Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft i beredaren  (läst 1496 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pkson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Luft i beredaren
« skrivet: 27 april 2011, 15:02:25 »
Hej,

Installatören kom ut för en dryg vecka sen och gjorde en garantikontroll av installationen som gjordes för två år sedan. Han, och jag med, konstaterade att det var MYCKET luft i VVB. Han luftade och fyllde på vatten igen. Jag frågade vad det kunde bero på, men han hade inget bra svar utan sade åt mig att kolla nån vecka senare vilket jag gjorde igår och konstaterade att det var luft igen, inte så mycket dock.

Jag har inte upplevt några problem under dessa två år, vare sig med VV-tillgång eller något annat. Nån som har en idé vad det kan vara?

Anläggningen:

IVT HT PLUS E9, separat VVB, volymtank.

/PK
« Senast ändrad: 27 april 2011, 15:08:56 av pkson »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft i beredaren
« Svar #1 skrivet: 27 april 2011, 20:30:51 »
Har du aldrig luftat VVB sen installationen så är det så klart en hel del luft där.
Det kan också finnas i dina radiatorer.

Men om allt nu är avluftat och du fyllt på systemet så ska det inte bli så mycket mer luft, bara en liten skvätt på grund av det nya vattnet förstås.
Luften kommer från kranvattnet som innehåller en hel del löst syre, detta syre frigörs då vattnet värms i kondensorn (värmepumpen).
Ju högre temp ju mer syre frigörs, därför hamnar oftast det mesta i VVB:n.

Du kan ju roa dig med att kolla i kastrullen nästa gång du kokar upp vatten så ser du hur syret frigörs innan vattnet kokar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 589
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!