Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Spola igenom värmesystemet vid nyinstallation av EcoAir  (läst 2898 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pelle17b

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skall installera en EcoAir110 i Villan.

Jag skall använda EcoLogic som styrning och docka den med befintlig panna CTC 2200trio. Varmvatten eftervärms i separat VVB. Huset är från 50-talet och har vattenburet värmesystem.

I instruktionen står att befintligt system skall spolas igenom. Hur går man tillväga då?

A) Tömmer jag befintligt system helt inklusive pannan Återfyller pannan och spolar igenom enbart radiatorslingan (retur - framledning) med öppna termostater på alla radiatorer?

B) Tömmer inte pannan, men spolar igenom enbart radiatorsystemet (retur - framledning) med öppna termostater på alla radiatorer?

C) Spolar inte igenom något utan behåller så mycket som möjligt av det gamla syrefattiga vattnet?

D) Bryter upp och ansluter på retursidan och spolar igenom hela systemet via radiatorkretsen genom pannan och får därefter rinna tills vattnet som kommer är rent?

E) Något annat sätt? Beskriv gärna en lämplig metod.

/ Peter

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Spola igenom värmesystemet vid nyinstallation av EcoAir
« Svar #1 skrivet: 08 september 2011, 15:45:07 »
Jaa, vad skall man säga?
Att få rent ett gammalt system från avlagringar är nog mycket mera arbetsdrygt än VVS-planerarna tror ::)
Och på samma gång förstör man ju skyddet i systemet med att spola in färskt vatten...
Och på samma gång man fyller på nytt kommer det garanterat in sand eller annat som finns i rören utanför huset...

Sätt pumpen på fullt med shunten och radventiler helt öppen en timme, töm ut från pannans tömning i ett fat eller liknande och se hur det ser ut
Avlagringar på fatets botten berättar mera-> svart OK, brunt-> Problem(kommer in syre)
Det finns mycket bra filter idag att sätta som skydd till värmeväxlare!
Och de skyddar även på lång sikt
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
Bygg en flödesfälla,  ett grovt rör som vattnet fÃ¥r passera och där föroreningarna kan falla ner till botten, pÃ¥ röret före laddpumpen eller direkt pÃ¥ husets retur.
En blindtarm.

Utloggad pelle17b

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spola igenom värmesystemet vid nyinstallation av EcoAir
« Svar #3 skrivet: 18 september 2011, 19:06:23 »
Tack för era svar!

Vilka filter är att rekommendera för att skydda systemet? (Jag har en Filterball som jag kommer att montera.)

Flödesfälla verkar smart, men funkar inte tanken i pannan som en sådan allaredan? Ev smuts borde väl ramla ned till botten där pg låg flödeshastighet??

/Peter

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!