Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Lmf
« skrivet: 11 januari 2011, 19:32:35 »

Förlåt skrev jag AIR 70

Det skall vara AIR 90

Skall ändra i den förra posten så det blir rätt
Skrivet av: narayana
« skrivet: 11 januari 2011, 19:27:56 »

Jag tackar för hjälpen  :) Min VP är en Bosch CC 160, Bosch EHP 8 AW -men jag kan tänka att motsvarigheten är en IVT AIR 70.

Jag känner, att med er hjälp, förutom massa kunskap också fått lite "på fötterna" inför dialogen med installatören under morgondagen.

Skrivet av: Lmf
« skrivet: 11 januari 2011, 19:03:47 »

Härligt  Thumbsup

Trots att det var i stor sett lika kallt i morse som igår morse så har du nu 20°C inne

Nu skall vi bara se vad ni har för temperatur nu på eftermiddagar och kväll så det inte är för hög kurva vid 0°C utetemperatur.
Att kransymbolen visas beror troligen på att värmepumpen värme varmvatten samtidigt som huset vill ha lite värme
Då öppnar shuntventilen och tar lite vatten från botten av yttermanteln i varmvattenberedare varpå varmvattentempen sjunker en aning och därför ligger den länge i detta läge (finns en max tid som räknar i bakgrunden sen skall den slå om till värmedrift en stund)
Men allt verkar vara i sin ordning.
Huvudsaken är att ni upplever att ni har fått ett bättre innomhusklimat sen att vägen dit varit lite krokig spelar inte så stor roll samt att vi kanske inte riktigt nått målet än.

När ni pratar med installatören så borde ni fråga om det finns möjlighet att byta ut cirkulationspumpen till radiatorerna mot en större
som beskrivits längst ned i denna posten

Sen den svåra frågan om dimensionering
i denna post har en ägaren en nybyggd villa i Skåne på lite mer än 120m² och här har man dimensionerat med en IVT AIR 90 som är samma storleken som den pump ni har.
Ni har ju ett hus som är drygt 100m² från 1910 så frågan är hur man kan dimensionera ert hus med en pump som motsvara en IVT AIR 70? IVT AIR 90?
Ni borde ha större energibehov än man har i ett hus från 2010 varför tog man inte en större pump?
Och hur skall man lösa detta?
Fast bäst vore om installatören först fick möjlighet att föreslå och utföra de åtgärder som han tror kommer att öka systemets verkningsgrad och stabilitet.

Forsätt gärna skriva upp temparna om utetemperaturen ändrar sig så vi får se hur pumpen beter sig med den kurva du lagt in
Kolla äve de närmaste dagarn om det är runt 0°C ute om du fortfarande har bra innomhus temperatur.

EDIT: ändrat storlek från AIR 70 till AIR 90
Skrivet av: narayana
« skrivet: 11 januari 2011, 17:52:17 »

Lägesrapport

Imorse 1+ ute, 20 ºC i huset  Thumbsup

Kl 16.30, eltillskott går med 3,9 kw, varmvatten görs (kransymbol i displayn) ingen elementsymbol.

T1 51,9
T2 0,9
T3 63,3
T6 100,6
T8 55,5
T9 48,7
T10 50,0
T11 -6,0
T12-0,9

Installatören kommer imorgon få att kolla hur VP fungerar nu efter att IVT-tekniken bytt "datorn" i pannan. Något speciellt jag ska tänka på att ta upp med honom. Fungerar det som den ska? Jag tänker lite på det som postats innan, att T1 och T8 ska helst ligga på samma värden för att det ska vara optimalt.
Skrivet av: narayana
« skrivet: 10 januari 2011, 21:21:45 »

Har justerat värmekurvan till det du rekommenderade (rödmarkerade temperaturerna). T6 gått ner till 98,5. Jag är mycket tacksam att du och alla här har tagit sig tid för att hjälpa mig. Jag postar nya temperaturer under morgondagen.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 10 januari 2011, 20:55:20 »

Just T6 har om jag inte minns fel två maximala skyddstopps temperaturer
117°C och 120°C så det är en bit kvar.


