Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 27 november 2010, 16:22:08 »

Har du något "pys" kvar i systemet? D.v.s. finns det något tryck kvar, eller är det helt tomt?

Är det trycklöst så måste det till en vakuumsugning eftersom luft (och därmed fukt) har trängt in. Kommer definitivt att bli sk-t annars och bara massa bortkastad tid och pengar.  :(
Släpp först in en mindre mängd gas så att du får tryck, och koppla sen bort manometerstället. Kanske läcker det från serviceuttaget som du använde?
När läckan är fixad så är det bara till att suga tills du uppnått rätt slutvakuum och därefter kan du väga in fyllningen. :)

Självklart så gör du all fyllning med ordentligt avluftade slangar hela vägen, och en exakt våg.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 26 november 2010, 16:33:54 »

utopiazz, Förmodligen har oljan tagit slut i dem när de ger upp. Häll i en dl. olja om året så kanske de räcker längre.

Det är möjligt att oljan tar slut, jag har iofs en gammal smuts/oljeavskiljare som "återför" oljan i trycklöst tillstånd men en del slinker nog igenom iaf. Jag brukar byta kompressor när dom börjar låta för mycket eller orken tar slut (ger för lite luft). Det tar inte många minuter att löda dit en ny kompressor byta så det är i sig inga problem.
Skrivet av: Plutus
« skrivet: 26 november 2010, 16:06:48 »

utopiazz, Förmodligen har oljan tagit slut i dem när de ger upp. Häll i en dl. olja om året så kanske de räcker längre.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 26 november 2010, 08:59:54 »

Dock kan det vara god ide att byta oljan i den gamla kylkompressorn till tex. kompressorolja om den skall användas som kompressor för tryckluft då den typen av olja är designad att tåla trycksatt het luft utan att reagera så mycket.   

Orginaloljan i en kylkompressor är optimerad för många andra saker och är inte alls tänkt att användas med trycksatt syrerik luft.

För min del spelar det inte så stor roll. Dom brukar fungera i 3-4 år utan problem, när dom ger upp har jag gått till en firma som reparerar vitvaror, för en fikalängd så kan man fu en eller två bättre begagnade kylkompressorer
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 25 november 2010, 23:12:24 »

Dock kan det vara god ide att byta oljan i den gamla kylkompressorn till tex. kompressorolja om den skall användas som kompressor för tryckluft då den typen av olja är designad att tåla trycksatt het luft utan att reagera så mycket.   

Orginaloljan i en kylkompressor är optimerad för många andra saker och är inte alls tänkt att användas med trycksatt syrerik luft.
Skrivet av: Plutus
« skrivet: 25 november 2010, 14:14:46 »

För att inte tala om alla tryckluftskompressorer som har så mycket olja i luften att den måste avskiljas innan den används. Så läcksöka med tryckluft är ofarligt, men inte optimalt eftersom den tillför lite fukt. (som försvinner vid vacuumsugning, om man kör tillräckligt länge).
En gammal värmepump har man inte så många alternativ med, laga billigt eller skrota. Lagar man den själv är det värsta som kan hända att man får skrota den senare. Det bästa som kan hända är att man lär sig massor under resans gång. Fortsätt du Bridge!
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 25 november 2010, 09:43:42 »

Intressant artikel det där med antändning av oljedimma i kompressorer. Får en att fundera över de "kompressorer" jag använt för målning med airbrush.

De flesta har varit egenhändigt byggda av gamla kompressorer från kylskåp. Det blir en tyst och billig lösning. En liten lufttank byggd av en tömd (3-5kg) brandsläckare och sedan en tryckregulator för att få rätt tryck till färgsprutan. Total kostnad under 50:- om man inte räknar med regulatorn och tryckbrytare.
Skrivet av: Toprunner
« skrivet: 25 november 2010, 09:29:23 »

vaccumpump och r22 beställt! Går det att trycka i lite luft nu först för att leta efter läckan?

Är du hemmapulare med en kompressor så har du väl en mig? Ta gasen från den istället, helst CO2.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 25 november 2010, 08:05:23 »

ja menade såklart precis som jag skrev, LITE LUFT!!!! inte blåsa i 7 kilo!

Jo, men explosionen som xxargs refererar till berodde inte på lufttrycket, utan att syre tillfördes den redan brandfarliga oljedimman i kompressorn. Då kan det faktiskt vara farligare med LITE luft (bra blandningsförhållande) än mycket luft...
Skrivet av: bridge
« skrivet: 25 november 2010, 06:03:48 »

ja menade såklart precis som jag skrev, LITE LUFT!!!! inte blåsa i 7 kilo!
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 25 november 2010, 01:43:53 »

Vad som helst? Fylla luft? Ofarligt men inte bra. Gasol... Jaa, kan vara hur livsfarligt som helst, och, ursäkta, men har man inte koll såpass på gasol att man vet att det är en tung gas så? Och ändå vill man fylla på tills det kommer ut? Gasol i sig är luktfri, det är tillsatsämnen som gör att det luktar. Det är väl hela kunskapskedjan (inte påläst) som visas som gör att de vill att han lägger ned. Och jag börjar förstå varför amatörer får ta en del skit. Men jag tycker att det är friskt satsat!


