Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Plocka isär växelventil ESBE  (läst 5860 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Plocka isär växelventil ESBE
« skrivet: 31 januari 2015, 20:08:06 »
Min växelventil jävlas.....igen.

Hade hit rörmokare som bytte ställdonet som spruckit och insatsen som kärvade i april förra året.
Nu verkar den kärva lite igen. Den släpper igenom lite lite tappvarmvatten till golvvärmen. Upptäcktes precis som sist när den gjorde varmvattenspets och aldrig fick tillräcklig temp men det blev 24 grader inne i huset :(

Någon som plockat isär en ESBE VZA och kan berätta hur man gör?
Kan man plocka ur insatsen med ventilen på plats?
Skulle vilja se om jag kan smörja upp den tillsvidare. Det tog några veckor sist att få fram en ventil.

Det jag reagerade över när rörmokarn varit här var att det var kruttorrt överallt. Borde det inte vara lite blött i skåpet om han haft ur insatsen?

Pumpen är en Autoterm Max C7 från 2004

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Plocka isär växelventil ESBE
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2015, 11:50:56 »
Ta steget och byt till en vridande ventil istället.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Plocka isär växelventil ESBE
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2015, 13:50:38 »
Tryck in den svarta låsknappen, vrid. Ta en näbbtång och motionera "spiken" ett antal gånger så håller den ett tag till. Att spruta in smörjmedel som vissa tipsar om tror jag inte hjälper något alls, det är ju på andra sidan gummipackningen det kärvar.... Annars håller jag med föregående skribent, byt till LK vridande, esbe ventilerna är kass i jämförelse. Möjligtvis liiite bättre än honeywell/muto mecanica men inte mycket.

En fråga, när du säger bytte, bytte han även rördelen? Bytte han bara ställmotorn har du ju kvar samma problem som tidigare...
« Senast ändrad: 01 februari 2015, 13:52:59 av HansMarten »
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Plocka isär växelventil ESBE
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2015, 14:21:09 »
Annars håller jag med föregående skribent, byt till LK vridande, esbe ventilerna är kass i jämförelse. Möjligtvis liiite bättre än honeywell/muto mecanica men inte mycket.

Svågern, som installerar IVT, säger att ESBE-ventilerna är till och med sämre än de gamla ventilerna som IVT använde. Numera byter de till LK när det behövs.

Det satt en Honeywell i min Stiebel-Eltron, och den byttes till en vridande LK när den kärvade ihop, Nibe använder LK också numer.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Plocka isär växelventil ESBE
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2015, 16:09:32 »
Verkar vara sÃ¥ mÃ¥nga jobbar,  byter nÃ¥t som kostar pengar,  gärna mycket,  men kräver lite jobb,  och gärna nya besök inom kort. .. Du borde kräva pengarna tillbaka eller utbyte till en vridande ventil.
Motorn kan han få behålla. ..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Plocka isär växelventil ESBE
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2015, 21:06:58 »
Tack för svar.

Jag håller med angående smörjningen.
Men jag smorde lite iaf och rörde den fram och tillbaka i går, men nu jävlas den igen.

Jag fick betala för en insats, men jag börjar tveka om dom bytte den. Som sagt inte en droppe vatten i skåpet när jag kom hem nån timme senare.

Jag ska få brorsan att byta. Han är rörmokare men är 50mil bort. Men han kommer om 2 veckor.
Någon som vet vilken ventil som passar när jag ska byta?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Plocka isär växelventil ESBE
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2015, 22:04:42 »
LK20 eller 25?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Plocka isär växelventil ESBE
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2015, 21:44:35 »
Min käre bror var på någon rörkrökarmässa idag och träffade ESBE där.
De medgav att de haft stora bekymmer med dessa ventiler, men att de nu hade en ersättare som var väldigt driftsäker.
Eftersom jag betalt för en ny redan sÃ¥ fick jag en sÃ¥dan av dom  tummenupp
Det kan man kalla service!
Dom ska bara kolla exakt vilken jag ska ha gällande den elektriska biten.


Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Plocka isär växelventil ESBE
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2015, 21:54:01 »
Intressant. ..
Ser fram emot dina rapporter framöver!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Plocka isär växelventil ESBE
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2015, 23:03:25 »
Om det är 28 rör så här finns det ventil som passar jag har
AutoTerm 6 jag byte till en sÃ¥dan ca 3Ã¥r sedan  och fungerar perfekt.

www.koping.net/nila

http://home.koping.net/nila/webb/tillbehor/motorventilEMV110.pdf

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Plocka isär växelventil ESBE
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2015, 09:11:40 »
Japp, det är LK ventilen som det talats om tidigare i tråden.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Plocka isär växelventil ESBE
« Svar #11 skrivet: 31 mars 2015, 19:14:21 »
Hej mina vänner,
Ursäkta dröjsmålet, men pga min brors uteblivna besök och sjukdom i familjen tog det lite tid.
Idag tog jag dock saken i egna händer och monterade ventilen som jag fått gratis från ESBE.
Den ser exakt likadan ut men hade en annan siffra.
De menar på att de kärvande delarna ska ha uppgraderats. Återstår att se....

Men det gick ju åt helvete iaf.....

Eftersom jag inte är någon van rörmek så blev det rätt blött i skåpet. Brorsans instruktioner var inte att lita på. Dock är väl allt ip-klassat eller sitter rätt skyddat tänkte jag.
Men tydligen så kunde vattnet följa en kabel och sen vända uppåt in i styrboxen som vid uppstart sa FRÄS.
Som tur var fanns en ny hos en firma i stan, så jag slapp sitta uppe och elda i natt.
Dock så kostar den 3600 + moms. Grattis!

Nästa steg nu är att jag ska försöka lista ut hur fasen man kommer in i den gamla ventilen, för att byta insats.
Sen tänkte jag ta med den till firman som påstår sig ha bytt den förra året och sparka upp den i röven på dom samtidigt som jag kräver mina pengar tillbaka. För den är inte utbytt för ett år sen, det är jag säker på.

Men allt funkar nu iaf :)


Denna låda var det som brann, den sitter längst ner i skåpet med kontakterna nedåt och jag skvätte lite längst upp i skåpet på motsatt sida. Oflyt i kubik.
« Senast ändrad: 31 mars 2015, 19:16:01 av BoraV6 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!