19°C inne i morse säger du
Tycker att vi borde kunna lyft kurvan lite så ni åtminstånne får 19,5 inne på morgonen (fast då kommer du kanske att ha 20,5 på eftermiddagen)

om ni önskar denna höjning gör då som när ni lade in den anpassade kurvan och öka värdena vid 0 och +5°C (rödmarkerade) till de värden som står nedan (plus 2 på varje borde ge ca 0,5 grader mer i rumstemp)
Utetemp     20........15........10.........5.........0.........-5........-10.........-15.......-20
framledning 25.......30,5......38,5......48,3.....53,5.....56,5......61,8..........67........72

Eftersom elementsymbolen är borta anser pumpen att det just nu inte behövs mer värme fast med en liten justering på värmekurvan kanske den vill värma elementen lite till.
Skrivet av: narayana
« skrivet: 10 januari 2011, 20:22:20 »

Värdena nu
T1 49,6
T2 1,3
T3 58,4
T6 100,6
T8 53,4
T9 47,0
T10 48,2
T11 -9,2
T12 -1,5

I displayen går elen med 4,5 kw, varmvatten görs (kransymbolen) men ingen elementsymbol. Innetemp 20 ºC, imorse 19 ºC med 1+ utomhus.

Hur varm kan T6 bli innan något händer?
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 10 januari 2011, 19:37:01 »

Det är riktigt att H-värdet skulle ligga kvar på 72
Om du lagt in de värde som är i posten så har du en värmekurva på V31 H72 förutom att du sänkt vid +10,+15 och +20 grader och där behöver du inte så mycket värme ändå.

Tycker dina temperaturer ser ganska bra ut
det som ser lite högt ut är T6 kompressortemp men den har nog gått en stund när du läste av dessa värdena.

Hur är inne temperaturen nu när det är ca +1,5°C ute?
Och hur var den i morse, hade ni också minusgrader (jag hade -1°C därav frågan)?
Skrivet av: narayana
« skrivet: 10 januari 2011, 17:48:22 »

Nu kan du kontrollera om värdena är ungefär som nedan

Utetemp     20........15........10.........5.........0.........-5........-10.........-15.......-20
framledning 25.......30,5......38,5......46,3.....51,5.....56,5......61,8..........67........72

nu har vi lagt in en anpassad kurva som inte värmer så mycket när det är plusgrader ute men som krämar på lite mer från ca 0°C ute och när det är kallare.


Jag har nu ändrat värmekurvan enligt ovan för ca 30 min sedan. V 31, H 72. El går med 4,5 kw, varmvatten görs (kransymbol i displayn). Såsom jag uppfattade det skulle jag inte ändra H-värdet?

T1 49,5
T2 1,3
T3 56,9
T6 94,1
T8 52,3
T9 46,0
T10 47,3
T11 -7,9
T12 -1,7
Skrivet av: narayana
« skrivet: 09 januari 2011, 21:09:53 »

Allt ni säger på forumet tar jag med mig och ska diskutera med installatören. VP har ju bara varit igång sedan den 3/1, iaf i fungerande skick. Nu har vi plus här i Skåne, men hur blir det när vi trillar ner till minus 15 igen, som vi hade förra veckan.....
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 09 januari 2011, 21:00:00 »

Det som jag vill undersöka är varför VBut (T8) har en högre temp än framledningen (T1). Detta tyder på att cirkulationen över radiatorerna är för låg, det blir rundgång då vatten från VBut (T8) går tillbaka till VBin (T9) utan att passera radiatorerna.. I idealfallet skall T8 och T1 ha samma temp (när shunten är stängd), nu skiljer det 4,1 grader.

Tror inte detta löser ditt problem helt, men det skulle öka din verkningsgrad till det bättre om differensen mellan T8 och T1 kunde minska, gärna till noll.
Skrivet av: narayana
« skrivet: 09 januari 2011, 20:54:20 »

V 27 H 72,  20 ºC i huset (äntligen)

Rören till elementen är på ca 3 cm i diameter. Besparing på 65% är uträknad av installatör i offerten.

