Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Underdimensionerad pump?  (läst 6744 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #15 skrivet: 13 december 2012, 20:44:27 »
Men jag tror ni blandar ihop anslutningseffekt och avgiven effekt.
Ca 2/3 ner på lappen står vilket köldmedie, mängd, avgiven effekt vid B0/W35
Är det en Villa 75 så står det:
Köldmedie R404A Mängd 1700 gr
Avgiven effekt 7,3 kW vid B0/W35 COP 4,4

Anslutningseffekten är summan av kompressorns maximala effektbehov vid sämsta möjliga driftfall samt eltillsats inkopplad. Inkl. samtliga cirkpumpar. (MAO inträffar inte särskilt ofta)

Comprende?
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #16 skrivet: 13 december 2012, 20:55:26 »
Men jag tror ni blandar ihop anslutningseffekt och avgiven effekt.
Ca 2/3 ner på lappen står vilket köldmedie, mängd, avgiven effekt vid B0/W35
Är det en Villa 75 så står det:
Köldmedie R404A Mängd 1700 gr
Avgiven effekt 7,3 kW vid B0/W35 COP 4,4

Anslutningseffekten är summan av kompressorns maximala effektbehov vid sämsta möjliga driftfall samt eltillsats inkopplad. Inkl. samtliga cirkpumpar. (MAO inträffar inte särskilt ofta)

Comprende?
Ja vet men på min offert på 7.5 står det max effekt 8.6kw och 11.6kw men på offerten på diplomaten står det max effekt 8,3kw och max effekt 11,3kw

Vet inte vad det är vi ska förstå?Om du läser första meningen som ts skriver förstår jag inte hur du får det till en villa 7,5? ^-^
« Senast ändrad: 14 december 2012, 07:23:11 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Hneirk

  • Gäst
Hneirk
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #17 skrivet: 13 december 2012, 22:37:29 »
Niclas jag har 3 rätt små radiatorer i källaren som ger sval gillestuga och tvättstuga och resten kallt. Garaget är dock en riktig energislukare, det har vi bara frostfritt men med den risiga porten och allmänt dålig isolering kräver ju det sitt. När vi flyttade in började vi med att stambyta, rörkrökar'n höll på att få en hjärtinfarkt när han fick syn på den oisolerade tillvattenledningen som kom in garaget med den frånkopplade radiatorn i det f.n. övergivna huset mitt i smällkalla vintern. Så vi kopplade in den radiatorn men den suger mycket värme. Vi ska byta till en bättre isolerad port i januari som borde göra viss skillnad.

David jag provade att köra på max tillsats (9 Kw) genom att ställa upp önskad innetemp på 30 grader ett tag och då stabiliserade sig deltat på c:a 13-14 grader! Galet mycket. Inom felmarginalen för ditt resonemang ovan? 14 / 9 * 8=12.44

Sanntos & Måle10 jag har kört den större delen av dagen på bara VP: kurvan är 36 (detta gäller väl vid 0 grader ute?), max 55 och f.n. försöker den få fram 41 grader, men lyckas få ut 36 och får 31 i retur.

Roland,
VP: 31 775, tillsats: 2087, tillsats 2:  363.

Kalle LKPG Det borde jag förstås kolla upp… hur? I och för sig tar kanske resultatet ovan av min körning på max tillsats död på den teorin?
Det är ju som sagt väldigt gamla radiatorer som visserligen är ganska stora men inte ämnade för en VP.

Max effekten med kompressor samt steg ett tillsats =8,3 kW
Max effekten med kompressor samt steg två tillsats =11,3 kW
Det är tillförd effekt.
Låter som om det är en av de sista Thermia Villa tummenupp du har. Jävla skitsnack att Thermia inte skulle känna till den. Kolla lappen igen, borde stå typ Thermia Villa 75 eller något liknande.
Annars lossar du fronten så brukar det finnas handskrivna lappar i samband med monteringen där det skrivs storlek.

AAAaaaahhhh. =)

Hneirk

  • Gäst
Hneirk
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #18 skrivet: 13 december 2012, 22:39:25 »
Men jag tror ni blandar ihop anslutningseffekt och avgiven effekt.
Ca 2/3 ner på lappen står vilket köldmedie, mängd, avgiven effekt vid B0/W35
Är det en Villa 75 så står det:
Köldmedie R404A Mängd 1700 gr
Avgiven effekt 7,3 kW vid B0/W35 COP 4,4

Står att köldmediet är R407C...

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #19 skrivet: 13 december 2012, 23:08:26 »

Det är ju som sagt väldigt gamla radiatorer som visserligen är ganska stora men inte ämnade för en VP.
Gamla och stora är perfekt för en värmepump, en vp vill ha mycket vatten att jobba med

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #20 skrivet: 13 december 2012, 23:48:37 »
Niclas jag har 3 rätt små radiatorer i källaren som ger sval gillestuga och tvättstuga och resten kallt. Garaget är dock en riktig energislukare, det har vi bara frostfritt men med den risiga porten och allmänt dålig isolering kräver ju det sitt. När vi flyttade in började vi med att stambyta, rörkrökar'n höll på att få en hjärtinfarkt när han fick syn på den oisolerade tillvattenledningen som kom in garaget med den frånkopplade radiatorn i det f.n. övergivna huset mitt i smällkalla vintern. Så vi kopplade in den radiatorn men den suger mycket värme. Vi ska byta till en bättre isolerad port i januari som borde göra viss skillnad.

