Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: academic
« skrivet: 16 november 2006, 09:05:28 »

till academic. hur är dina borrhål kopplade, serie eller parallellt? har bägge samma flöde?


De är kopplade parallellt med strypventiler. För att få lika flöde stryper jag det kortare borrhålet. JAg har termometrar som mäter uppgående (ingående) temp från hålen och jag försöker få lika temp på bägge hålen.

Skrivet av: Kevin
« skrivet: 15 november 2006, 21:00:43 »

till academic. hur är dina borrhål kopplade, serie eller parallellt? har bägge samma flöde?
Skrivet av: academic
« skrivet: 15 november 2006, 15:00:35 »

Helt rätt observerat. Men det är nog så att min effektiva längd är mindre än 300m. Första året hade jag bara ett hål på 200m och då sjönk brine till -3 redan i december. Året efter borrade jag ett till hål på 110 m (jag trodde det skulle räcka) och då steg brine till 0 under den vintern. Den tredje vintern och därefter har jag ingående brine på -2 i slutet av säsongen.

Alla mina omgivande grannar har också VP i storleksordningen 12-17 Kw och våra villatomter är inte så stora (1000m2) .

Den höga returtemp uppstod när elpatronen spetsade framledningstemp. Men hade den inte varit inkopplad så hade det varit kallt i huset.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 15 november 2006, 14:41:48 »

Ok...vi värmer också runt 400 m2 med Ecoheat 10 och 157 m borrhål...utan tillskott av el halkade brine in ner på -2 i mars i år.
Vår vp går också nonstop åtminstone dec-feb, men den räcker faktiskt till ner til 12-15 minusgrader.

310 meter borra är mycket för 13 kW, därav undran! Långt ner till berget kanske?

Om jag förstått det rätt fick du den höga returtempen först när du kopplat in extra elpatron?
Skrivet av: academic
« skrivet: 15 november 2006, 14:36:03 »

Mina borrhål:

1. Min VP går nästan konstant från nov-mars.
2. JAg tar ut "maxeffekt" ut hålen för att täcka husets uppvärmningsbehov.
3. Min ingånde brine i mars månad är -2
4. Min framtida lösning är komplettera med en luft/vatten värmepump som avlastar mina borrhål. Det är för dyrt och komplicerat att borra ett tredje borrhål.
5. Min dyrköpta erfarenhet; Man skall alltid borra dubbelt mot offerten. Hade jag borrat 2*200m hade jag haft högre ingående brinetemp.

Skrivet av: jehu
« skrivet: 15 november 2006, 14:18:51 »

Ok, då får vi andra kanske prova en flytt då....kanske på nyårsnatten.  :)

En sak jag inte förstår är hur dina borrhål blir så kalla?
Skrivet av: academic
« skrivet: 15 november 2006, 14:05:43 »

COP polisen gillar inte min lösning, inte alls..Men jag gör det

Första vintern upplevde jag att VP stannande och startade hela tiden även när det var säg -10 ute. Detta innebar att temp i VP-delen snabbt sjönk och elpatron gick in och stöttade. Till saken hör att vårt hus behöver, tyvärr,  höga framledningstemperaturer. Uppemot 60 vid -15 ute.

Eftersom VP gick intermittent så erhöll jag endast max ca 53 i framledningen vilket var för lågt. Alla jag frågade fattade inte att inte VP gick konstant. Orsaken att den stannande förstod jag låg i att tempgivaren, som var placerad mitt i tanken, fick för varmt omgivande vatten = för hög returtemp.

När jag en nyårsdag, lätt bakfull, gick ner och betraktade min VP just när kompressorn stannat och det säker var -15 ute blev jag arg. Jag skruvade bort främre plåten och drog ut tempgivaren och stoppade in den mellan isolering och tank i botten och tanken. Nu borde den ändå mäta en annan temp, mindre påverkad av mina höga returtemp.

Jag fick också justera maxvärdet på VP till max 52 annars blev det för varmt uppe i tanken (över 60 grader) och då löste tryckvakten ut.