Om man kikar i denna länk http://www.alder.co.za/blowup.htm  så ser man vad som kan hända om en kompressor suger i sig luft och trycket bli hög pga igenproppad utgång - här förmodligen en kombination av R22, luft och oljedimma i relativt stor volym och det blev en dieseltändning.

Observera att i den anläggningen så fanns det inte en droppe gasol inblandat, däremot indikationer och av intern info från Dupont  att R22 tillsamman med luft och under hög tryck kan smälla, men för min del så tror jag det var oljedimman som var utlösande faktorn.

---

Det här såg jag för flera år sedan och undrat hur i fasen detta kan hända - tex i danfoss kolvkompressor så är det verkligen inte mycket volym från kolvtoppen till högtryckröret ut och en dieseltändning borde inte ger mer än spräck rör och skadad kompressortopp  i en i övrigt ganska trycklös kompressorkapsling.

ja, tills jag fick förklarar att på en rotarykompressor så trycks inte högtrycksidan gas i en från kompressordelen i ett rör direkt till utblåsröret, utan all högtrycksgas samlas i hela motorutrymmet med motorlindningar och rubbet (och förutsätter att motorn är varmare än högtrycksgasen för att inte kondenseras i kompressorn) och tappas ut som hetgas i toppen och därmed väldigt stor innervolym som kan samla stor mängd gas och gasblandning under hög tryck,  Detonerar denna gasmängd för att det är stor inblandning av luft i gasen och oljedimman så är det rena bomben!!!.

Det var detta jag tänkte när jag läste första gången  att så idiotiskt kunde en kompressor bara inte vara konstruerat, det är i så fall  rena självmordet... men samtidigt så ser man den ut och invända plåtkapslingen och jag fick bara inte ihop var den här gasmängden skulle samlas för att kunna åstadkomma verkan som man ser här - tills man fick förklarat att så idiotiskt konstruerat kan en kompressor faktiskt vara...

som konstruktion så skulle den lösningen med motordelen på högtrycksidan som man tydligen har i rotary-kompressor vara förbjuden utan istället ha en trycksatt rör från kompressordelen till utsidan med så liten volym som möjligt  och hela motordelen får ligga på sugsidan.

---

Fyller man sin anläggning med tex. ren propangas efter vakumsugning så att det är luftfritt  så finns det ingenting som kan smälla i anläggningen just för att det saknar syre, motorn kan bränna sönder lindningarna, det kan blixtra inne i kompressorn men det kommer inte att hända något - om det blir stopp på utgången så kommer kompressorn att stanna pga. för hög tryck, om det blir rörbrott på utsidan så är det miljön just kring rörbrottet som beslutar om det kommer att hända något eller inte - finns det ingen tändkälla så kommer det inte att brinna även om kopparen om så skulle smälta inne i kompressorn.

Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 24 november 2010, 22:39:48 »

Lite bra läsning finns här även det inte handlar om värmepumpar så är principen är densamma.

http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/gds.html
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 november 2010, 22:38:38 »

Tänkte att har den stått tom några år borde inte tryckluften göra mer skada eller Sc:,h
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 24 november 2010, 22:26:50 »

Vad som helst? Fylla luft? Ofarligt men inte bra. Gasol... Jaa, kan vara hur livsfarligt som helst, och, ursäkta, men har man inte koll såpass på gasol att man vet att det är en tung gas så? Och ändå vill man fylla på tills det kommer ut? Gasol i sig är luktfri, det är tillsatsämnen som gör att det luktar. Det är väl hela kunskapskedjan (inte påläst) som visas som gör att de vill att han lägger ned. Och jag börjar förstå varför amatörer får ta en del skit. Men jag tycker att det är friskt satsat!
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 november 2010, 22:15:09 »

vaccumpump och r22 beställt! Går det att trycka i lite luft nu först för att leta efter läckan?
Nej!
inte tryckluft  knUp
Tryckluft tillsammans med oljan i kompressorn är ingen bra kombination.
Bered dig på en flygtur, hälsa Fuglesang när du flyger förbi månen :D

Vad kan hända Sc:,h
Skrivet av: bridge
« skrivet: 24 november 2010, 21:52:32 »

jaja... ja får väl försöka å se va de blir...
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 24 november 2010, 21:46:05 »

