Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: problem med VV 8kw G2  (läst 6843 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
problem med VV 8kw G2
« skrivet: 20 december 2011, 01:03:17 »
jag har en bekant som har en 8kw g2 och vi undrar om den verkligen ger så mycket VV som den borde.

Som jag ser borde den så här års klara av att höja VV tempen en del. Kanske är det en fråga om inställningar i maskinen?

1. När han tittar på grafen över VV temp så indikerar den nästan inga starter. Det är alltså inte djupa dalar och höga berg som det är på min maskin (utan HGW). På så sätt verkar ju HGW fungera. Men i det här fallet önskas VV körningar som vanligt, så att säga, och att HGW pressar upp tempen ytterligare.

2. I inställningar för optimum så finns det 2 värden. Något med min och 50 grader och max laddning 55 grader. Vad avser inställningarna? Det går att öka värdet för max laddning, vad händer då?

3. Hans VV ligger ganska konstant kring 50+. Jag hade förväntat mig att se typ 60+ så här på vintern.

4. Finns det något sätt i thermiavärlden att tvinga vv att alltid köras upp högre. Dvs att tillsatsen alltid går igång. Typ mål temp VV 65 grader eller något i den stilen? Jag hittar inget värde för detta. Jag måste vara pantat i skallen, eller så är thermia pantade för det är väl bara en fråga om styr.

Vi har ökat integral till -200 för att tvinga fram långa och fina körningar som borde vara bra för HGW.
Vi har satt ner värmetid till 10 minuter från 20 och ökat VV tid till 40.
Vi har satt 100% fokus på bottengivaren och satt dess startvärde till 40 grader

Allt i syfte att försöka få så goda förutsättningar att kunna ladda ett hörnbadkar på ca 250l och i fall det behövs två tappningar att det ska gå så fort som möjligt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: problem med VV 8kw G2
« Svar #1 skrivet: 20 december 2011, 07:28:16 »
Det ska finnas en undermeny som heter HGW i servicemenyn.
Kolla först om "SERVICE -> INSTALLATION -> SYSTEM -> TILLÄGG -> HGW" står i läge "PÅ"?
Sen ska meny "SERVICE -> HGW" dyka upp.
Bifogar menyn:
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: problem med VV 8kw G2
« Svar #2 skrivet: 20 december 2011, 09:15:02 »
Lekman ger sig in i leken!
Det är alldeles för korta körningar nu för att hgw:n skall kunna köra upp vv-tempen över 60 grader, det skall ner mot 5-7 minusgrader ute för att min anläggning skall köra upp vv till dessa temperaturer. Standard inställningen är att hgw:n startar när hetgasen är 20 grader varmare än nedre givaren på vv, med andra ord så måste hetgasen ha en temp från typ 60 grader det tar en stund in på körningen innan den kommer upp i denna temperatur. Så som vi har det nu med runt 0 grader ute så blir det korta körningar tomte::
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: problem med VV 8kw G2
« Svar #3 skrivet: 20 december 2011, 10:29:23 »
Min g2'a vv , 64 ºC är legionella körning med tillsats.
Den kör extra vv ca en gång om dagen, utom när någon har badat då kör den separat vv.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: problem med VV 8kw G2
« Svar #4 skrivet: 20 december 2011, 14:47:55 »
ok massor med användbara svar.

Givet att min bekant har golvvärme och därmed låg framledningstemp. Om vi antar att hetgasen ligger ca 30 grader över framledning så är det ytterst sällan trots allt som hetgasen verkligen ger det pulver man önskar :)

Genom att öka integral för start (alltså göra värdet ännu mer negativt, typ -200) så vet vi att framledningen tvingas upp en bra bit över framledning-bör vilket borde borga för hög hetgas. O andra sidan innebär det att det sker färre körningar totalt sett.

En viktig åtgärd, om man anser sig ha för lite VV borde då vara att minska diffen från 20k till 15k. Därutöver kanske man ska öka delta för VV till RAD så att inte hgw går över till husvärme för tidigt. I alla fall i detta fallet då värmepumpen inte har några problem att hantera hela husets behov.

Beroende på effekten av HGW TEMP DIFF från 20k till 15k så kan det efter alla dessa justeringar alltså vara läge att rulla tillbaks integralen lite från 200 ner mot 60 för att få mer kontinuerligt stöd av HGW till VV.

Därutöver är det ju detta min-max värde för CP hastighet i förhållande till VV temp som går att ställa in på alla maskiner med optimum, inklusive G2. Om jag tänker rätt ska då CP varva upp max vid en lägre temp för att få bättre VV laddning. Alltså från 55 till 35 som har vart uppe på förslag från tobocop i tidigare tråd.

några andra förslag för att maximera VV temp med en perfekt dimensionerad värmepump men alltså då något för stor för att vara en G2?

