Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur se elförbrukning Rego 1000 IVT HA C9  (läst 1658 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Draje73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur se elförbrukning Rego 1000 IVT HA C9
« skrivet: 10 maj 2015, 20:17:00 »
Fick värmepumpen installerad för 2 månader sedan. Endast värmepatron stod för uppvärmning. Nu har man grävt och kopplat pumpen mot borrhålet, så nu körs den "på rätt sätt". I panelen kan man läsa av "förbrukning eltillskott", dvs den el som använts under tiden den värmde med elpatroner. Hur gör jag för att läsa av den el som använts för värmepumpen nu när den är kopplad till borrhålet och eltillskottet är frånslagen? Det finns en info "producerad energi" under Energimätningar, men vad den egentligen visar förstår jag ej riktigt. Producerad energi? Jag vill ju se hur mycket ström den förbrukat nu, jämfört med tidigare. Tacksam för svar.

Utloggad Draje73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur se elförbrukning Rego 1000 IVT HA C9
« Svar #1 skrivet: 13 maj 2015, 14:08:21 »
Ingen i detta avlÃ¥nga land som ställt sig denna frÃ¥ga tidigare och hittat ett svar?  dontknow
Om det är så illa att det inte finns någon parameter som kan visa detta blir det isf att koppla in en 3-fasmätare speciellt för värmepumpen.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur se elförbrukning Rego 1000 IVT HA C9
« Svar #2 skrivet: 13 maj 2015, 14:31:39 »
Energiförbrukningen är ganska komplicerad för REGO att beräkna, det finns många variabler och REGO har väl inga givare för ström och spänning? Man kan göra en grov uppskattning från uppgiften om drifttid, men den blir inte exakt. Enda pålitliga sättet är nog att skaffa en elmätare.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur se elförbrukning Rego 1000 IVT HA C9
« Svar #3 skrivet: 22 maj 2015, 10:43:07 »
Den avgivna är inte mycket lättare skulle jag tro men det ger en hygglig uppskattning.
För förbrukningen är det en separat elmätare som är enda lösning.
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!