Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offert pÃ¥ Nibe 1245-8  (läst 5640 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Offert på Nibe 1245-8
« Svar #15 skrivet: 26 oktober 2010, 21:20:45 »
Jag tror inte att en ÅF behöver besikta installationen på en nibe, enligt den texten jag hänvisar till räcker det med en person "som har kompetens för uppgiften". Besiktningen måste dokumenteras. Det är kravet om jag tolkar texten rätt.

Dokumentationen som ska göras är att i installatörshandboken bocka i ett antal rutor och sätta en kråka efter. Tror inte att det är nån som kollar att det är gjort. Installatörshandboken finns på nätet det är sid 5 man ska fylla i. För att den 6 åriga garantin ska gälla måste man fylla i ett formulär i 3 exemplar ett till kunden ett till installatören samt ett som man skickar till Nibe inom 2 veckor vem som installerat samt pris på installationen som installatör går det bra att skriva egen. naturligtvis gäller inte garantin om man orsakat felet själv men det gör den väl knappast ens på en Thermia heller *roflmao*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Offert på Nibe 1245-8
« Svar #16 skrivet: 26 oktober 2010, 21:32:35 »
Därför ska man besiktiga en thermia. Inte min idé men så är det. *vinkar*

Utloggad Aston M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Offert på Nibe 1245-8
« Svar #17 skrivet: 27 oktober 2010, 18:27:04 »
Citera
Anser man att man har kompetensen själv, så är det bara att göra dokumentationen.

Det gÃ¥r säkert bra, men blir det en garantitvist fÃ¥r man nog räkna med att det blir fabrikanten/leverantören som har tolkningsföreträde om vad som är rätt "kompetens för uppgiften".  >:D

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Offert på Nibe 1245-8
« Svar #18 skrivet: 27 oktober 2010, 21:12:31 »
Citera
Anser man att man har kompetensen själv, så är det bara att göra dokumentationen.

Det gÃ¥r säkert bra, men blir det en garantitvist fÃ¥r man nog räkna med att det blir fabrikanten/leverantören som har tolkningsföreträde om vad som är rätt "kompetens för uppgiften".  >:D

Om nått är knas i installationen så är det självklart så.
Men om VP:n går sönder och orsaken inte går att hitta i felaktig installation så är det svårt att skylla på detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!