Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av plattvärmeväxlare  (läst 7664 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nesemann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
Dimensionering av plattvärmeväxlare
« skrivet: 04 mars 2007, 19:14:39 »
Hej pÃ¥ er kunninga! 

Jag har en verkstad på totalt 400kvm plus c:a 200kvm boyta som ska byggas på andra våningen senare någon gång.
Fn finns det en oljepanna installerad med aerotemprar i de större lokalerna.
Men nu till saken jag har en gammal vp av märket Völund som jag ska prova att koppla in, den är på 3x8kw och jag ska använda mig av min djupborrade brun för att mata den platt värmeväxlare som jag fick med med vatten och sen dumpa det( i trekammarbrunnen?)
På plattvärmeväxlaren står det bara att det är 7liter i varje kammare, vilka flöden måste det till i den om vp:en går för fullt och vattnet håller c:a 5,5 grader?

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Dimensionering av plattvärmeväxlare
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2007, 20:03:53 »
Hej
Om din vp ger 8 kw sÃ¥ tar den ca  5,5kw ur borrhÃ¥let.
Om du då sänker temp ur borran med 4 grader så behöver du ett flöde på 20 -25 liter /min

Grovt räknat så är 1kwh en temphöjning alt sänkn på 1C /1000liter.

Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad nesemann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av plattvärmeväxlare
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2007, 21:06:44 »
Så jag behöver uppemot 75l/m igenom plattvärmeväxlaren när vp går för fullt?
Om jag sänker flödet för mycket så riskerar jag alltså att vattnet fryser i plattvärmeväxlaren..
På andra sidan mot vp blir det ju glykol eller vad som nu är lämpligt, så där ska det ju inte frysa.

Det är ju lite experiment det här, men jag sparar ju pengar på att slippa borra och funkar det så har det ju inte kostat så mycket ;)

Kanske ska tillägga att det är ett gammalt mejeri som jag bor i och brunnen är ju dimensionerad för en väldans massa vatten.
Det är 10 husÃ¥ll till som pumpar vatten frÃ¥n min brunn och nyligen hade de en läcka pÃ¥ en matar slang vilket märktes pÃ¥ deras gemensamma vattenpumps elmätare som gick upp till det dubbla  i förbrukning. Det tog ett tag innan de hittade läckan för den visade sig vara i en bäck ^-^, det grävdes lite här och var innan det upptäcktes :)
Men det säger ju att det går att suga mycket mer vatten ur det hålet innan alla granna blir utan vatten... a:gl
Enklast vore ju att mata vattnet direkt in i vp men jag misstänker ju att den skulle kalka igen så småning om vilket inte vore så bra, sen är det ju det här med korrosion med..

Jag har egentligen en massa frågor men jag tar det i takt med att det dyker upp, just nu tänkte jag koppla just "kallsidan" så just det här med flödena kan ju va bra och veta när jag ska fixa nån lämplig pump. Rören är förresten 28mm kopparrör, både på kall och varm sidan.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Dimensionering av plattvärmeväxlare
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2007, 21:16:27 »
Har du räknat hur mycket effekt du behöver för att pumpa upp 75/l min?
Det är ingen sluten krets varför du kan åka på en förfärlig massa el till vattenpumpen.
Vad har du för effekt på vattenpumpen idag?

Utloggad nesemann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av plattvärmeväxlare
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2007, 22:25:26 »
Jag har en hydrofortank modell större och elmotorn som driver pumpen är på 0,75kw så kapaciteten räcker säkert, men såklart så skulle det det vara termostatstyrt för att bli så ekonomiskt som möjligt, men jag har inte fått tag i lämpliga grejer för det än, reglerområdet ska ju vara runt 0grader vilket jag inte hittat nåt än. Nu får det bli en elektroventil som öppnar vattenflödet från hydrofortanken när vp startar.
En cirkulationspump som klarar 60l/min drar ju c:a 90w, men det bli kanske skillnad på att pumpa och pumpa? Jag ska ju iofs bara pumpa upp 2-3meter i höjdskillnad medans ett borrhål ska cirkulera kanske 150 meter ner..
Det bästa skulle ju vara en varvtalsstyrd pump som styrs av kb/ut på vp, eller?

Men till att börja med vill jag att plattvärmeväxlaren ska klara kapaciteten, finjusteringar kommer efter hand, jag har ju ingen erfarenhet av rörmokeri men jag lär mig genom att experimentera :D

Nu blir det ju till att köpa mack diesel när det kryper ner några minus och starta pannan, jag eldar säkert upp 50 liter på ett dygn och då står termostaten på bara 12 grader inne i verkstan... huvuddunk

Utloggad akejansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • villa ecoair 105 Sommarhus ecoheat 105 sjö
SV: Dimensionering av plattvärmeväxlare
« Svar #5 skrivet: 05 mars 2007, 10:43:09 »
Jag har installerat en värmeväxlare som kyler havsvatten i en slinga som är sluten genom att vattnet pumpas ut under vattenytan. Pumpen (som inte lyfter vattnet eftersom det är en sluten krets) är på 0,75 kw bara för att övervinna den dynamiska friktionen i slangen och ge vattnet tillräcklig hastighet (flöde).