Nämen! Till och med jag som är värsta "jag kan själv" skulle ha lagt ned efter Tobocops inlägg. Ge inte oss amatörer ännu sämre anseende nu bridge, är du snäll. Sluta nu.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 24 november 2010, 21:40:37 »

vaccumpump och r22 beställt! Går det att trycka i lite luft nu först för att leta efter läckan?
Nej!
inte tryckluft  knUp
Tryckluft tillsammans med oljan i kompressorn är ingen bra kombination.
Bered dig på en flygtur, hälsa Fuglesang när du flyger förbi månen :D
Skrivet av: bridge
« skrivet: 24 november 2010, 19:47:28 »

vaccumpump och r22 beställt! Går det att trycka i lite luft nu först för att leta efter läckan?
Skrivet av: Plutus
« skrivet: 23 november 2010, 21:27:37 »

För läcksökning kan man använda såpvatten. Men det behöver vara lite tryck i systemet för att det ska fungera. Ett system som har varit idrift och börjat läcka, lämnar nästan alltid lite olja vid läckagestället. Men har din stått i ett par år är det nog svårt att leta oljespår, Är rören dammiga kan man se att dammet är lite mörkare där det sugit åt sig olja.
Skrivet av: bridge
« skrivet: 23 november 2010, 21:01:54 »

får leta då, för det är väl inte alla som vill skruva på en gammal pump i värmland..   :( å kylan kommer...  huvuddunk
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 23 november 2010, 17:48:14 »

Fylla gas underifrån och lufta i toppen... fiR: Det är inget jävla värmesystem du pratar om!
All syre ska ut ur systemet genom vakuumsugning. Har den stått tom länge med syre i så har du nog inte så värst rent inuti heller.
Överlåt detta till en fackman och sluta lek. Skärpning! Thumbsup
Skrivet av: Toprunner
« skrivet: 23 november 2010, 10:31:27 »

Det har du helt rätt i, bra idé. Beträffar vacuumsugning ser ja på forumet att en del anser det inte viktigt. Min idé för att underlätta var att eftersom påfyllning är i botten att släppa på nåt rör i toppen och fylla sakta då gsaolen trycker upp luften...

Då har du nog gravt missuppfattat diskussionen om vakuumsugning. På en tom anläggning är det ett måste för att få ut eventuell luft.
Skrivet av: bridge
« skrivet: 23 november 2010, 10:22:27 »

Om ja fyller sakta och stannar å skruvar igen direkt gasolen kommer.... Måste ju gå tycker ja. Men ja undrar om bra tips på läcksökning?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 23 november 2010, 09:54:57 »

Det har du helt rätt i, bra idé. Beträffar vacuumsugning ser ja på forumet att en del anser det inte viktigt. Min idé för att underlätta var att eftersom påfyllning är i botten att släppa på nåt rör i toppen och fylla sakta då gsaolen trycker upp luften...

Hur vet du då hur mycket gas du har fyllt?
Skrivet av: bridge
« skrivet: 23 november 2010, 09:32:10 »

Det har du helt rätt i, bra idé. Beträffar vacuumsugning ser ja på forumet att en del anser det inte viktigt. Min idé för att underlätta var att eftersom påfyllning är i botten att släppa på nåt rör i toppen och fylla sakta då gsaolen trycker upp luften...
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 23 november 2010, 09:23:55 »

Du kan ju börja med att köpa en gasvarnare. Finns en del på marknaden och hittas enklast i butiker för husvagnstillbehör eller hos Kjell

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=21107&path=455000000,455500000,457000000
Skrivet av: bridge
« skrivet: 23 november 2010, 09:19:10 »

får sätta en fläkt som suger efter golvet för säkerhets skull, kan man se läckan med nåt slags uv-ljus? Eller hur gör man?
Skrivet av: Toprunner
« skrivet: 23 november 2010, 08:58:14 »

Jag gillar också gasol som köldmedie men att rekommendera någon att fylla mer än 500 gram i en kylanläggning som förmodligen står inomhus och dessutom läckt ut så den är tom skulle inte ens jag göra. Butan/propan har ju den benägenheten att vara explosiv i rätt luft/gas blandning.

