Menu ≡
×
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Bosch
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Kallt i huset
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
...
5
Next
Alla
GÃ¥ ned
Författare
Ämne: Kallt i huset (läst 23855 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
narayana
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 31
Karma +0/-0
Kön:
Bosch CC 160, Bosch EHP 8 AW
narayana
SV: Kallt i huset
«
Svar #15 skrivet:
08 januari 2011, 17:02:10 »
Citera
Vanliga hederliga gamla element, huset är från 1917 och så också elementen. De är luftade, det "pluppar" inte någonstans. Vattentrycket är på 1,7.
Loggat
Erik-NA
Expert på värmepump
Stad/land: Täby
Antal inlägg: 689
Karma +0/-0
Kön:
Erik-NA
SV: Kallt i huset
«
Svar #16 skrivet:
08 januari 2011, 17:27:51 »
Citera
Håller med rudmark. Att du inte får varmt i huset beror förmodligen på radiatorkretsen.
Som sagt, att du endast har +17 i huset vid en framledning på +45 är märkligt. Frågan är hur mycket cirkulation du har i elementkretsen. Alla element är jämnvarma?
Eller så har du ett oisolerat hus som kräver så här mycket värme? Men då skulle väl en ännu större VP än 8kW behövas?
Efter att ha ändrat till läge 3 på radiatorpumpen, vilka värden har du nu?
Är det stor tempskillnad på framledningen och returen från elementen? Svårt att mäta exakt, men skillnaden skall kännas iaf.
«
Senast ändrad: 08 januari 2011, 17:29:34 av Erik-NA
»
Loggat
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:
Huset på franzens.nu
narayana
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 31
Karma +0/-0
Kön:
Bosch CC 160, Bosch EHP 8 AW
narayana
SV: Kallt i huset
«
Svar #17 skrivet:
08 januari 2011, 17:43:45 »
Citera
Jag tycker nog att elementen är jämnvarma. Nu har temperaturen gått upp till nästan 19 ºC. + 3,7 ºC ute. Kanske kan se fram emot 20 ºC i huset för första gången på över en månad Thumbsup.
Loggat
"joka"
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2126
Karma +0/-0
Kön:
"joka"
SV: Kallt i huset
«
Svar #18 skrivet:
08 januari 2011, 19:32:26 »
Citera
Citera
Mina råd är gratis, ni får vad ni betalar för...
Loggat
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh
narayana
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 31
Karma +0/-0
Kön:
Bosch CC 160, Bosch EHP 8 AW
narayana
SV: Kallt i huset
«
Svar #19 skrivet:
09 januari 2011, 09:55:09 »
Citera
Nu har det gått ett dygn sedan jag ökade värmen med ++ på öka/minska inställningen. Värmekurvan är som innan V 27,0 H 71,2. Radiatorpumpen står i läge 3. 18,5 ºC i huset. +1,8 ute. Framledningen på elementen är marginellt varmare än returen Givarna visar:
T1 45,0
T2 +1,1
T3 61,7
T6 86,9
T8 48,2
T9 41,4
T10 42,6
T11 -8,8
T12 -1,8
Eltillskottet går på 3,58
Element symbolen finns på displayen.
Jag fick tipset att öka H-värdet 5 grader kanske att fundera på?
Loggat
Lmf
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2865
Karma +5/-2
Lmf
SV: Kallt i huset
«
Svar #20 skrivet:
09 januari 2011, 10:11:29 »
Citera
För att öka värmen inne 1°C brukar man få öka på H-värdet med ca 4°
Så för att du skall få 20°C inne skulle du behöva öka H-värdet med minst 6° och inte ens det kanske räcker.
Har förstått att ni har ett hus från 1910 med gammla fina gjutjärns radiatorer
Vidare att ni har en IVT Air70 mot en 290A/W (13,5kW?)
Skulle du vilja berätta mer om huset?
Storlek i m², hur ser isoleringen ut, vad för fönster, tidigare energiförbrukning(el,olja,pellets?) och kanske hur stora rören till radiatorerna är?
Loggat
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)
Västkusten.
"Dare Calor"
narayana
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 31
Karma +0/-0
Kön:
Bosch CC 160, Bosch EHP 8 AW
narayana
SV: Kallt i huset
«
Svar #21 skrivet:
09 januari 2011, 10:24:54 »
Citera
Huset och alla rör och element och fönster är från 1917. Ca 100 kvadrat med massor av oisolerade biytor (garderober etc) , gigantisk vind- oisolerad, samt oinredd källare med blott ett element. Rören till elementen är ca 3 cm i diameter.
Tidigare haft en kombipanna, CTC, och eldat med olja, el och ved. Oljeförbrukningen var ca 2,5 kubik/år, elförbrukningen (vid enbart el-drift), 29.500 kw/år. Har nu bytt 101207 till en VP. Bosch CC 160, EHP 8 AW.
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13175
Karma +20/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
SV: Kallt i huset
«
Svar #22 skrivet:
09 januari 2011, 10:31:16 »
Citera
Min uppfattning är att öka/minska bara skall användas vid tillfälliga höjningar/sänkningar av innetempen. Låt öka/minska-inställningen vara på 0 och satsa på att hitta en bra värmekurva istället.
