Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VattennivÃ¥ i kollektorslangen  (läst 1243 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad option

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Vattennivå i kollektorslangen
« skrivet: 29 april 2010, 19:19:31 »
hej,
Idag hade nivåkärlet sugits ihop. Såg inget vatten alls. Och så liksom bubblade/rann vattnet på köldsidan.

Jag stängde av. Fyllde på max halvliter vatten. Nivån steg när pumpen stod still och sedan steg nivån. Jag satte på pumpen igen och när den började köra igen efter en stund, försvann nästan allt vatten och nivåkärlet "kollapsade" igen. Och så bubblade/rann inne i röret på kollektorsidan.
Det här hände ytterligare en gång sedan.

Ja vad är detta? Trodde det skulle repa sig när jag stängt av o fyllt på vatten. Blir något slags undertryck i nivåkärlet. vatten och luft sugs ut.
Är det inte när det är kallt som vatten sjunker ihop och expanderar när det blir varmt?
« Senast ändrad: 29 april 2010, 19:50:31 av option »

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattennivå i kollektorslangen
« Svar #1 skrivet: 29 april 2010, 20:31:39 »
hej,
Idag hade nivåkärlet sugits ihop. Såg inget vatten alls. Och så liksom bubblade/rann vattnet på köldsidan.

Jag stängde av. Fyllde på max halvliter vatten. Nivån steg när pumpen stod still och sedan steg nivån. Jag satte på pumpen igen och när den började köra igen efter en stund, försvann nästan allt vatten och nivåkärlet "kollapsade" igen. Och så bubblade/rann inne i röret på kollektorsidan.
Det här hände ytterligare en gång sedan.

Ja vad är detta? Trodde det skulle repa sig när jag stängt av o fyllt på vatten. Blir något slags undertryck i nivåkärlet. vatten och luft sugs ut.
Är det inte när det är kallt som vatten sjunker ihop och expanderar när det blir varmt?

Kan partikelfilter vara igensatt och cirkulationspumpen orkar sjuka så hård
Att nivåkärlet sjuks i hopp?
Läcker  kollektorslangen inne i VP:n ?   

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!