Finns det något sätt att tillfälligt aktivera elpatron för att överladda inför bad? eller att temporärt sätta en högre önskad VV temp?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: problem med VV 8kw G2
« Svar #5 skrivet: 20 december 2011, 18:26:02 »
Finns det något sätt att tillfälligt aktivera elpatron för att överladda inför bad? eller att temporärt sätta en högre önskad VV temp?

NÃ¥n sÃ¥n funktion verkar inte finnas pÃ¥ Thermia.  Sc:,h
Man kanske kan använda legionellahöjningen pÃ¥ nÃ¥tt sätt.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: problem med VV 8kw G2
« Svar #6 skrivet: 20 december 2011, 20:45:24 »
Ett 250 liters badkar borde den väl fixa utan problem  Sc:,h är ju 180 liters beredare samt att den hinner värma lite under tiden man tappar vatten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: problem med VV 8kw G2
« Svar #7 skrivet: 20 december 2011, 21:00:17 »
Du har ju delvis svarat själv på frågan. Vid golvvärme kör vp med lägre temperaturer. Kurva 30?
Vilket innebär att om beredaren är ganska varm så får du inte den skillnaden som behövs för att HGW ska gå in. Även denna differans går att ställa under HGW-menyn.
Så, en G2 är snygg, men passar bäst i radiatorsystem. Något under dim.
Men håller den vv i temp utan vv-körning så är det väl Thumbsup

Ang. max ladd etc under optimum.
Min Ladd 50 ºC= cirkpumpen går på minsta varvtal (30%) tills framledning är 50 ºC
Därefter hålls delta 8K, till framledning är 55 ºC (Max Ladd 55 ºC) då varvar cp upp till max (100%)
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: problem med VV 8kw G2
« Svar #8 skrivet: 20 december 2011, 21:07:14 »
Citera
4. Finns det något sätt i thermiavärlden att tvinga vv att alltid köras upp högre. Dvs att tillsatsen alltid går igång. Typ mål temp VV 65 grader eller något i den stilen? Jag hittar inget värde för detta. Jag måste vara pantat i skallen, eller så är thermia pantade för det är väl bara en fråga om styr.

Det du kan göra om det finns stort vv-behov dagligen är att sätta Legionellakörningen till intervall 1 dag. Då startar legionella vid VARJE vv-produktion.
Behövs det lite mindre kke det räcker med 2 dagars intervall.
Vid legionella kör vp på elpatron tills VV Start-givaren visar 60 ºC
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: problem med VV 8kw G2
« Svar #9 skrivet: 20 december 2011, 21:49:00 »
tobocop.

Legionella har även ett autoläge? om man går nedanför 1 dygn. Ser ut som en powerknapp. Vad är det?

ok låt säga vi sänker så att max varvet börjar redan vid 35 grader. Hur måste då min varvet stå för att maskinen inte ska slå bakut pga motsägelsefulla instruktioner?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: problem med VV 8kw G2
« Svar #10 skrivet: 20 december 2011, 21:57:05 »
off

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: problem med VV 8kw G2
« Svar #11 skrivet: 20 december 2011, 22:08:53 »
hahah ok men shit. är det alltid off? jag har sett detta ibland i mina inställningar. Dags och kolla upp vad jag gjort tror jag :)

jag har alltid trott den betydde auto typ. lol
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: problem med VV 8kw G2
« Svar #12 skrivet: 20 december 2011, 22:30:47 »
off är off   

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: problem med VV 8kw G2
« Svar #13 skrivet: 21 december 2011, 12:00:56 »
Citera
hahah ok men shit. är det alltid off? jag har sett detta ibland i mina inställningar. Dags och kolla upp vad jag gjort tror jag
:,v( ;D

Varför vill du maxa cp vid vv? Delta blir inte bra då. bättre att hålla 8K... Thumbsup
För att maxa tidigare ska du sänka max ladd till 35 ºC.
Sänker du min ladd till 35 ºC så får du ett längre arbetsområde på delta 8K.
Min ladd ska ligga tidigare, men jag tror inte det går att göra fel så att vp sparkar bakut.
Ska kolla...
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: problem med VV 8kw G2
« Svar #14 skrivet: 21 december 2011, 12:09:02 »
Jo men jag läste något av dina tidigare inlägg i en annan tråd. Där hade du trimmat vv produktionen i en anläggning genom att, om jag mins rätt, sänka max värdet, alltså när den varvar upp max vid VV produktion, till 35 grader.

Jag själv, som har en simpel diplomat :), noterade när jag öka hastigheten på min cp att varmvattnet nådde en högre temp vid slutet av en vv laddning, men i stället får jag ju då lite för högt delta vid värmekörning.

Det viktigaste verkar ju alla fall vara att sänka deltat för hgw så att den kickar i gång tidigare, eftersom min bekant har golvvärme och inte når så höga framledningstemperaturer.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!