Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kallt i huset  (läst 23855 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad narayana

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Bosch CC 160, Bosch EHP 8 AW
SV: Kallt i huset
« Svar #15 skrivet: 08 januari 2011, 17:02:10 »
Vanliga hederliga gamla element, huset är från 1917 och så också elementen. De är luftade, det "pluppar" inte någonstans. Vattentrycket är på 1,7.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Kallt i huset
« Svar #16 skrivet: 08 januari 2011, 17:27:51 »
Håller med rudmark. Att du inte får varmt i huset beror förmodligen på radiatorkretsen.

Som sagt, att du endast har +17 i huset vid en framledning på +45 är märkligt. Frågan är hur mycket cirkulation du har i elementkretsen. Alla element är jämnvarma?

Eller så har du ett oisolerat hus som kräver så här mycket värme? Men då skulle väl en ännu större VP än 8kW behövas?

Efter att ha ändrat till läge 3 på radiatorpumpen, vilka värden har du nu?

Är det stor tempskillnad på framledningen och returen från elementen? Svårt att mäta exakt, men skillnaden skall kännas iaf.
« Senast ändrad: 08 januari 2011, 17:29:34 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad narayana

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Bosch CC 160, Bosch EHP 8 AW
SV: Kallt i huset
« Svar #17 skrivet: 08 januari 2011, 17:43:45 »
Jag tycker nog att elementen är jämnvarma. Nu har temperaturen gÃ¥tt upp till nästan 19 ºC. + 3,7 ºC ute. Kanske kan se fram emot 20 ºC i huset för första gÃ¥ngen pÃ¥ över en mÃ¥nad  Thumbsup.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt i huset
« Svar #18 skrivet: 08 januari 2011, 19:32:26 »
Citera
Mina rÃ¥d är gratis, ni fÃ¥r vad ni betalar för...  :D

 knUp
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad narayana

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Bosch CC 160, Bosch EHP 8 AW
SV: Kallt i huset
« Svar #19 skrivet: 09 januari 2011, 09:55:09 »
Nu har det gÃ¥tt ett dygn sedan jag ökade värmen med ++ pÃ¥ öka/minska inställningen. Värmekurvan är som innan V 27,0 H 71,2. Radiatorpumpen stÃ¥r i läge 3. 18,5  ºC i huset. +1,8 ute. Framledningen pÃ¥ elementen är marginellt varmare än returen Givarna visar:

T1 45,0
T2 +1,1
T3 61,7
T6 86,9
T8 48,2
T9 41,4
T10 42,6
T11 -8,8
T12 -1,8

Eltillskottet går på 3,58
Element symbolen finns på displayen.
Jag fick tipset att öka H-värdet 5 grader kanske att fundera på?


Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Kallt i huset
« Svar #20 skrivet: 09 januari 2011, 10:11:29 »
För att öka värmen inne 1°C brukar man få öka på H-värdet med ca 4°
Så för att du skall få 20°C inne skulle du behöva öka H-värdet med minst 6° och inte ens det kanske räcker.

Har förstått att ni har ett hus från 1910 med gammla fina gjutjärns radiatorer
Vidare att ni har en IVT Air70 mot en 290A/W (13,5kW?)
Skulle du vilja berätta mer om huset?
Storlek i m², hur ser isoleringen ut, vad för fönster, tidigare energiförbrukning(el,olja,pellets?) och kanske hur stora rören till radiatorerna är?

Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad narayana

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Bosch CC 160, Bosch EHP 8 AW
SV: Kallt i huset
« Svar #21 skrivet: 09 januari 2011, 10:24:54 »
Huset och alla rör och element och fönster är från 1917. Ca 100 kvadrat med massor av oisolerade biytor (garderober etc) , gigantisk vind- oisolerad, samt oinredd källare med blott ett element. Rören till elementen är ca 3 cm i diameter.

Tidigare haft en kombipanna, CTC, och eldat med olja, el och ved. Oljeförbrukningen var ca 2,5 kubik/Ã¥r, elförbrukningen (vid enbart el-drift), 29.500 kw/Ã¥r. Har nu bytt 101207 till en  VP. Bosch CC 160, EHP 8 AW.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kallt i huset
« Svar #22 skrivet: 09 januari 2011, 10:31:16 »
Min uppfattning är att öka/minska bara skall användas vid tillfälliga höjningar/sänkningar av innetempen. Låt öka/minska-inställningen vara på 0 och satsa på att hitta en bra värmekurva istället.

