Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Villa 90 producerar varmvatten ofta  (läst 1502 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad evert_70

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Energifönster i vedskjul?
Villa 90 producerar varmvatten ofta
« skrivet: 02 januari 2014, 01:12:38 »
Hej,
Min Villa 90 från 2001 producerar tappvarmvatten väldigt ofta utan att det är någon varmvattenförbrukning.

Bytte insatsen i växelventilen för ca 6 månader sedan. Har värme i källaren sommartid och tyckte det var ovanligt varmt där nere och att det var svårare än vanligt att ställa in lagom temperatur, därför bytte jag.

Misstänkte att den läcker igen så jag tog bort och gjorde ren den, det var nån svart beläggning men gick inte jättetrögt.
O-ringarna verkar vara fräscha (totalt 8 st tror jag det var). Smörjde den med armaturfett (vet inte om det är rätt att använda det)  och fjädern orkar stänga den utan problem efter att VPn gjort tappvarmvatten.

Sen gjorde jag följande test:
Brukar ha inställt på kurva 37 och jag sänkte till kurva 30 för att VPn inte skulle producera värme.
Framledningstempen sjönk från 39 grader till 32 grader (mäter framledningstempen på rören till en radiator som sitter en bit bort från VPn).
Sedan startade VPn och producerade tappvarmvatten, efter ca 10 minuter stannade VPn och växelventilen växlade läge till radiatorkretsen. Kollade att käglan i växelventilen gått ända upp. Ganska omedelbart efter detta kunde jag notera att framledningstempen ökade från 32 grader till 38 grader trots att VPn inte startat.
Har inte problem med övertemperatur inne heller.

Verkar som att växelventilen läcker trots att o-ringarna är fräscha och att den går tillbaka mha fjädern.
Den enda idé jag har är att köpa en ny insats till växelventilen.
Någon som har nån annan idé?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Villa 90 producerar varmvatten ofta
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2014, 06:47:56 »
Det släpps alltid ut lite värme på radiatorkretsen efter att tappvarmvatten värmts, alltså under själva växlingsfasen.
att du har för varmt inne kan bero på felvisande utegivare, har varit på ett par Thermia med det problemet, kan vara så enkelt som glappkontakt på plinten i utegivaren.
Kan du se vad utetempen visar, och om det stämmer?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Villa 90 producerar varmvatten ofta
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2014, 07:58:09 »
Hej! Är en gammal modell av växelventil på din vp och skulle nog byta ut den mot en vridande istället LK 525 och vi tar 1200 inkl moms komplett.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!