Jag är absolut ingen Nibe-expert, men brukar man inte höja Stop-värdet på Nibe till 60 grader eller något liknande. Och så kan du säkert sänka VV start-värdet också, då får du färre men längre körningar. Jag har sänkt min VV Start tills jag upplevde att det blev lite för kallt för att handdiska, då höjde jag någon grad.
Nu verkar dom flesta av dina körningar vara top-up körningar så det är inte så farligt ändå.
Enligt NIBE bör man inte tvinga upp manteln i mer än 54 °C. Det betyder en framledningstemperatur på ca 56-57 °C. Skulle tydligen belasta kompressorn onödigt hårt.
Har provat att ställa stopptemp (mantel) till 56 °C (framledningstemp i detta fall ca 58-59 °C) men då löser VP'n ut på hög returtemp (över 53 °C). Lägre starttemp ger mindre VV. Har provat. VV är redan en bristvara på kvällstid.
Går faktiskt och funderar på att komplettera med en el-VVB på ca 100liter. Kan det vara vettigt? Går ju att plocka bort när barnen är utflugna.
Elmer: om du saknar sommarprojekt så skulle du kunna göra som CarMan på forumet, han kopplade den interna vv-beredaren som volymtank och installerade en VPA 300/200.
Det kanske inte vore så dumt
Blir det inte problem då att återladda vid stora VV-uttag med liten kompressor och stor vattenvolymLäste däremot om någon som hade monterat en "strypning" på framledningen till VVB för att öka tempdiffen vid VV-laddning. Den är i mitt fall ganska precis 5 °C. Får jag t.ex. 7 °C så skulle jag kunna höja stopptemp i manteln till 56 °C och få ut mera VV.
Varför då inte en Thermia MBH med TWS-teknik när han ändå håller på? Mycket bättre värmeöverföringsförmåga...
Var mitt förstahandsval, men det var bara NIBE och IVT-installatörer som besvärade sej med att lämna offert.