Men sedan det har jag en jämn gång på VP under den kalla årstiden, lite eltillskott och en max framledning på uppemot 58-59 grader. Vårt hus kanske inte är optimalt för VP och jag vet att jag kyler ner mina borrhål, men vad skulle alternativet vara.

OBS självklart har jag stämt av min modifering med kyltekniker och jag övervakar temp runt om VP för att undvika förtida haverier. Vad CTC tycker vet jag inte men de kanske har en officiell uppfattning kopplat till garantier osv och en icke officiell uppfattning. Så länge som VP inte löser ut pga av att larmgränser uppnås finns ingen större fara för haverier, antar jag.

Vad min COP är vet jag inte men jag har lägst elförbrukning jämfört med övriga likadana hus i omgivningen trots att vi är 5 i familjen. SÅ något







Skrivet av: jehu
« skrivet: 15 november 2006, 13:31:43 »

Academic, anser du att flyttningen av givaren skulle vara en fördel för alla CTC-installationer? Varför har inte CTC isf själva satt den där?

Beskriv gärna hur du flyttade givaren så kan fler prova!  :)

Jag blev överraskad när jag hörde att CTC support viligt rekommenderade acktank. Det var i våras.
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 15 november 2006, 13:06:50 »

Eller gör som jag. Jag flyttade givaren för "acktanken" till botten av den. Då mäter den bottentemp = kallaste temp och ger mig längre gångtiden. Jag kör utan extern volymförstorare.
Och vad säger COP-polisen till detta?  :)
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 15 november 2006, 11:46:54 »

Kollade med CTC. Inget vits med volymförstorare.
Man måst i så fall ha volymförstoraren i samband med acktanken. Det är inte lätt.
Skrivet av: academic
« skrivet: 15 november 2006, 10:54:01 »

Eller gör som jag. Jag flyttade givaren för "acktanken" till botten av den. Då mäter den bottentemp = kallaste temp och ger mig längre gångtiden. Jag kör utan extern volymförstorare.

Jag valde just CTC för att slippa installera extern acktank, något som alla andra fabrikat verkar "kräva"
Om det är optimalt vet jag ej men just i mitt fall så kan CTC:n hantera relativt höga returtemp jämfört med andra fabrikat.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 15 november 2006, 02:46:35 »

När CTC shuntar ut vattnet och ger en konstant temp i radiatorer, spelar det då över huvud taget någon roll hur stort volym man har för radiator/golvvärme?  När tempen är konstant, ger då mer volym längre gångtider på VP:an?

En CTC ser ju endast sin acktank...........

Man kan ha så mycket eller lite volym som helst. Man kan ha så mycket - eller lite - flöde i radiatorna som helst. VP:an märker inge differens oavsätt vad man har eller inte har. Den ser bara sin acktank.

Korrekt?

Se tanken som en del av den cirkulerande mängden vatten. Ökar du mängden tar det längre tid att värma, och längre tid innan den svalnar. Shunten ändrar inte på detta. Större volym - färre starter.

Citera
I så fall ser jag ingen anledning att montera min 200 L volymförstorare.

Någon i CTC-forum som vet hur en CTC-pump fungerar?

Man kan undra ibland....jag är då ingen expert, bara en glad amatör som gärna tillsammans med andra vill lära mig hur jag får ut det mesta av min maskin. CTCn har en enkelt uppbyggd styrning, där utegivare-innegivare-tankgivare-framledningsgivare är vad man har att leka med. Skulle vara kul om någon ämneskunnig person med CTC kunde bidra....
Skrivet av: Avensis
« skrivet: 15 november 2006, 00:21:56 »

När CTC shuntar ut vattnet och ger en konstant temp i radiatorer, spelar det då över huvud taget någon roll hur stort volym man har för radiator/golvvärme?  När tempen är konstant, ger då mer volym längre gångtider på VP:an?

En CTC ser ju endast sin acktank...........

Man kan ha så mycket eller lite volym som helst. Man kan ha så mycket - eller lite - flöde i radiatorna som helst. VP:an märker inge differens oavsätt vad man har eller inte har. Den ser bara sin acktank.

Korrekt?

I så fall ser jag ingen anledning att montera min 200 L volymförstorare.

Någon i CTC-forum som vet hur en CTC-pump fungerar?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!