Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pumpstorlek  (läst 3709 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Pumpstorlek
« skrivet: 30 maj 2005, 21:00:57 »
Hejsan!
Förbrukning drygt 3.5 m3 Olja.
2 planshus på totalt 180 m2

1 st 3 Ã…rig Grabb + 1 st 3 MÃ¥naders Tjej

Har fått offerter och bla. fastnat för en Thermia D10 med 180 meters hål! (ca 20 m till berg.)

På Thermias hemsida rekomenderar de D10 från ca 4.3 m3 Olja men med tonårstjej (kommande) och en grabb tog jag i lite.
Möjligen en dum fråga: Är det för djupt hål och för stor pump? (Har jag gjort bort mig??? Borde jag ta en D8 och 160 m Isstället!)


Thermia Diplomat 10 TWS installerad 29 Juni 2005.
Borran 180 m. 20 m till berg
Tidigare förbrukning ca 4m3 Olja

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
SV: Pumpstorlek
« Svar #1 skrivet: 30 maj 2005, 22:21:21 »
Ge oss mer info om huset, var du bor mm.
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pumpstorlek
« Svar #2 skrivet: 31 maj 2005, 05:05:54 »
Vilekn typ av radiatorsystem har du, har du enkelpanelradiatorer eller "stora feta" radiatorer. Om du har ett högtempsystem så kan det vara mer ekonomiskt att köpa en lite mindre pump, då den inte får lika höga framledningstemperaturer som en lite för stor värmepump...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Pumpstorlek
« Svar #3 skrivet: 31 maj 2005, 07:54:55 »
Om du har ett högtempsystem så kan det vara mer ekonomiskt att köpa en lite mindre pump, då den inte får lika höga framledningstemperaturer som en lite för stor värmepump...
Vaa???  Hänger inte riktigt med...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pumpstorlek
« Svar #4 skrivet: 31 maj 2005, 08:52:30 »
Om du har ett högtempsystem så kan det vara mer ekonomiskt att köpa en lite mindre pump, då den inte får lika höga framledningstemperaturer som en lite för stor värmepump...
Vaa???  Hänger inte riktigt med...


En mindre VP orkar inte fÃ¥ upp framlednigtemperaturen lika högt som en större, och en högre framledningstemp ger sämre COP. Men detta ska vägas mot att med en mindre VP sÃ¥ fÃ¥r man antagligen mer tillskottsel och det är ju inte sÃ¥ ekonomiskt det heller...  studs

Klarar radiatorerna att avge värmepumpens uteffekt (9.2 kW) under 55 graders framledningstemp så kan en D10 vara OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Pumpstorlek
« Svar #5 skrivet: 31 maj 2005, 09:22:47 »
Är inte med på resonemanget. Vid en given utomhustemperatur så krävs det en viss temperatur på vattnet som går till radiatorerna för att man skall få önskad temperatur inomhus. Pumpens storlek påverkar inte detta. Det som kan händer med en större pump är att drifttiderna blir kortare men medeltemperaturen på radiatorerna ändras inte.

Det borde rimligtvis vara bli bättre COP om värmen produceras av pumpen, även vid hög temperatur, jämfört med om elpatronen stöttar en mindre pumpl.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Pumpstorlek
« Svar #6 skrivet: 31 maj 2005, 09:24:43 »
En mindre VP orkar inte få upp framlednigtemperaturen lika högt som en större, och en högre framledningstemp ger sämre COP. Men detta ska vägas mot att med en mindre VP så får man antagligen mer tillskottsel och det är ju inte så ekonomiskt det heller...  studs
Jomen har man ett högtemperatursystem sÃ¥ har man ju.  Problemet är ju inte hur man skall fÃ¥ framledningstemperaturen lägre utan att man BEHÖVER de höga framledningstemperaturerna för att fÃ¥ rätt värme.  Det hjälper liksom inte att underdimensionera pumpen och säga att framledningstemperaturen blir lägre eftersom pumpen inte orkar med och man dÃ¥ ökar COP.  DÃ¥ hade man ju lika gärna kunnat ha en större pump och justerat ner kurvan.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pumpstorlek
« Svar #7 skrivet: 31 maj 2005, 09:32:23 »
Ridax och Roland, ni har rätt!

