Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Antal starter, Varmitek  (läst 3678 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Antal starter, Varmitek
« skrivet: 28 juli 2004, 21:16:55 »
Hej på er
Installerade en Varmitek 6tbr för en dryg månad sen, tänkte kolla lite hur många starter ni anser "lagom" Vp går på fabriksinställningar nu så det blir väl att justera till hösten. Det enda som är ändrat är VV tempen, till 50grader, just nu ligger den på 550 starter på komp.1 63 på komp.2 på 34 dagar. Vi har knappt 100 kvm uppvärmd yta men nu är det mest tappvatten som värms. Slår man ihop bägge komp. så ger det ca. 18 starter/dag. Men som sagt den producerar mest VV och då går båda komp.
/Fredrik

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Antal starter, Varmitek
« Svar #1 skrivet: 28 juli 2004, 21:51:43 »
Hur mÃ¥nga liter varmvatten gör ni slut pÃ¥  per dag. Alternativ frÃ¥ga : Hur mÃ¥nga bad per dag, Hur mÃ¥nga gÃ¥nger diskar ni per dag och sköljer ni med rinnande varmvattenkran.
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad FO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Re:Antal starter, Varmitek
« Svar #2 skrivet: 29 juli 2004, 07:53:54 »
Vi använder duschen 2ggr/dag, diskar 1gn. Sköljer gör vi i rinnande varmvatten sen tvättar man väl händerna lite då o då. Vi "snålar" inte med varmvattnet men jag tror inte vi har någon onormal förbrukning åt något av hållen, under dom 34 dagarna har vi väl badat 4ggr, dock med något sval temperatur i början där man tappat i enbart varmvatten när man tyckt det blivit för kallt dvs termostaten på max värme. Tippar på att vid de 4 tillfällena har vi nog gjort av med 100l "rent" varmvatten dvs max på termostaten
/Fredrik

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Antal starter, Varmitek
« Svar #3 skrivet: 29 juli 2004, 08:33:20 »
Du säger ingenting om hur många driftstimmar du har under perioden, men jag skulle tro att du har väldigt korta gångtider om du kör ut radiatorvärme nu mitt i sommaren i ett standardsystem med liten vattenvolym.

Det ser ut som steg 2 bara används vid vv-prod.

Vi har en 8TBR med 400 l vv-bered (Varmitek's) jag kör just nu stopptemp 60 grad och start vid 45 grad, det ger för oss 2,5 starter per dygn för vv (alltid båda komp) med vår förbrukning.

Jag skall fixa lite i min dator sen återkommer jag med driftsdata inklusive värmeprod.
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad FO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Re:Antal starter, Varmitek
« Svar #4 skrivet: 29 juli 2004, 17:17:37 »
Jag var kanske lite knapphändig med infon... Steg 1 har gått 88h och steg 2 har gått 28h och ja steg 2 används bara vid vv produktion. Jag har oxå en 400l beredare

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Antal starter, Varmitek
« Svar #5 skrivet: 29 juli 2004, 19:59:55 »
Det kan vara vanskligt att jämföra driftsdata rakt av men här kommer i alla fall mina data från de sista 34 dagarna som jag körde radiatorproduktion.

Det rör sig om perioden 31:a Mars till 4:e Maj 2004, under denna period var utetempen max 18,6, min -6,6 och medeltemp för perioden var 5,8 grader.

kwh 1   501 inkl vv
kwh 2   132 inkl vv

tim 1   232
tim 2   15
tim vv   78

start 1   360
start 2   25
start vv   87

steg 1   39 minuter i snitt per start
steg 2   36 minuter i snitt per start
steg vv   54 minuter per uppvärmning

inget el-tillskott (förståss)

Jag har nästan hur mycket data som helst som du kan få ta del av om du vill!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
Re:Antal starter, Varmitek
« Svar #6 skrivet: 29 juli 2004, 20:10:13 »
Steg 1 har gått 88h och steg 2 har gått 28h

steg 1 snitt på 9.6 minuter/start. steg 2 snitt på 28 minuter
stänga av värmen....? eller ändra i styren så den måste stå längre, gå längre osv...!

Var bor du som behöver värme i Juli?
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Antal starter, Varmitek
« Svar #7 skrivet: 29 juli 2004, 20:32:29 »
Jag bor i kallhelvete har inte kört nån värme sen 15 maj!
trots skitväder, jag vrider ned så inte det blir nån värmestart. Skulle det bli för kallt o rått, då höjer ja upp rejält (som att elda en brasa).
Det gåt finfint inne i lght eftersom jag har en thermia rumstermostat, med ett reostatvred för justering av temperaturen (paralellförflyttning av kurvan).
Med enbart utegivare fÃ¥r man en del smÃ¥starter, tex pÃ¥ natten när det blir det svalt, men det dumma med det är inte kostnaden, utan att man garanterat redan har för varmt inne hela dygnet pga solinstrÃ¥lning och värme pÃ¥ dagen!!!  
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Antal starter, Varmitek
« Svar #8 skrivet: 29 juli 2004, 23:32:13 »
Jag gör den bedömningen att du har en hel del justeringar som behöver göras i din reglerdator.

Warmitek har en kompetent reglerdator, men den kräver sin "man" , om du har haft en installatör utan större reglertekniska kunskaper kan du få mycket bättre fason på din investering om du hänger kvar här med oss i forumet framåt hösten när det börjar bli allvar av.

Kanske kan vi hjälpa dig redan nu, men de stora justeringarna bör göras under eldningssäsongen.

Om jag inte minns fel finns en funktion som stänger av värmeproduktionen när utetempen går över en viss temp. den kan du sänka till 10 grader nu, då blir du garanterat av med de flesta av dina korta start/driftperioder tills vidare.

/Rickard

Utloggad FO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Re:Antal starter, Varmitek
« Svar #9 skrivet: 29 juli 2004, 23:59:22 »
Jag tackar ödmjukast för era svar, verkar hursomhelat som jag har för många starter och för korta gångtider. Som det är nu har jag bara utegivare och returgivare så Bertil, du har en poäng med det du säger om solinstrålningen. Det är nog så att min VP är lite överdimensionerad för vårt hus, om det kan ha någon betydelse, vi räknande med att bygga ut och värma upp källaren mer än nu. Som ni kanske läst i trådarna " Nyinstallerad" och "Ventilrör" så vänder jag mig nog hellre hit vad det gäller intrimmningen. Självklart kommer jag att fortsätta på forumet, kommer säkert fler frågor till hösten, just nu får jag väl knata ner och slå om till "sommardrift" det bör ju göra en del. Sommar har ju varit ett uttryck som kan disskuteras :(
/Fredrik

admin

  • Gäst
admin
Re:Antal starter, Varmitek
« Svar #10 skrivet: 30 juli 2004, 09:43:52 »
Nu skiner solen i PiteÃ¥, festivalen PiteÃ¥ dansar och ler  :) har startat - och nästa helg startar Stora Nolia,  :D med allt som en teknikfreak kan behöva.

Bredbandsprojektet som jag "hållit i" under sommaren är färdigt, nu väntar vi bara på inkopplingen.

Livet leker. ;D

Off Topic, men det bjuder jag på!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!