Värden vid elementsymbol-varmvatten produktion- i displayen
T1 48,8
T2 2,3
T3 51,1
T6 97,0
T8 52,9
T9 46,0
T10 47,2
T11 -8,1
T12 0,7
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 09 januari 2011, 20:25:03 »

Jag har nu ändrat tillbaka värmekurvan till V 25 och H 72. Jag har inte ändrat några inställningar för varmvattnet mer än att jag satt ner maximal drift för varmvatten till 5 min iställer för 20 min i mitten av veckan som gick. Jag har blockerat tillskottet på el i förmiddags. Värdena är följande:

T1 43,2
T2 7,4
T3 58,1 (enbart pump)
T6 71,4
T8 41,7
T9 40,9
T10 41,9
T11 -0,7
T12 1,1

Kan du ge oss nya värden? Vänta ett tag (ca 10 minuter) efter att pumpen producerat varmvatten, när den producerar värmevatten (element-ikon i displayen)

Om din installation trots allt är okej rent tekniskt, så skulle jag vara grymt missnöjd. Att endast ha +18 inomhus när det är plusgrader utomhus är inte okej.

Då har du tre problem, antingen enskilda eller i kombination med varandra:
  • Värmepumpen har för lite effekt, den klarar inte husets värmebehov utan dyrt eltillskott
  • Du har problem med för lite cirkulation i radiatorkretsen. Stopp någonstans?
  • Radiatorerna är inte anpassade till värmepump, dvs låg framledningstemperatur. En elpanna har inga problem att trycka ut riktigt varmt värmevatten till radiatorerna. En värmepump har det betydligt jobbigare att producera höga temperaturer, verkningsgraden är bättre vid lägre temperaturer. Lösningen kan vara att byta till radiatorer som klarar att överföra mer effekt vid en lägre temperatur. Detta kräver visserligen att rören till radiatorerna i huset klarar att överföra denna effekt, men jag antar att rören är grova (dvs större än 15mm diameter) eftersom huset är byggt 1919?
Skrivet av: narayana
« skrivet: 09 januari 2011, 20:24:24 »

Tack för svar. Ska diskutera med installatören samt prova de instllningar du skrivit.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 09 januari 2011, 18:25:41 »

Hänger inte riktigt med, vad ska jag sätta värmekurvan på?

För att ändra värmekurva för de olika temperaturerna gör följande

Håll inne ratten 5 sekunder för att komma till avancerad meny
rulla till/välj "Värme" och tryck på ratten
rulla till/välj "Värme SystemetsTemperaturer" och tryck på ratten
rulla till/välj "VärmeKurva" och tryck på ratten
Det första du förmodligen ser nu är V-Värdet
Tryck in ratten och ställ upp detta till 31°C (anledningen till att vi gör detta är att vi skall få en jämn kurva från +5°C och uppåt)
Spara ändringen

Nu kommer vi till den punkt då vi skall knäcka kurvan för att det inte skall bli för varmt när det är +20°C ute
du skall vara tillbaka där det står V-Värde
rulla ratten 1 steg åt höger(medurs)
nu står det vad du skall ha för temperatur när det är 20°C ute och om allt är rätt står det 20°C : 31,0°C
för att ändra detta värde tryck in ratten så att 31,0°c blir markerade och sedan kan du rulla åt vänster för att sänka detta värde till 25,0°C
spara värdet
rulla sedan ratten  1 steg åt höger(medurs)
nu står det vad du skall ha för temperatur när det är 15°C ute och om allt är rätt står ungefärt 15°C : 36,0°C
tryck in ratten så att 36,0°c blir markerade och sedan kan du rulla åt vänster för att sänka detta värde till 20,5°C
spara värdet
och slutligen för 10°C utetemp rulla ratten  1 steg åt höger(medurs)
nu står det vad du skall ha för temperatur när det är 10°C ute och om allt är rätt står ungefärt 10°C : 41,5°C
tryck in ratten så att 41,5°c blir markerade och sedan kan du rulla åt vänster för att sänka detta värde till 38,5°C
spara värdet


Nu kan du kontrollera om värdena är ungefär som nedan

Utetemp     20........15........10.........5.........0.........-5........-10.........-15.......-20
framledning 25.......30,5......38,5......46,3.....51,5.....56,5......61,8..........67........72

nu har vi lagt in en anpassad kurva som inte värmer så mycket när det är plusgrader ute men som krämar på lite mer från ca 0°C ute och när det är kallare.


