Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera värmepump utan tillstÃ¥nd?  (läst 14080 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #30 skrivet: 12 januari 2011, 19:58:44 »
Nej, jag har inte fått veta att min markt blivit vattenskyddsområde. Fick veta det när jag fick avslag från kommunen. Jag tycker det vore rimligt att bevilja med tanke på att det står med i byggsamrådets protokoll. Jag har ju överklagat beslutet till länsstyrelsen och tar med diverse övertygande punkter för att bevilja värmepump. Problemet är att handläggningstiden är 13 månader och jag vill ha värme i huset nu.
jag är intresserad hur det har gått med din överklagande. Sitter själv på ett vattenskyddområde och försöker klura ut hur man får tillstånd för något som inte är tillåtet :).
Ur miljösynpunkt är köldbärarvätskan i slangen ( spritlösning+andra kemikalier) som hotar grundvatten och främst därför är  slangar fyllda med detta inte tillÃ¥tna. Har kommit pÃ¥ att man kanske kan använda rent, destillerad vatten i slangar och fÃ¥ hotet ur världen. Nu samlar jag bara info om en sÃ¥dan lösning som bör kunna tillÃ¥tas även pÃ¥ en vattenskyddsomrÃ¥de. Tänkte att det kanske kan bli en lösning du kan prova?
gaia

Rent vatten fryser, det är ju därför man behöver något som gör att fryspunkten sänks.

Jag har redan ca +0,5°C in och -3°C ut, redan efter ca två veckors drift, och det hade inte funkat utan sprit.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad gaia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #31 skrivet: 12 januari 2011, 22:32:46 »

Rent vatten fryser, det är ju därför man behöver något som gör att fryspunkten sänks.

Jag har redan ca +0,5°C in och -3°C ut, redan efter ca två veckors drift, och det hade inte funkat utan sprit.
[/quote]
Rent vatten är ju ganska effektiv värmeförflyttare ( bättre än blandningar) och jag bor pÃ¥ en stort tomt  i NVSkÃ¥ne :). FÃ¥r man   plusgradig vatten in om man överdimensionerar ?  Det blir kanske ingen en optimal lösning vad gäller investeringskostnad?
gaia

Utloggad fn76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #32 skrivet: 12 januari 2011, 22:51:47 »
Det gick inte bra med överklagandet. Jag kör nu enbart med elpanna och ska avvakta några år så jag vet vad värmekostnaden blir. Sedan kan jag räkna på vad pay-off blir med jordvärme vs. luft-vatten.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #33 skrivet: 12 januari 2011, 23:02:39 »
I Göteborg tar Miljöförvaltningen ut en avgift på 2700 kr för att pröva ansökan för
berg-, jord-, eller vattenVP. Hur var det nu? Är det vi som är till för samhället,
eller är det samhället som är till för oss  huvuddunk
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #34 skrivet: 12 januari 2011, 23:16:40 »
I Göteborg tar Miljöförvaltningen ut en avgift på 2700 kr för att pröva ansökan för
berg-, jord-, eller vattenVP.

Verkar vara rea i Göteborg ;) . Värmdö kommun i Stockholm tar 3500  :o

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #35 skrivet: 12 januari 2011, 23:45:50 »
fn76, kan du inte bara köra på en vätska vatten värmepump?
Om någon mot förmodan skulle invända något kan du ju gå över till L/V då. (vem skulle göra det förutom en granne du är i konflikt med som vill vara elak) Det är väl en bot på 3 000:- om man borrat utan att anmäla det, i Sthlm iaf. Jag tycker det borde vara minst 30 000:- dock!
Frågan är vad som gäller en markslinga, räknas det som miljöfarligt utsläpp om den läcker?
Finns det inte en gräns på antal liter som räknas som farligt?
Vanlig sprit är ju inte farligt, det kan i värsta fall smaka/lukta lite.
Om det mod förmodan skulle läcka ut nÃ¥gra liter har jag svÃ¥rt att se de kan spÃ¥ra det till dig.  ::)

Gaia, borra extra djupt så borde du löst det tillsammans med en brinepump som jämnt går.
Cirkulerande vatten fryser ju inte lika lätt. Alt en L/V  ^-^ Du är ändÃ¥ i SkÃ¥ne!
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Tjompo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mockfjärd
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #36 skrivet: 13 januari 2011, 06:24:27 »
Jag skulle vilja påstå att själva installationen redan är klar under den tiden du skulle få ha jordvärme, eftersom vad jag förstår du redan grävt ner slangen då du gjöt plattan.. vilket i min mening redan är en jordvärmeanläggning då vare sig du har en VP inkopplad eller ej.
Hus 1:Nibe 1245-8 120+65m2 11/2 villa byggd 1910 Dalarna, Gagnef
Hus 2: Elpanna med Nibe ELK 213, 136m2 fördelat på 2 plan byggd runt 1930 + utbyggd 1985.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #37 skrivet: 13 januari 2011, 08:51:22 »
Rent vatten är ju ganska effektiv värmeförflyttare ( bättre än blandningar) och jag bor pÃ¥ en stort tomt  i NVSkÃ¥ne :). FÃ¥r man   plusgradig vatten in om man överdimensionerar ?  Det blir kanske ingen en optimal lösning vad gäller investeringskostnad?
gaia

Just jordvärme fungerar sÃ¥ att brine tar upp den värme som bildas dÃ¥ vattnet runt slangen fryser, jag tror det blir svÃ¥rt att dimensionera sÃ¥ att det alltid är plusgrader pÃ¥ utgÃ¥ende brine.  :-\

Bergvärme skulle kanske funka om man tar till kollektorn ordentligt för berget håller ju normalt några plusgrader.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!