Förutom att effektförbrukningen är relativt hög från pumpen vilket ger en lägre värmefaktor (COP) fryser det ständigt i värmeväxlaren (plattvärmeväxlare). Hela investeringen på "utsidan" med pump och värmeväxlare är bortkastad. Leverantörens problem utom min höga elräkning.

Min slutsats: Höga flöden krävs och stor värmeväxlare, kolla också att vattentemperaturen håller samma nivå vid höga flöden.

Utloggad nesemann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av plattvärmeväxlare
« Svar #6 skrivet: 05 mars 2007, 15:34:49 »
Ok, då ska jag alltså ha ett slutet system med röret under ytan för att minska effektbehovet, det verkar ju logiskt.
Men om din värmeväxlare fryser ibland kunde det ju vara intressant att veta lite fakta om ditt system, vad du har för effekt i vp, slangdimension, hur långa slangar det är och kanske vattentempen i havet med? Kan det vara så att vattnet ligger för stilla där växlaren ligger kanske?

Även om jag skulle behöva en pump på 1kw skulle det totala effektbehovet per dygn ligga på styvt 300kw/h och då räknat på att pumparna går kontinuerligt utan att de slår av någon gång, vilet kan jämföras med de 50liter diesel som jag eldar upp annars..
Vad gäller tempen från brunnen så har jag på känn att den inte kommer att sjunka namnvärt eftersom jag redan har en liten omsättning på vatten samt att jag framför allt inte kyler ner den med kallt returvatten vilket håller COP på vp uppe en smula med..

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Dimensionering av plattvärmeväxlare
« Svar #7 skrivet: 05 mars 2007, 18:51:20 »
En tanke slog mig. Det är nog inte helt bra att släppa ut allt vattnet i avlopp. Borde infiltreras tillbaka i marken igen. Du skrev att du har gott om vatten , men om man ggör så riskerar man att sänka grundvatten nivån? Eller?

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad nesemann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av plattvärmeväxlare
« Svar #8 skrivet: 05 mars 2007, 19:45:39 »
Om det är bra eller inte vet jag inte.. men jag ska ju inte dumpa det i det kommunala avloppet utan i min trekammarbrunn som ligger typ 30 meter från brunnen så det blir ju en retur på vattnet.
Sen rinner det en bäck förbi här som bidrar till att att marken runt brunnen och min tomt är allt annat än torr ^-^

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Dimensionering av plattvärmeväxlare
« Svar #9 skrivet: 06 mars 2007, 06:20:18 »
Ok , då håller jag med. Kommunalt avlopp vore en annan sak.
Som du gör kan knappast påverka grundvattnet.
Läste någom stans att om man pumpar upp vatten 100m ner i en brunn kan det ta 100år för vattnet att gå ner genom marken så djupt.
Lycka till
///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad skarebrian

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dimensionering av plattvärmeväxlare
« Svar #10 skrivet: 05 juli 2007, 17:45:01 »
Hej,

En riktig nybörjar.

Jag också experimenterar med grundvatten ( bo nära havet - låg grundvatten ) och en hemmabyggt vp.

Ni anger 20 - 25 lit/min och 1grad per 1000lit - jag tror huset behöver 5 kw

Finns det tabeller elller kalkyl för relation - flöde / rör / plattv.v

Kan man inte reglera så att vp inte skulle frysa vid låg flöde ?

Brian

Utloggad laban2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dimensionering av plattvärmeväxlare
« Svar #11 skrivet: 17 juli 2007, 11:29:27 »
Min erfarenhet av plattvärme växlare är att den fryser.. Oberoende av storlek och flöde! Detta troligen på grund av att det är så trångt mellan plattorna, så att is kristallerna stockar sig i växlaren, och täpper till. Om den har fryst några ggr så deformeras den invändigt, vilket gör att den fryser ännu lättare...

Jag kör sjövatten igenom, med grund vatten så blir det säkert lättare att använda platt växlare, då tempen in borde vara högre. Min ingående temp sjunker ner mot 0 till -0,5 som sämst!

Jag använder 2st rör växlare som är kopplade i serie, dom funkar utan frysning. Detta till en v-pump på 4,5Kw. Dessa växlare har en längd av ca 1,5m tillsammans, och inehåller 96st 8mm rör.

// lasse

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!