Om VP är feldimensionerad, vad gör jag då? All data om huset har jag förstås uppgett innan installation (ålder etc) + att installatören var här och kollade innan också.
Enligt boken är den rätt dimensionerad men det är inte alltid som teori och praktik går hand i hand som du kan känna på din innomhustemperatur.
Tyvärr så får man lita på att installatören har lite "fingertoppskänsla" när han skall ta fram vilken storlek på pump till huset.
Vad man skall göra åt det? ta en strid med installatören kanske men jag tror inte man kommer så långt eftersom pumpen fungerar (om än tillfredställande)
Har han däremot lovat en viss besparing så kan läget vara annorlunda
Annars får man bita i det sura äpplet och ha kvar pumpen
Ett annat alternativt är att komma överens med installatören om att huset behöver en större pump och dela på den kostnaden det innebär.
Ett tredje alternativ är att stå för hela kostnaden för en större pump själv (vilket är den tråkigaste lösningen)
Här kan jag tyvärr inte ge er några råd på hur ni skall göra utan ni får läsa vad som står i er offert och kanske prata med er konsumentvägledare i kommunen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 januari 2011, 15:48:18 »

...
Riktig temperatur är ca 4-5 grader högre än vad  (T3) visar. Så 63 gr är OK (68 Hindrar bakterietillväxt etc)...


Om det är legionella du hänvisar till räcker 50 ºC för att döda bakterierna, men det tar några timmar. Vid 60 ºC räcker det med 10 min. vid 70 ºC dör de tämligen omedelbart. Intressant är även att under +18 ºC sker ingen tillväxt.(t ex underhållsvärmda fritidshus vintertid).

Ursäkta off topic inlägget...

//2000


I värmepumpssammanhang värmer man bara tillfälligt till drygt 60 grader, så kallad periodisk varmvattenspets, eftersom en normal VP inte klarar av att åstadkomma de temperaturer som behövs och man inte vill använda elpatronen hela tiden.
Skrivet av: 2000
« skrivet: 09 januari 2011, 15:44:03 »

...
Riktig temperatur är ca 4-5 grader högre än vad  (T3) visar. Så 63 gr är OK (68 Hindrar bakterietillväxt etc)...


Om det är legionella du hänvisar till räcker 50 ºC för att döda bakterierna, men det tar några timmar. Vid 60 ºC räcker det med 10 min. vid 70 ºC dör de tämligen omedelbart. Intressant är även att under +18 ºC sker ingen tillväxt.(t ex underhållsvärmda fritidshus vintertid).

Ursäkta off topic inlägget...

//2000

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 januari 2011, 15:32:36 »

Varmvattnet måste upp i temperatur. Den ligger ju på och kyler/helst värmer värmevattnet (Som ligger i en behållare inuti varmvattnet)
Riktig temperatur är ca 4-5 grader högre än vad  (T3) visar. Så 63 gr är OK (68 Hindrar bakterietillväxt etc)
Finns en inställning (var?) som prioriterar tillverkning av värmevatten resp varmvatten. Hur underligt det kan låta så ska varmvattnet prioriteras.....
Detta leder till att tillskottet (elpatron) går in då och då vilket är naturligt.

Tycker ni att ni bränner er på varmvattnet så ska en xxxx (kommer inte ihåg vad det heter Sc:,h) installeras för att blanda in lite kallvatten i varmvattnet.
Ställs in på max 60 gr.

För att förtydliga hur det fungerar:

Värmepumpen värmer (normalt sett) bara varmvattnet till 54 grader. Men, om inte VP'n orkar värma radiatorvattnet så tas vatten från VV-beredarens mantel för att spetsa upp till önskad temperatur. Detta görs genom att shunten öppnar lagom mycket tills rätt temp uppnås.
För att det skall finnas vatten att spetsa med så värmer elpatronen VV-beredaren till 62 grader när shunten/tillskottet är aktiv.
Om värmesystemet behöver varmare vatten än 60 grader så bör man öka stopptempen vid tillskott till nåt högre än 62 grader för att vara säker på att det finns varmare vatten att spetsa med vid behov.

Precis som du säger så prioriteras varmvattnet en aning (max 30 minuter VV och 20 minuter värme). Men, om tillskott behövs så håller ju elpatronen VV-manteln vid högre temp än VP'ns stopptemp för VV-produktion. Då kommer VP'n aldrig att göra VV, utan den jobbar 100% mot värmesystemet.