Den lilla ökning på maxtemp på VB som blir med en större VP är försumbar i jämförelse med vad eltillskott kostar med en underdimensionerad VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Pumpstorlek
« Svar #8 skrivet: 31 maj 2005, 09:53:19 »
Infoga citat
Vilekn typ av radiatorsystem har du, har du enkelpanelradiatorer eller "stora feta" radiatorer. Om du har ett högtempsystem så kan det vara mer ekonomiskt att köpa en lite mindre pump, då den inte får lika höga framledningstemperaturer som en lite för stor värmepump...
Skrivet: 30 maj 2005, 22:21:21Skrivet av: bamabama 
Infoga citat
Ge oss mer info om huset, var du bor mm.
--------------------------------------------------------


Lite mer data:
Huset 1922, Örebro Län. Årsmedeltemp ca 5.9
2 Glasfönster. Underplan ca 90m2 Överplan 90 m2, Källare 90 m2. Funderar på fläktradiator.

Radiatorer. Mestadels "gamla feta 50-talare".  NÃ¥gon tunn panel.

Försök till en generalisering:
Stor pump och djupt hål OK om man har "gamla feta 50-talare"!!
Thermia Diplomat 10 TWS installerad 29 Juni 2005.
Borran 180 m. 20 m till berg
Tidigare förbrukning ca 4m3 Olja

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pumpstorlek
« Svar #9 skrivet: 31 maj 2005, 22:14:41 »
Mitt beräkningsprogram föreslår en 7 kW, (baserat på den energiförbrukning du anger med oljepannan, huset borde dra mer energi...) jag har tvingat det till en 8 kW .

Kalkylen ger vid hand följande data.

Lägg gärna till borrdjup, tänk på att jag har räknat med granit som bergart, har du en "sämre" bergart på din ort behöver du borra mer, lyssna på en erfaren borrare från orten innan du bestämmer borrdjup.

Husets maximala effektbehov verkar ligga runt ca 9 kW vid DUT (-23 grader)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pumpstorlek
« Svar #10 skrivet: 01 juni 2005, 03:03:41 »
Vilekn typ av radiatorsystem har du, har du enkelpanelradiatorer eller "stora feta" radiatorer. Om du har ett högtempsystem så kan det vara mer ekonomiskt att köpa en lite mindre pump, då den inte får lika höga framledningstemperaturer som en lite för stor värmepump...

Hmm... Om jag förstår Rickard rätt menar han att man med en större pump får kortare gångtider, med fler start & stopp än vad som kanske är acceptabelt ur slitagesynpunkt, eftersom pumpen producerar den nödvändiga energin snabbare.

För att kompensera för detta gör man normalt justeringar i styren (ökar gradminuter, hysteresvärde o.s.v.) och tillåter pumpen att arbeta med större avvikelser från börvärdet på framledningstemperaturen. Komfortmässigt känner du knappast av detta eftersom huset är för trögt för att hinna svänga med. Huset kyls av/värms upp mycket långsammare än själva radiatorerna.

Däremot kan du, om ditt hus kräver höga framledningstemperaturer vid kyla (har små radiatorer) hamna i den situationen att den större pumpen tidigare kommer upp i sin maximala arbetstemperatur med resultatet att den bryter för högtemp. och måste återställas manuellt för att starta igen.


EXEMPEL
Huset kräver en framledningstemperatur på 52gr en kall vinterdag. (Börvärde=52gr)

Den lilla pumpen går 4h för att sedan stå 20min. Framledn.tempen. pendlar mellan 48 & 56gr.

Den stora pumpen som har fått styren justerad eftersom den startade/stoppade 3 gånger i timmen tidigare på hösten, går nu ungefär 3h och bryter sedan för högtemp. Den har då hunnit höja framledningstemperaturen till 61gr. Inställningarna i styrdatorn gav den lov att svänga 15gr från börvärdet.

Tänkbar lösning: Installera en ack.tank för längre gångtider och återställ styren.


Hoppas jag har läst på läxan.  :)



1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!