David jag provade att köra på max tillsats (9 Kw) genom att ställa upp önskad innetemp på 30 grader ett tag och då stabiliserade sig deltat på c:a 13-14 grader! Galet mycket. Inom felmarginalen för ditt resonemang ovan? 14 / 9 * 8=12.44

Sanntos & Måle10 jag har kört den större delen av dagen på bara VP: kurvan är 36 (detta gäller väl vid 0 grader ute?), max 55 och f.n. försöker den få fram 41 grader, men lyckas få ut 36 och får 31 i retur.

Roland,
VP: 31 775, tillsats: 2087, tillsats 2:  363.

Kalle LKPG Det borde jag förstås kolla upp… hur? I och för sig tar kanske resultatet ovan av min körning på max tillsats död på den teorin?
Det är ju som sagt väldigt gamla radiatorer som visserligen är ganska stora men inte ämnade för en VP.

AAAaaaahhhh. =)


Du skrev 5.5 i delta vid enbart VP drift tidigare. Och i detta inlägg 36 fram och 31 retur så ca 5. Du ser ju inga decimaler så jag gissar du ibland noterat 6 i delta så vi kan anta att det är någonstans där i mellan. Men vi säger 5 nu.

om värmepumpen är på 8kw och den då ger 5K i delta så har vi 0.625K per kW.
9kw steget borde då ge max 6K och 5 + 6 blir som mest 12K säger vi.

Om ditt delta med VP är 6K så borde 9kw steget med VP ligga kring 13 kanske 14 som bäst.

Jo men visst inom någon typ av felmarginal antar jag. Det får sådana som tobocop uttala sig om :)

Att mäta exakt temperatur är sjukt svårt.



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #21 skrivet: 14 december 2012, 05:15:43 »
Står att köldmediet är R407C...
Japp Då har du en diplomat 8kw som jag sa från början och inte en villa 7,5 (någon som får skämmas lite tror jag)
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #22 skrivet: 14 december 2012, 10:41:45 »
Roland,
VP: 31 775, tillsats: 2087, tillsats 2:  363.
Antar vi att den togs i drift under hösten har den gått 8,3 år. Det blir 3800 timmar per år. Tillsatselen blir ca 1000 kWh/år. En pump som går 3800 h/år i Sörmland och det är baserat på att det har varit 20 grader inne ska kunna klara av att värma ett hus vid åtminstone 5 minusgrader. Har ett värmeslukande garage tillkommit kan det vara förklaringen. Det kan också vara så att tidigare ägaren inte värmde hela huset eller hade det svalare inne. Tycker också att det är väl mycket tillsatsel i förhållande till drifttiden. Speciellt tillsats 2 borde har varit lägre. Nya porten förbättrar säkert en del.

FöreslÃ¥r att du bokför drifttiderna regelbundet, det ger en bild av om det är rimlig relation drifttimmar/kWh tillsatsel. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Hneirk

  • Gäst
Hneirk
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #23 skrivet: 14 december 2012, 13:06:15 »
Jo det kan nog vara så att förra ägaren kopplade ifrån garaget för att spara in där och satte tillit till turen för att tillvattnet inte skulle frysa.
Tror att många av tillsatstimmarna har kommit de senaste tre åren då vi bott här.
Vi satte in en frånluftsfläkt i vintras för att hålla radon och unken luft borta, men jag har inte behövt justera kurvan så den verkar inte påverka nämnbart...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #24 skrivet: 14 december 2012, 13:22:39 »
I äldre hus är det väggar och fönster som står för största delen av värmeförlusterna. En ökning av ventilationsflödet märks inte så mycket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #25 skrivet: 14 december 2012, 13:43:09 »
I äldre hus är det väggar och fönster som står för största delen av värmeförlusterna.

Ja, om man har tilläggsisolerat på vinden. Det är få saker som är så lönsamma som att ta bort sågspånen och lägga dit minst 300mm isolering. Gör man det själv så betalar det sig på två vintrar. Därefter har man en semester betald varje år.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #26 skrivet: 14 december 2012, 14:04:44 »
Jo, tak och golv läcker naturligtvis också. Finns det något bättre begrepp än omslutningsytor för alltihop, det låter inte riktigt klokt?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Micke 0913

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Snickare. Vill veta mer!
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #27 skrivet: 14 december 2012, 16:10:55 »
Skall du nu skyffla ut sågspånet och fylla med isolering, så lägg på 40cm när du en då håller på. Jag kan försäkra dig om att om du inte vill krypa mer på vinden efter det arbetet du nu skall göra :). Glöm inte ångspärren bara!
Lycka till!
Thermia Diplomat Optimum G3 Duo 17 Kw. 300 liter MBH beredare. 2 st borrhål 190 meter. Hus 360m2 uppvärmd yta.Varav 60 m2 källare och 50 m2 uthyrningslägenhet. 1/3 av huset byggt 1889 och resten påbyggt 1934. Tvåglasfönster och uselt isolerat. 19 st gjutjärnsradiatorer på 2 plan och 4 st nymonterade fläktkonvektorer. 1 st i gillestugan och 3 st i källaren. Temp 22,5 grader

Hneirk

  • Gäst
Hneirk
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #28 skrivet: 14 december 2012, 22:52:51 »
Haha sakta i backarna nu, här ska inte krypas runt på någon vind!!!
:)
Det ligger redan isolermattor och flockat där. Dock så hade jag en kille från Elitfönster tror jag det var som ville sälja fönster för 140 000 kr (ej inkluderande återställning av putsfasaden) till mig. Det är många timmars tillsatsel det! Blev renovering av de befintliga fönstren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 405
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!