Höjer man stopptempen över 62 grader så skall man sätta in en blandningsventil för att förhindra för hög temperatur på varmvattnet vid tappstället.


Solklart??
Skrivet av: rudmark
« skrivet: 09 januari 2011, 14:37:22 »

Varmvattnet måste upp i temperatur. Den ligger ju på och kyler/helst värmer värmevattnet (Som ligger i en behållare inuti varmvattnet)
Riktig temperatur är ca 4-5 grader högre än vad  (T3) visar. Så 63 gr är OK (68 Hindrar bakterietillväxt etc)
Finns en inställning (var?) som prioriterar tillverkning av värmevatten resp varmvatten. Hur underligt det kan låta så ska varmvattnet prioriteras.....
Detta leder till att tillskottet (elpatron) går in då och då vilket är naturligt.

Tycker ni att ni bränner er på varmvattnet så ska en xxxx (kommer inte ihåg vad det heter Sc:,h) installeras för att blanda in lite kallvatten i varmvattnet.
Ställs in på max 60 gr.
Skrivet av: narayana
« skrivet: 09 januari 2011, 14:36:07 »

Hänger inte riktigt med, vad ska jag sätta värmekurvan på?

Om VP är feldimensionerad, vad gör jag då? All data om huset har jag förstås uppgett innan installation (ålder etc) + att installatören var här och kollade innan också.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 januari 2011, 14:31:07 »

Precis.
Skruva till värmekurvan, aktivera tillskottet och vänta nåt dygn. Några gånger per dygn kan du skriva av temperaturerna och posta dom här.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 09 januari 2011, 14:20:46 »

V-värdet är den temperatur som radiatorerna får när det är 20 ute. Det finns ingen anledning att ha det på 31 grader.

Teoretiskt är detta rätt men detta kommer inte att hända eftersom det finns en värmesäsongsgräns som från fabrik är ställd till 18°C.
över den gräns gör pumpen bara varmvatten och man kan även sänka denna gräns ett par grader om man vill tex. till 16°C.

Men eftersom det behövs värme nu kan vi lika väl försöka snida till en anpassad kurva som grundar sig i en blandning av kurvorna V25 H72 och V31 H72 som ser ut på följande vis
Utetemp     20........15........10.........5.........0.........-5........-10.........-15.......-20
framledning 25.......30,5......38,5......46,3.....51,5.....56,5......61,8..........67........72
På detta sätt försöker vi hålla kurvan låg vid 20° samtidigt som vi försöker att lyfta den runt 0-5° utetemp så kanske huset kommer upp i 20°C inne temp någongång.
Kurvan gör att det går ut 27°C när värmesäsongen slutar vid 18°c utetmperatur
och skulle det bli för varmt runt 15°c så är det bar att sänka ett par grader på 15 och 20 punkterna

Citera
Gjordes det nån energikalkyl innan du köpte anläggningen? Gamla hus kan behöva ganska mycket energi. Kombinerar man det med ett klent radiatorsystem som kräver höga temperaturer så kan det ganska snabbt bli problem med en för liten VP...

Det är bra att du också reagerar över storleken på pumpen och om du läser ett par poster upp så ser du att jag redan reflekterat över både pump och radiatorsystem och enligt min snabb lathund från Bosch (visserligen från 2008) så är det rätt dimensionerat efter den elförbrukningen som fanns tidigare med el men man har missat att räkna med husets ålder och isolerstandard.
Skrivet av: narayana
« skrivet: 09 januari 2011, 14:17:51 »

Jag vet inte om den precis avfrostat. Innan teknikern var här och bytte datorn, gjordes 70 ºC varmvatten av el hela tiden men inte mycket gick ute på elementen, jag hade 11 grader i huset.

En energikalkyl gjorde med uppskattning av min dåvarande års-el förbrukning. Tillskottet går in redan vid ett par plus på min VP.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 januari 2011, 13:55:50 »

Vid avläsningen har pumpen gått hela tiden sedan 9.30, vad jag vet, och då även med el-tillskott som jag blocka vid lunch. Jag satte tillbaka tiden för varmvatten maximal drift till 20 min. Jag har haft både 5 och 20 min varmvattendrift men inte märkt någon skillnad.

