Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad behövs för fläktkonvektor samt kyla?  (läst 1074 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad behövs för fläktkonvektor samt kyla?
« skrivet: 18 februari 2013, 20:02:21 »
Hej,
vi har en IVT HEE11 med extern VV-beredare och bara golvvärme idag. Det är förberett för pool-värme med styrning och schunt.

Vi har två "bekymmer" som jag skulle vilja lösa... Vi har en källardel som inte kan få golvvärme (för låg takhöjd) samt en "vinterträdgård" för året runt bruk där vi inte har tillräckligt med golvvärme (bara halv täckt).
Jag hade först tänkt lägga in vanliga element men då behövs ju en till schunt om jag förstått saken rätt så vi kan leda av varmare vatten till dem.

Nu började jag istället fundera på fläktkonvektor. Det skulle vara optimalt i källardelen eftersom där är rätt öppet. För vinterträdgården skulle det vara bra med ev. kyla på sommaren också.

Så, funderingen då, om man ska lägga till fläktkonvektor vad behövs då?
Om man ska köra kyla på sommaren i en fläktkonvektor, går det att kombinera med att värma pool och varmvatten?

Tack för svar!

Mvh,
Anders

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 494
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad behövs för fläktkonvektor samt kyla?
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2013, 14:15:27 »
Du behöver en plattvärme växlare också för att kunna köra med kyla.
Då kan du göra en egen slinga till Fläktkonvektorn.

Jag skulle sattsa på en ordentligt stor med fekvensomformare för att få tystaste driften.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!