Du verkar ha svårt att få ut värmen i huset...
Skillnaden mellan fram och retur på radiatorkretsen bör vara ca 8 grader. Har du 1- eller 2-rörssystem? Hur varmt vatten shuntade du ut till radiatorerna med den gamlapannan när det var kallt? Har du termostater på radiatorerna?
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
narayana
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 31
Karma +0/-0
Kön:
Bosch CC 160, Bosch EHP 8 AW
narayana
SV: Kallt i huset
«
Svar #23 skrivet:
09 januari 2011, 10:35:14 »
Citera
1-eller 2-rörssystem hmm
...ett rör går till, ett rör går ifrån. Jag vet inte om det var det du menade.
Loggat
narayana
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 31
Karma +0/-0
Kön:
Bosch CC 160, Bosch EHP 8 AW
narayana
SV: Kallt i huset
«
Svar #24 skrivet:
09 januari 2011, 10:38:23 »
Citera
Jag vet inte hur varmt vatten som shuntades ut med gamla pannan. Men jag hade alltid varmt i huset. Ja, det är termostater på elementen. Röris kollade alla dessa och luftade vid installationen.
Loggat
narayana
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 31
Karma +0/-0
Kön:
Bosch CC 160, Bosch EHP 8 AW
narayana
SV: Kallt i huset
«
Svar #25 skrivet:
09 januari 2011, 10:58:14 »
Citera
Jag tog en örontemp och "tog tempen" på elementen. Tempen går till 40 ºC och vid mätning visades "High". Alltså släpper rediatorerna ut över 40 ºC värme. Jag ökar upp värmekurvan ett antal grader, det är nog det som behövs.
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13175
Karma +20/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
SV: Kallt i huset
«
Svar #26 skrivet:
09 januari 2011, 11:18:00 »
Citera
Det är synnerligen viktigt att radiatorsystemet är korrekt intrimmat för att VP'n skall fungera bra. Har du en radiator tidigt i slingan som kortsluter flödet (lika varm in och ut) så går i princip varmvattnet tillbaks till pannan utan att göra nån nytta i huset.
Det finns massor av trådar här på forumet om hur man går till väga när man justerar radiatorsystemet. Sök rätt på några sådana, läs och begrunda
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Lmf
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2865
Karma +5/-2
Lmf
SV: Kallt i huset
«
Svar #27 skrivet:
09 januari 2011, 11:36:42 »
Citera
Tack för dina svar
Jag antar att installatören endast gått efter elförbrukningen när dimensioneringen gjordes och enligt min lathunden för
dimensionering så ligger valet på ca 8kW
IVT Air 70 har 7,6kW men huset är gammalt så om jag själv skulle jag fått välja skulle jag minst tagit en IVT Air 90 som är på 8,8kW
kanske till och med en IVT Air12 på 12,9kW.
Gammla hus är stora energitjuvar men att utföra åtgärder som tex. isolering kan förstöra mer estetiskt och ekonomiskt än man anar,
men jag tycker ändå att ni skall överväga att tilläggsisolera huset med någon form av organisk isolering som träullit,thermoflock ed.
Anledningen till frågan om rören till radiatoerna är att man ofta förr byggde radiatorsystem med självcirkulation och dessa hade grova dimensioner
för att främja denna cirkulation och jag kan med säkerhet säga att ett system från 1917 är tvårörs men precis som Purjo skriver misstänker
även jag att cirkulationen i radiatorsystemet är dålig.
Och om det är ett självcirkulations system så finns det få strypningar inbyggda om det finns överhuvud taget.
Om jag inte minns fel så sitter det WILO Smart 25/6 cirkulationspump i 290A/W kanske en Wilo Smart RSG 25/7
eller likvärdig skulle vara bättre eftersom den har högre pumpkapacitet för att få riktig snurr på vattnet kanske det behövs ännu större pump
men det är jag fel person att utröna eftersom vi inte har alla data på rördimensioner od.
Loggat
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)
Västkusten.
"Dare Calor"
narayana
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 31
Karma +0/-0
Kön:
Bosch CC 160, Bosch EHP 8 AW
narayana
SV: Kallt i huset
«
Svar #28 skrivet:
09 januari 2011, 11:49:30 »
Citera
Jag ska tala med installatören för, om jag förstått det rätt, om T3 ligger på 61,7 ºC och T1 ligger på 45,0 ºC, så borde väl det släppas ut lite varmare vatten på elementen? Att kolla upp hur vältrimmat radiatorsystemet är, det är överkurs för mig. Får ta hjälp av röris. Tack för alla era svar!
Loggat
rudmark
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 30
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
rudmark
SV: Kallt i huset
«
Svar #29 skrivet:
09 januari 2011, 11:57:33 »
Citera
Öka värmevattnet +5 du, tar ett tag (8-12 h)innan du märker skillnad
Bor själv i kåk från '1925, visst läckage finns....
Radiator som funkar bra>
Funkar bättre>
Funkar inte speciellt bra såvida inte jättestora, alt tredubbla, möjligen dubbla>
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
...
5
Next
Alla
GÃ¥ upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Bosch
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Kallt i huset
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 856
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
lars
Tony B
lubbis
HBerggren
tyke
rocas
Josth
HCrille
Börje__
fila
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info