Om pumpen har gått ett tag så borde skillnaden mellan T8 och T9 vara sörre. Kan det vara så att den precis hade avfrostat?

Det verkar som att radiatorerna behöver varmare vatten än vad VP'n orkar producera. Då värmer elpatronen vattnet i varmvattenmanteln, vilket i sin tur används för att höja tempen på vattnet till radiatorerna. Det är iallafall så systemet skall funka när inte VP'n orkar.
Eftersom elpatronen höjer varmvattentempen till högre temp än vad VP'n klarar så kommer aldrig VP'n att göra varmvatten - Därför har du nog inte märk nån skillnad på 5 resp 20 minuters drifttid.

Gjordes det nån energikalkyl innan du köpte anläggningen? Gamla hus kan behöva ganska mycket energi. Kombinerar man det med ett klent radiatorsystem som kräver höga temperaturer så kan det ganska snabbt bli problem med en för liten VP...

Jag har också ett gammalt hus på ca 100m2 och just nu vid 0-gradigt ute ligger T1 på ca 43 grader. Jag har storleken större pump och klarar mig utan tillskott till ca -10.
 
Skrivet av: narayana
« skrivet: 09 januari 2011, 13:43:31 »

Vid avläsningen har pumpen gått hela tiden sedan 9.30, vad jag vet, och då även med el-tillskott som jag blocka vid lunch. Jag satte tillbaka tiden för varmvatten maximal drift till 20 min. Jag har haft både 5 och 20 min varmvattendrift men inte märkt någon skillnad.
Skrivet av: narayana
« skrivet: 09 januari 2011, 13:37:04 »

Ett av problemen från början var att VP gjorde massa varmvatten hela tiden, vare sig det behövdes eller ej (med hjälp av el-tillskott), men inget gick ut till elementen. Därför bytade en IVT-tekniker ut "datorn" i pannan i måndags för att se om det hjälpte. Jag skulle höra av mig om det inte hjälpt.

Nu vet jag inte om VP är ok eller inte. Är tillskottet på, gör pannan varmvatten hela tiden, men huset blir inte varmare vad jag än gör, verkar det som. Jag vet inte om jag ska ringa IVT-tekniken igen, eller det bara är en fråga om rätt inställningar?

Ska tilläggas att utegivaren satte eletrikern vid installationen i söderläge, och här i Skåne gassar solen så fint på givaren dagarna i ända. Detta såg ju IVT-teknikern direkt.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 januari 2011, 13:28:20 »

Hur länge har pumpen gått vid avläsningen? Diffen mellan T8 och T9 verkar väldigt låg. Jag tror att du skall ställa tillbaks max-tiden för VV-prod. Annars kommer i princip alltid varmvattnet att värmas av eplatronen, eftersom VP'n ger upp efter 5 minuter.
Skrivet av: narayana
« skrivet: 09 januari 2011, 13:25:01 »

Jag har nu ändrat tillbaka värmekurvan till V 25 och H 72. Jag har inte ändrat några inställningar för varmvattnet mer än att jag satt ner maximal drift för varmvatten till 5 min iställer för 20 min i mitten av veckan som gick. Jag har blockerat tillskottet på el i förmiddags. Värdena är följande:

T1 43,2
T2 7,4
T3 58,1 (enbart pump)
T6 71,4
T8 41,7
T9 40,9
T10 41,9
T11 -0,7
T12 1,1
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 januari 2011, 13:05:14 »

Jag har nu justerat värmekurvan till V 31 och H 72. Vill inte gärna öka på varmvattnet ännu men tack för tipset! Anledningen är främst att vattnet redan är så varmt att man skållar sig, kidsen har lite svårt att tänka på detta (även jag). Det är den översta radiatormodellen jag har.

V-värdet är den temperatur som radiatorerna får när det är 20 ute. Det finns ingen anledning att ha det på 31 grader. Vilka inställningar har du ändrat för varmvattnet? Det är väl inte värmepumpen som värmer till över 60 grader?

