÃ¥ respektive kollektor.

Hej

För att få samma flöde i båda hålen måste tryckfallet vara samma vilket det väl knappast kan vara utan något som reglerar det. Sc:,h


HUr ska egentligen ett sådant här system se ut för att det ska fungera optimalt. Ska det finnas någon reglering för att kunna styra flödet?

Om båda hålen är lika djupa och det inte finns några luftfickor, blir då flödet densamma över respektive slinga?

Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Hakon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Med sprit i slangen.
SV: Bubbel på Brine II
« Svar #16 skrivet: 16 september 2007, 22:18:31 »
Det är minsta motståndet som gäller, du får säkert flöde över båda (om inte den ena är blockerad av luft) men för att få samma flöde måste man kunna strypa på något sätt.
Jag tycker att man ska sätta ventiler så att man kan stänga av en slinga, man kan ju få en läcka t.ex. I nödfall räcker det med kulventiler men dom är svåra att strypa in. En rörkrökare som sparar in fyra ventiler på en så omfattande installation är enligt mig inte helt seriös.
Flödet kollas enkelt genom att du ska ha ungefär samma delta-T på båda slingorna. Det finns speciella reglerventiler typ TA's STAD men dom är orimligt dyra.
En IR-termometer är väl bra men en bra anläggningstermometer med kontaktpasta är bättre, kolla bara på något som leder värme t.ex böjarna som ofta är gjorda i mässing.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bubbel på Brine II
« Svar #17 skrivet: 17 september 2007, 07:47:51 »
En rörkrökare som sparar in fyra ventiler på en så omfattande installation är enligt mig inte helt seriös.

mmm  _/-

Kan kulventil eller TA's STAD monteras utomhus? Utomhus finns det bara kollektorslang av plast ingen metall så långt ögat når.
Inomhus har jag bara ett par slangar så där går det ej att justera flödet.

IR-termometern är bara början, framöver så tänkte jag montera någon anläggningstermometer för att kunna se förändringar på brinetemperaturern för att säkerställa ett gott flöde. jag hoppas att anläggningstermometer med kontaktpasta går att montera på kollektorslangarna med gott resultat.
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Hakon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Med sprit i slangen.
SV: Bubbel på Brine II
« Svar #18 skrivet: 17 september 2007, 22:14:11 »
STAD är lite overkill,om du ska ha riktig nytta av dom så måste dom justeras med ett instrument som inte är var mans egendom. Men har du sprit i slangen så fryser inte ventilerna och bör kunna sitta utomhus. Thumbsup

Utomhus finns det bara kollektorslang av plast ingen metall så långt ögat når.
Inomhus har jag bara ett par slangar så där går det ej att justera flödet.
rstår inte

Jag antar att det sitter några böjar och t-rör men dom kan ju också vara i plast. Det borde gå att mäta på plast, felet blir väl det samma överallt. Sc:,h

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bubbel på Brine II
« Svar #19 skrivet: 30 september 2007, 21:12:26 »
Nu har jag grubblat och grävt. :)


Det verkar vara cirkulation i båda hålen, delta T är cirka 3 vid bägge hålen , vilket är bra. Dvs båda hålen verkar vara idrift.


Hålet längst bort har en "lokal högpunkt" och här bubblade det mycket tydligt. Dvs det var inte stopp men det låg luft som bubblade så att det hördes in i VP-rummet genom brine-vätskan.


Nu har jag pratat med installatören igen, och han har erbjudit sig att sätta dit luftning på toppen på hål 2 och då borde problemet vara borta.

När jag idag skulle testa lite och körde igång Brinepumpen, så bubblade det inte längre...

Antagligen så har pumpen jobbat lite hårdare sista veckan och den extra cirkulationen har orkat flytta in luften till expkärlet.
Det är först nu som pumpen ibland genererar lite uppvärmning, då mitt värmestopp ligger väldigt lågt, 11 grader. (Ska erkänna att jag fick flytta upp den då det nu var 10 grader och molnigt ute, tidigare har solen räckt)


DOCK sÃ¥ kom det efter ett tag ett tydligt bubbel som ifrÃ¥n brinen som sedan försvann. NÃ¥gonstans finns det lite luft kvar...   :(


Ser två möjligheter:

1. Be dem komma hit och sätta dit luftningeventilen vid hål 2. Finns det någon nackdel med luftningsventil? Kan de börja läcka? Min erfarenhet är ju fler saker desto snabbare trasigt.

2. Hoppas att vintern lyckas VP-drift lyckas trycka bort all luft som finns kvar.

Skulle välja 1 om det inte finns nÃ¥gra nackdelar med luftningsventilen. MÃ¥ste ju finnas nÃ¥gon nackdel dÃ¥ jag har förstÃ¥tt att de inte används sÃ¥ ofta, eller??  :-\
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!