Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertering direktel - vattenburen sjövärme hjälp med val av anläggning  (läst 1596 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas_I

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Vi planerar att byta uppvärmning i huset och har några frågeställningar som behöver väntileras med kunniga och erfarna människor här på forumet...
Byggår: 1923
Byggnadstyp: 1 & 3/4 plan med källare i souteräng (3 våningar).
Uppvärmning källare 55m2: Olefyllda elradiatorer (håller ca +10grC)
Uppvärmning bottenplan 78m2: Luft/luft värmepump och insatskamin
Uppvärmning övre plan 78m2: Oljefyllda elradiatorer, elektrisk golvvärme i badrum & tvättstuga samt kanalfläkt som blåser upp värme från kaminen på bottenplanet samt värme från luft/luft värmepump som går upp via trappen.
Fönster: 2-glas
Vind tilläggsisolerad 2006 med 40cm lösull ovanpå befintliga 20cm sågspån.
Uppvärmning fristående garage 50m2: Konventorelement elektrsikt körs på mellan 600w och 2kw beroende på utetemp. Håller 5-10gr i garaget.
Nuvarnade årsförbrukning: ca 21000 kwh
Nuvarade årsförbrukning ved till insatskamin: 6m3 (ca 6x2100=12600kwh, räknat på tall)
Totalyta i bostadshus som skall värmas upp: 210m2
Har även tänkt dra ut kulvert vattenburet till garaget och att hålla 10-15grC där.
Det som skall göras är att byta det nuvarnade värmesystemet med direktverkade el till ett vattenburet system. Huset som är byggt 1923 är genomgÃ¥ende renoverat i början av 70-talet dÃ¥ man även monterade element med direktverkade el. Var kanske billigt med el dÃ¥... I samma veva antar jag att kakelugnar kastades ut för jag har 10 pipor i skorstenen och har under egen renovering hittat hÃ¥l där eldstader suttit tidigare. De element som monterades pÃ¥ 70-talet har sedan ersatts under slutet av 90-talet med oljefyllda och i -00 monterades en Sanyo luft/luft värmepump i hallen och -03 en Nordic  air luft/luft i matsalen pÃ¥ bottenvÃ¥ningen. Vi har även en insatskamin pÃ¥ bottenvÃ¥ningen som vi eldar i dagligen frÃ¥n oktober-april. Jag har själv under renovering av övervÃ¥ningen dragit fram och förberett för vattenburet pÃ¥ halva övervÃ¥ningen.
Vi har ett utmärkt utrymme i källaren med gammal bastu och tvättstuga, ca 10m2, som kan användas till värmeanläggning.

Vi har fördelen att ha strandtomt och huset står endast ca 20m från stranden. Därför är mitt förstahandsval sjövärme under förutsättning att jag får tillstånd av miljöförvaltningen. Har pratat med kommunens energirådgivare på miljöförvaltningen och han trodde inte att det skulle vara några problem så länge det inte var vattenskyddsområde. Behöver dock grannarnas godkännande.
Ena grannen borrade 2007 efter bergvärme men det var för högt grundvattentryck så de kom endast ner till 90m så det blev grundvattenvärme för deras del.
Jag behöver lite råd för val av anläggning.
Krav och förutsättningar:
-Källare: 3 panelradiatorer/fläktkonvektorer
-Bottenvåning: 15m2 golvvärme hall, 6 panelradiatorer (4 när köket renoveras och då 2 byts mot 15m2 golvvärme)
-Övervåning: 6 panelradiatorer
-Skall klara att ge tappvatten till 340l massagebadkar i badrummet + duschvatten
-Garage fristående: kulvert och 3 panelradiatorer/fläktkonvektorer, hålla 10-15grC
-Jag har tanke om att göra en del på egen hand, är praktiskt lagd och van att bygga och renovera, klarar av att lösa det mesta på egen hand och inte rädd för att ta i. Har dykcert och dykutrustning vilket underlättar besiktning av kollektorslang för sjövärme.

Frågor:
1.Jag har fått uppfattningen att sjövärme är den bästa lösningen för oss. Vi har även möjlighet att lägga jordvärme eller grundvattenvärme (är för högt grundvattentryck för bergvärme).
Är sjövärme den bästa lösningen?
2.Vad bör vi välja för värmepump med utgångspunkt att 210m2 skall värmas till 20grC och 50m2 till 10grC? Dimensionering och eventuellt fabrikat?
3.Vad är bäst av värmepump med eller utan integrerad varmvattenberedare?
4.Jag är inne på att köra värmepumpen mot en acctank för att ha en bra reserv med varmvatten till bad och dylikt. Vad bör vi ha för storlek på en acctank och finns det fler fördelar än gott om varmvatten?
5.Vad är att föredra av rund/kantig acctank?
6.Är fläktkonvektorer en vettig lösning för att få bra spridning av värmen och samtidigt luftcirkulation i källare och garage? Finns andra bättre lösningar?
7.Hur avancerat är det att lägga kollektorslangen för sjövärmen, något jag kan klara själv?
8.Funderar på att förbereda installationen och dra fram ledningar till elementen och låta installatören ansluta radiatorerna. Är det att rekommendera att göra det på egen hand eller skall jag låta dem göra hela jobbet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
1. Sjövärme är ett bra alternativ för dig.
2. 9-10 kW VP och kanske 500 m sjövärmeslinga.
3 och 4. Du bör satsa på en VP utan integrerad VVB som dockas mot en VVB/acktank. Du behöver nog uppåt 500 liters VVB/ack.
6. Fläktkonvektor är en bra lösning för garage och källare.
7. Det finns flera på forumet som gjort själva, sök och du finner tips.
8. Är du händig kan du göra mycket själv, men det svåra är nog inte radiatorerna utan rören. Hade du tänkt löda eller pressa?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Thomas_I

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
De dragningar som är gjorda i samband med renovering av övervåning är pex-slangar.

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Hojt Thomas,

Här har du trÃ¥den med infon frÃ¥n min frikyleinkoppling. Resten tar vi över en bira pÃ¥ lördag.  Thumbsup

//Robster

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!