Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Välja pump  (läst 5599 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bollocks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Välja pump
« skrivet: 07 januari 2011, 14:46:05 »
Jag är helt ny inom detta och står inför att välja pump.
Vi bor i norrlands kustland i ett tjugotalshus 1,5 plan  180m2+ 100 källare, värmer nu upp enbart med egen ved sÃ¥ kostnadsmässigt blir naturligtvis detta omöjligt att räkna hem, men jag är bra less pÃ¥ vedhanteringen sÃ¥ nÃ¥tt mÃ¥ste vi göra.
lite fakta: huset är rätt dåligt isolerat i dagens mått mätt - spånlåda.Radiatorsystemet stora kamflänselement och grova rör för sjävcirk.golvärme på toaletterna. vi förbrukar idag ca 30 - 35 m2 staplad björkved , elektrisk vv matad och förvärmd av pannan. pannsystemet har jag gjort själv för länge sen, en albinpanna laddomat o tusenliterstank (fulladdad tank 90 grader klarar huset i 12- 16 tim en kall vinterdag).
 Förut körde vi olja dÃ¥ gick det mellan 3-4,5m2/Ã¥r, men dÃ¥ hade vi betydligt varmare inne än nu, nu har vi 17-18 grader sÃ¥ en komfortvinst kan man iallafall räkna med.
 Anledningen att vi har sÃ¥ mycket kallare nu är främst för att källaren är kallare nu med vedpannan (oljepannan var en i princip oisolerad kokspanna frÃ¥n 20 talet med en pÃ¥monterad brännare, med dÃ¥ligt isolerat golv o varm källare hade vi i princip golvvärme dÃ¥)
Vi gör av med ytterligare 17000kwh i hushÃ¥llsström o mängder av  varmvatten med 4 halvstora barn o tonÃ¥ringar i huset.
Jag har sneglat på Nibe fighter 1250 då det är lite svårt att skatta energiåtgången för den komfortnivå jag skulle vilja ha, less på att frysa. Har nån ett bra program eller kvalificerad gissning på energiåtgången?
En ide jag har är att sätta upp en jättelik vatten aerotemp jag har i källaren, den är från tälttorken på I20, effekten är minst 15kw om man kör den för fullt.
Visst, en överdrift men jag har den och källaren kommer iallafall att bli varm o torr igen och  med det golven pÃ¥ bottenvÃ¥ningen ocksÃ¥.
En annan fråga är vedsystemet. Ska jag behålla det som backup eller slänga ut det. det fungerar trots allt rätt bra, perfekt skiktning i tanken.
 Vilket sätt är dÃ¥ smartast när det gäller att koppla ihop dom tvÃ¥ systemen? Är det klokt att lÃ¥ta allt vara som det är och lÃ¥ta pumpen värma tanken och behÃ¥lla shuntsystemet med befintlig innegivare (tanken har jag gjort själv och isoleringen är väl inte perfekt men Ã¥terigen, den stÃ¥r i källaren och den vill jag ju ha varmare).
 En annan tanke jag haft är solpaneler för att hjälpa upp vÃ¥r horribla varmvattensituation , är detta att skjuta över mÃ¥let ifall jag väljer en varvtalsstyrd pump, vad tror ni? eller är även en 1250 över mÃ¥let? jag kanske skulle klara det  med en 1245 eller motsvarande.
 Anledningen att jag pratar Nibe är den lokala rörkrökaren säljer dom, jag har inte tagit nÃ¥tt pris av honom eller nÃ¥n annan ännu,  fabrikatet pÃ¥ pumpen är ingalunda spikat ,har  noterat att bästa pris pÃ¥ nätet för en 1250 är ca 80 papp ,pÃ¥ nibes hemsida är det över 100 rek pris .Ni som har en sÃ¥dan vad har ni fÃ¥tt betala?
Är detta helt uppåt väggarna?jag talar trots allt mot bättre vetande, eller har nån ett bättre förslag på pump och konstruktionslösningar?
Mvh /Erik

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Välja pump
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2011, 14:56:50 »
Vart tar HH- elen vägen? Är det för VV sommartid?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: Välja pump
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2011, 15:32:01 »
Om du inte tänker snåla så kanske denna länk är av intresse?
Jag har nyligen hittat produkten och jag får intrycket av att det verkar vara lite av en Bentley i sammanhanget.