Kommer speciellt ihåg en händelse i Umeå där en slocknad gasolvärmare på ett bygge fyllde en källare med gas. När byggarna kom för att slå på ljuset på måndag morgon blåste de alla rutor i 4 kvarter runt bygget... jämrar vilken smäll

Skulle du ändå falla för frestelsen som kommer du att få jobba en del med expansionsanordningen/ventilen. Volymiteten och viskositeten skiljer R22 från HC-gaser och därmed ändras tryckfallet över en given strypning. Har du termisk expansionsventil får du dessutom problem med bulben som kommer att ge fel överhettning.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 23 november 2010, 07:40:57 »

med den kunskap du verkar ha om hur man fyller en kylanläggning, så tycker jag att du skall låta bli.
Låt nån annan som kan det göra jobbet riktigt.
Du måste bla, åtgärda läckan med lödning,vacumsuga systemet samt fylla på med exact gasmängd
Skrivet av: bridge
« skrivet: 22 november 2010, 20:58:34 »

den har stått still å huset har gått på olja sista åren, så jag tänkte fylla å sen se hur de går. Kan man inte fylla typ nerifrån och släppa nåt rör däruppe så det fyller hela vägen? Sen så såg jag att de finns leakstop att köpa från usa och slå i, någon som provat det?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 22 november 2010, 20:50:06 »

först måste du hitta läckan och vakuumsuga.
Skrivet av: bridge
« skrivet: 22 november 2010, 20:40:52 »

GASOL!! Varför har ingen sagt det tidigare, jag har letat fram r22 nu, men massa krångel blir de å få hit det. Så de är bara å trycka i 40% av 3 kilo gasol istället? Låter alldeles för enkelt!    :D
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 22 november 2010, 20:12:46 »

Har man gasol eller stadsgasspis hemma så är risken förmodligen större att det händer något där än att den gasolfyllda AC/värmepumpen skulle ställa till med något.

stadsgas är verkligen ingen snäll historia när dom smäller pga. hög väte och kolmonoxidhalt och får en gasolsmäll att vara en lätt smekning i jämförelse...

laddningen i en AC är också begränsad i mängd vilket inte en slang till stadsgasnätet är...

Jag håller med om att propan passar bra mot R22 rent tryckmässigt och tryckstegringen är snällare mot högre temperatur än R22 - vilket förmodligen gör att kompressorn går något lättare vid kondenseringstemperaturen och därmed drar något mindre med ström.

R22 och Propan har i stort sett samma tryck vid -20 grader medans trycket vid 55 grader C är 20 bar över atmosfärstryck för R22 och medans R290 (propan) ligger på 18 Bar övertryck.

laddningsmängden för propan är viktmässigt  41% av  R22-vikt - dvs. 3 kg laddning motsvarar 1.23 kg Gasol.



Skrivet av: Plutus
« skrivet: 22 november 2010, 19:34:37 »

Gamla r22 maskiner går alldeles utmärkt att köra med gasol istället, visserligen brandfarligt och explosivt i vissa koncentrationer. Grön ärg räcker nog inte för att säkert veta att läckan är just där.
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 22 november 2010, 19:07:05 »

Stöder Purjos gissning... ;D
Skrivet av: SgtArdbeg
« skrivet: 22 november 2010, 18:30:12 »

 ::)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 22 november 2010, 18:27:29 »

3 kilo vet ja att de står, men inget om mängd...  :-\

Jag gissar på 3kg .
Skrivet av: bridge
« skrivet: 22 november 2010, 17:05:15 »

3 kilo vet ja att de står, men inget om mängd...  :-\
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 22 november 2010, 16:59:35 »

Det står väl på den hur mycket det skall vara?
Skrivet av: bridge
« skrivet: 22 november 2010, 16:58:45 »

De verkar vara att föredra ja! Hur vet hur mycket som går i? Är det bara att sätta på slangen å köra i det? Hörde att de fanns nåt som tätade smä läckage som man skulle ha i samtidigt..
Skrivet av: Toprunner
« skrivet: 22 november 2010, 16:44:19 »

Tror ja kan kanske få tag på r22.. Vad måste man göra för att köra i exempel 410 då?

Det är en annan tryckklass på r410a (typ mycket högre) så du för nog byta en hel del komponenter (typ kompressor, pressostater). Sen dimensionera om expansionanordning (vilken du nu än har), byta olja och skölja systemet.

Ska du köpa R22 från en gubbe i överrock och solglasögon+hatt ?  ;D , klart att föredra isåfall.
Skrivet av: bridge
« skrivet: 22 november 2010, 16:34:57 »

Tror ja kan kanske få tag på r22.. Vad måste man göra för att köra i exempel 410 då?
Skrivet av: Toprunner
« skrivet: 22 november 2010, 16:26:36 »

Har en thermia som de varit r22 i, har läckt ut när de stått stilla i flera år. Går de att fylla på eller är det kört? Syns på ett anslutande kopparrör att det är ärjat där som typ vid ett läckage.

Det är fyllningsförbud på R22 så det blir skroten eller konvertering vilket knappast är lönt om du inte kan göra det själv.
Skrivet av: bridge
« skrivet: 22 november 2010, 16:12:20 »

Har en thermia som de varit r22 i, har läckt ut när de stått stilla i flera år. Går de att fylla på eller är det kört? Syns på ett anslutande kopparrör att det är ärjat där som typ vid ett läckage.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!