Du verkar ha svårt att få ut värmen i huset...
Skillnaden mellan fram och retur på radiatorkretsen bör vara ca 8 grader. Har du 1- eller 2-rörssystem? Hur varmt vatten shuntade du ut till radiatorerna med den gamlapannan när det var kallt? Har du termostater på radiatorerna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad narayana

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Bosch CC 160, Bosch EHP 8 AW
SV: Kallt i huset
« Svar #23 skrivet: 09 januari 2011, 10:35:14 »
1-eller 2-rörssystem hmm Sc:,h...ett rör går till, ett rör går ifrån. Jag vet inte om det var det du menade.

Utloggad narayana

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Bosch CC 160, Bosch EHP 8 AW
SV: Kallt i huset
« Svar #24 skrivet: 09 januari 2011, 10:38:23 »
Jag vet inte hur varmt vatten som shuntades ut med gamla pannan. Men jag hade alltid varmt i huset. Ja, det är termostater på elementen. Röris kollade alla dessa och luftade vid installationen.

Utloggad narayana

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Bosch CC 160, Bosch EHP 8 AW
SV: Kallt i huset
« Svar #25 skrivet: 09 januari 2011, 10:58:14 »
Jag tog en örontemp och "tog tempen" på elementen. Tempen går till 40 ºC och vid mätning visades "High". Alltså släpper rediatorerna ut över 40 ºC värme. Jag ökar upp värmekurvan ett antal grader, det är nog det som behövs.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kallt i huset
« Svar #26 skrivet: 09 januari 2011, 11:18:00 »
Det är synnerligen viktigt att radiatorsystemet är korrekt intrimmat för att VP'n skall fungera bra. Har du en radiator tidigt i slingan som kortsluter flödet (lika varm in och ut) så går i princip varmvattnet tillbaks till pannan utan att göra nån nytta i huset.
Det finns massor av trÃ¥dar här pÃ¥ forumet om hur man gÃ¥r till väga när man justerar radiatorsystemet. Sök rätt pÃ¥ nÃ¥gra sÃ¥dana, läs och begrunda  *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Kallt i huset
« Svar #27 skrivet: 09 januari 2011, 11:36:42 »
Tack för dina svar
Jag antar att installatören endast gått efter elförbrukningen när dimensioneringen gjordes och enligt min lathunden för
dimensionering så ligger valet på ca 8kW
IVT Air 70 har 7,6kW men huset är gammalt så om jag själv skulle jag fått välja skulle jag minst tagit en IVT Air 90 som är på 8,8kW
kanske till och med en IVT Air12 på 12,9kW.

Gammla hus är stora energitjuvar men att utföra åtgärder som tex. isolering kan förstöra mer estetiskt och ekonomiskt än man anar,
men jag tycker ändå att ni skall överväga att tilläggsisolera huset med någon form av organisk isolering som träullit,thermoflock ed.

Anledningen till frågan om rören till radiatoerna är att man ofta förr byggde radiatorsystem med självcirkulation och dessa hade grova dimensioner
för att främja denna cirkulation och jag kan med säkerhet säga att ett system från 1917 är tvårörs men precis som Purjo skriver misstänker
även jag att cirkulationen i radiatorsystemet är dålig.
Och om det är ett självcirkulations system så finns det få strypningar inbyggda om det finns överhuvud taget.
Om jag inte minns fel så sitter det WILO Smart 25/6 cirkulationspump i 290A/W kanske en Wilo Smart RSG 25/7
eller likvärdig skulle vara bättre eftersom den har högre pumpkapacitet för att få riktig snurr på vattnet kanske det behövs ännu större pump
men det är jag fel person att utröna eftersom vi inte har alla data på rördimensioner od.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad narayana

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Bosch CC 160, Bosch EHP 8 AW
SV: Kallt i huset
« Svar #28 skrivet: 09 januari 2011, 11:49:30 »
Jag ska tala med installatören för, om jag förstått det rätt, om T3 ligger på 61,7 ºC och T1 ligger på 45,0 ºC, så borde väl det släppas ut lite varmare vatten på elementen? Att kolla upp hur vältrimmat radiatorsystemet är, det är överkurs för mig. Får ta hjälp av röris. Tack för alla era svar!

Utloggad rudmark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kallt i huset
« Svar #29 skrivet: 09 januari 2011, 11:57:33 »
Öka värmevattnet +5 du, tar ett tag (8-12 h)innan du märker skillnad
Bor själv i kåk från '1925, visst läckage finns....
Radiator som funkar bra>

Funkar bättre>

Funkar inte speciellt bra såvida inte jättestora, alt tredubbla, möjligen dubbla>


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!