http://varmitek.se/varmepumpar
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:22gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 58gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). 2022-01-01 total drifttid VP=29583h. Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Välja pump
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2011, 16:52:51 »
Hur varmt vatten behöver du shunta ut till radiatorerna när det är om kallast ute?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bollocks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja pump
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2011, 19:45:35 »
 -H H gÃ¥r till V V sommartid samt all tid när jag inte eldar dvs endast frÃ¥n pannan inte ur tanken
max 50 grader skulle jag tro  med lite gissn. blir ju annorlunda än nu när vi ständigt mÃ¥ste värma upp ett utkylt hus, börjar ofta om pÃ¥ 12-13 grader nästan dagligen . idag gÃ¥r det 28 grader ut men det är bara -2 ute och huset är redan varmt (18 grader -allt är relativt)
ska kolla upp varmitek-länken

Utloggad bollocks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja pump
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2011, 00:15:05 »
kollade upp varmitek-pumpen den såg fin ut, finurligt med dubbla kompressorer.har du nån aning om vart priset ligger?
Dock känns 18kw i största laget och jag hade hoppats  pÃ¥ att ett borrhÃ¥l skulle räcka, men vi fÃ¥r väl se vart detta slutar

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: Välja pump
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2011, 09:37:14 »
Här är länken till en återförsäljare som jag hittade. Finns tydligen från ca:8kW. Priset är ganska högt men om livslängden är längre så kanske det ändå blir billigare i slutändan?
http://www.vvs-boden.se/varmitek-villa-varmepumpar-c-27_1679_596_590_645.html
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:22gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 58gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). 2022-01-01 total drifttid VP=29583h. Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Välja pump
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2011, 12:14:43 »
Här är länken till en återförsäljare som jag hittade. Finns tydligen från ca:8kW. Priset är ganska högt men om livslängden är längre så kanske det ändå blir billigare i slutändan?
http://www.vvs-boden.se/varmitek-villa-varmepumpar-c-27_1679_596_590_645.html

Verkade riktigt dyr 94500 för en 12 kw pump en 11 kw bosch kostar knappt 44000 kr dock använder varmitec r134 vilket jag har läst ska bra bra och dyrare
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Välja pump
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2011, 12:20:03 »
Jag är helt ny inom detta och står inför att välja pump.
Vi bor i norrlands kustland i ett tjugotalshus 1,5 plan  180m2+ 100 källare, värmer nu upp enbart med egen ved sÃ¥ kostnadsmässigt blir naturligtvis detta omöjligt att räkna hem, men jag är bra less pÃ¥ vedhanteringen sÃ¥ nÃ¥tt mÃ¥ste vi göra.
lite fakta: huset är rätt dåligt isolerat i dagens mått mätt - spånlåda.Radiatorsystemet stora kamflänselement och grova rör för sjävcirk.golvärme på toaletterna. vi förbrukar idag ca 30 - 35 m2 staplad björkved , elektrisk vv matad och förvärmd av pannan. pannsystemet har jag gjort själv för länge sen, en albinpanna laddomat o tusenliterstank (fulladdad tank 90 grader klarar huset i 12- 16 tim en kall vinterdag).
 Förut körde vi olja dÃ¥ gick det mellan 3-4,5m2/Ã¥r, men dÃ¥ hade vi betydligt varmare inne än nu, nu har vi 17-18 grader sÃ¥ en komfortvinst kan man iallafall räkna med.
 Anledningen att vi har sÃ¥ mycket kallare nu är främst för att källaren är kallare nu med vedpannan (oljepannan var en i princip oisolerad kokspanna frÃ¥n 20 talet med en pÃ¥monterad brännare, med dÃ¥ligt isolerat golv o varm källare hade vi i princip golvvärme dÃ¥)
Vi gör av med ytterligare 17000kwh i hushÃ¥llsström o mängder av  varmvatten med 4 halvstora barn o tonÃ¥ringar i huset.
Jag har sneglat på Nibe fighter 1250 då det är lite svårt att skatta energiåtgången för den komfortnivå jag skulle vilja ha, less på att frysa. Har nån ett bra program eller kvalificerad gissning på energiåtgången?
En ide jag har är att sätta upp en jättelik vatten aerotemp jag har i källaren, den är från tälttorken på I20, effekten är minst 15kw om man kör den för fullt.
Visst, en överdrift men jag har den och källaren kommer iallafall att bli varm o torr igen och  med det golven pÃ¥ bottenvÃ¥ningen ocksÃ¥.
En annan fråga är vedsystemet. Ska jag behålla det som backup eller slänga ut det. det fungerar trots allt rätt bra, perfekt skiktning i tanken.
 Vilket sätt är dÃ¥ smartast när det gäller att koppla ihop dom tvÃ¥ systemen? Är det klokt att lÃ¥ta allt vara som det är och lÃ¥ta pumpen värma tanken och behÃ¥lla shuntsystemet med befintlig innegivare (tanken har jag gjort själv och isoleringen är väl inte perfekt men Ã¥terigen, den stÃ¥r i källaren och den vill jag ju ha varmare).
 En annan tanke jag haft är solpaneler för att hjälpa upp vÃ¥r horribla varmvattensituation , är detta att skjuta över mÃ¥let ifall jag väljer en varvtalsstyrd pump, vad tror ni? eller är även en 1250 över mÃ¥let? jag kanske skulle klara det  med en 1245 eller motsvarande.
 Anledningen att jag pratar Nibe är den lokala rörkrökaren säljer dom, jag har inte tagit nÃ¥tt pris av honom eller nÃ¥n annan ännu,  fabrikatet pÃ¥ pumpen är ingalunda spikat ,har  noterat att bästa pris pÃ¥ nätet för en 1250 är ca 80 papp ,pÃ¥ nibes hemsida är det över 100 rek pris .Ni som har en sÃ¥dan vad har ni fÃ¥tt betala?
Är detta helt uppåt väggarna?jag talar trots allt mot bättre vetande, eller har nån ett bättre förslag på pump och konstruktionslösningar?
Mvh /Erik