Citera
Jag ska tala med installatören för, om jag förstått det rätt, om T3 ligger på 61,7 ºC och T1 ligger på 45,0 ºC, så borde väl det släppas ut lite varmare vatten på elementen? Att kolla upp hur vältrimmat radiatorsystemet är, det är överkurs för mig. Får ta hjälp av röris. Tack för alla era svar!

Nja... T1 är temperaturen på vattnet som släpps ut till radiatorerna. I normalfallet är det VP'n som värmer, då blir T1 strax under T8. Om inte VP'n orkar få upp T1 i rätt temperatur så blandas varmare vatten in från elpannan. Då blir T1 varmare än T8.
Skrivet av: narayana
« skrivet: 09 januari 2011, 12:33:57 »

Jag har nu justerat värmekurvan till V 31 och H 72. Vill inte gärna öka på varmvattnet ännu men tack för tipset! Anledningen är främst att vattnet redan är så varmt att man skållar sig, kidsen har lite svårt att tänka på detta (även jag). Det är den översta radiatormodellen jag har.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 09 januari 2011, 12:16:28 »

Jag ska tala med installatören för, om jag förstått det rätt, om T3 ligger på 61,7 ºC och T1 ligger på 45,0 ºC, så borde väl det släppas ut lite varmare vatten på elementen? Att kolla upp hur vältrimmat radiatorsystemet är, det är överkurs för mig. Får ta hjälp av röris. Tack för alla era svar!

Det beror på din värmekurva
om vi tittar på dina gammla värde V27 H72 så kommer de att ge följande framledningstemperaturer vid utetemp

Utetemp     20........15........10.........5.........0.........-5........-10.........-15.......-20
framledning 27.......32,6......38.6......43,9....49,6.....55,2.......60,8......66,5.........72

så om du ökat kurvan ett par steg får du med rådande ute temperatur inte mer värme än 44-45°C till radiatorerna oavsett hur varm T3 är.

Du kanske får öka på V-värdet en bit (öka med 4)
Man brukar säga att man skall justera V-värdet när det är plusgrader ute och H-värdet när det är minusgrader

rättstavat
Skrivet av: rudmark
« skrivet: 09 januari 2011, 11:57:33 »

Öka värmevattnet +5 du, tar ett tag (8-12 h)innan du märker skillnad
Bor själv i kåk från '1925, visst läckage finns....
Radiator som funkar bra>

Funkar bättre>

Funkar inte speciellt bra såvida inte jättestora, alt tredubbla, möjligen dubbla>

Skrivet av: narayana
« skrivet: 09 januari 2011, 11:49:30 »

Jag ska tala med installatören för, om jag förstått det rätt, om T3 ligger på 61,7 ºC och T1 ligger på 45,0 ºC, så borde väl det släppas ut lite varmare vatten på elementen? Att kolla upp hur vältrimmat radiatorsystemet är, det är överkurs för mig. Får ta hjälp av röris. Tack för alla era svar!
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 09 januari 2011, 11:36:42 »

Tack för dina svar
Jag antar att installatören endast gått efter elförbrukningen när dimensioneringen gjordes och enligt min lathunden för
dimensionering så ligger valet på ca 8kW
IVT Air 70 har 7,6kW men huset är gammalt så om jag själv skulle jag fått välja skulle jag minst tagit en IVT Air 90 som är på 8,8kW
kanske till och med en IVT Air12 på 12,9kW.

Gammla hus är stora energitjuvar men att utföra åtgärder som tex. isolering kan förstöra mer estetiskt och ekonomiskt än man anar,
men jag tycker ändå att ni skall överväga att tilläggsisolera huset med någon form av organisk isolering som träullit,thermoflock ed.

Anledningen till frågan om rören till radiatoerna är att man ofta förr byggde radiatorsystem med självcirkulation och dessa hade grova dimensioner
för att främja denna cirkulation och jag kan med säkerhet säga att ett system från 1917 är tvårörs men precis som Purjo skriver misstänker
även jag att cirkulationen i radiatorsystemet är dålig.
Och om det är ett självcirkulations system så finns det få strypningar inbyggda om det finns överhuvud taget.
Om jag inte minns fel så sitter det WILO Smart 25/6 cirkulationspump i 290A/W kanske en Wilo Smart RSG 25/7
eller likvärdig skulle vara bättre eftersom den har högre pumpkapacitet för att få riktig snurr på vattnet kanske det behövs ännu större pump
men det är jag fel person att utröna eftersom vi inte har alla data på rördimensioner od.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 januari 2011, 11:18:00 »