Du har ingen elpatron du kan köra när det är kallt och kolla hur långt ex vis 9 kw räcker då blir det enklare att räkna ut effektbehov tror du kan klara dej med en 11-12 kw pump med inbyggd beredare och 1 riktigt djupt borrhål om du inte har möjlighet till jordvärme. men som jag skrev kolla upp effektbehovet så det blir rätt storlek på vp. Har själv en nibe 1245 som jag är riktigt nöjd med Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bollocks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja pump
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2011, 18:48:02 »
jag har en patron i tanken står ingen effekt på de men jag vill minnas att det är 9kw sist jag körde den orkade den inte, fick upp vattnet till 30 grader
minns dock inte hur kallt det var då, kan heller ej svära på att den är helt iordning, nu startade den tex. inte alls
jordvärme finns det inte plats för men jag tror det är rätt gynnsamt att borra här

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Välja pump
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2011, 18:52:44 »
jag har en patron i tanken står ingen effekt på de men jag vill minnas att det är 9kw sist jag körde den orkade den inte, fick upp vattnet till 30 grader
minns dock inte hur kallt det var då, kan heller ej svära på att den är helt iordning, nu startade den tex. inte alls
jordvärme finns det inte plats för men jag tror det är rätt gynnsamt att borra här

Om du har tillgång till tångampere mätare kan man mäta hur mycket effekt patron ger är absolut bäst är inte säkert 9 kw är på 9 kw kan vara på 8 kw.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bollocks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja pump
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2011, 19:55:14 »
 jag ska prova det

Utloggad bollocks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja pump
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2011, 20:40:05 »
har nu mätat, det visade sig vara en 12kw patron som körs på två faser altså 8kw detta har ju visat sig att inte räcka till dessutom tas inget VV ur detta

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Välja pump
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2011, 21:06:09 »
har nu mätat, det visade sig vara en 12kw patron som körs på två faser altså 8kw detta har ju visat sig att inte räcka till dessutom tas inget VV ur detta

Har du nån aning hur kallt du klarar med 8 kw du måste köra patron bra länge innan man ser resultat är ju rätt mycket vatten som ska värmas. Du kan även öppna shunten helt och köra patron över natten och se hur högt framledningen hamnar på och på så sätt få hyffsad koll på effektbehov. Tänker du fortsatta att elda när det är riktigt kallt eller sluta helt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Välja pump
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2011, 22:04:03 »
har nu mätat, det visade sig vara en 12kw patron som körs på två faser altså 8kw detta har ju visat sig att inte räcka till dessutom tas inget VV ur detta

Hej bollocks,

Om patronen är en 230V har du rätt (8kW),men om det är en 400V ger den väl bara 4kW 2faskopplad? Vid vilken temp i syst. tänder du pannan och hur länge behöver du elda för att nå 90? Effekt på pannan?
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!