Det är synnerligen viktigt att radiatorsystemet är korrekt intrimmat för att VP'n skall fungera bra. Har du en radiator tidigt i slingan som kortsluter flödet (lika varm in och ut) så går i princip varmvattnet tillbaks till pannan utan att göra nån nytta i huset.
Det finns massor av trådar här på forumet om hur man går till väga när man justerar radiatorsystemet. Sök rätt på några sådana, läs och begrunda  *vinkar*
Skrivet av: narayana
« skrivet: 09 januari 2011, 10:58:14 »

Jag tog en örontemp och "tog tempen" på elementen. Tempen går till 40 ºC och vid mätning visades "High". Alltså släpper rediatorerna ut över 40 ºC värme. Jag ökar upp värmekurvan ett antal grader, det är nog det som behövs.
Skrivet av: narayana
« skrivet: 09 januari 2011, 10:38:23 »

Jag vet inte hur varmt vatten som shuntades ut med gamla pannan. Men jag hade alltid varmt i huset. Ja, det är termostater på elementen. Röris kollade alla dessa och luftade vid installationen.
Skrivet av: narayana
« skrivet: 09 januari 2011, 10:35:14 »

1-eller 2-rörssystem hmm Sc:,h...ett rör går till, ett rör går ifrån. Jag vet inte om det var det du menade.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 januari 2011, 10:31:16 »

Min uppfattning är att öka/minska bara skall användas vid tillfälliga höjningar/sänkningar av innetempen. Låt öka/minska-inställningen vara på 0 och satsa på att hitta en bra värmekurva istället.

Du verkar ha svårt att få ut värmen i huset...
Skillnaden mellan fram och retur på radiatorkretsen bör vara ca 8 grader. Har du 1- eller 2-rörssystem? Hur varmt vatten shuntade du ut till radiatorerna med den gamlapannan när det var kallt? Har du termostater på radiatorerna?
Skrivet av: narayana
« skrivet: 09 januari 2011, 10:24:54 »

Huset och alla rör och element och fönster är från 1917. Ca 100 kvadrat med massor av oisolerade biytor (garderober etc) , gigantisk vind- oisolerad, samt oinredd källare med blott ett element. Rören till elementen är ca 3 cm i diameter.

Tidigare haft en kombipanna, CTC, och eldat med olja, el och ved. Oljeförbrukningen var ca 2,5 kubik/år, elförbrukningen (vid enbart el-drift), 29.500 kw/år. Har nu bytt 101207 till en  VP. Bosch CC 160, EHP 8 AW.
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 09 januari 2011, 10:11:29 »

För att öka värmen inne 1°C brukar man få öka på H-värdet med ca 4°
Så för att du skall få 20°C inne skulle du behöva öka H-värdet med minst 6° och inte ens det kanske räcker.

Har förstått att ni har ett hus från 1910 med gammla fina gjutjärns radiatorer
Vidare att ni har en IVT Air70 mot en 290A/W (13,5kW?)
Skulle du vilja berätta mer om huset?
Storlek i m², hur ser isoleringen ut, vad för fönster, tidigare energiförbrukning(el,olja,pellets?) och kanske hur stora rören till radiatorerna är?

Skrivet av: narayana
« skrivet: 09 januari 2011, 09:55:09 »

Nu har det gått ett dygn sedan jag ökade värmen med ++ på öka/minska inställningen. Värmekurvan är som innan V 27,0 H 71,2. Radiatorpumpen står i läge 3. 18,5  ºC i huset. +1,8 ute. Framledningen på elementen är marginellt varmare än returen Givarna visar:

T1 45,0
T2 +1,1
T3 61,7
T6 86,9
T8 48,2
T9 41,4
T10 42,6
T11 -8,8
T12 -1,8

Eltillskottet går på 3,58
Element symbolen finns på displayen.
Jag fick tipset att öka H-värdet 5 grader kanske att fundera på?

Skrivet av: "joka"
« skrivet: 08 januari 2011, 19:32:26 »

Citera
Mina råd är gratis, ni får vad ni betalar för...  :D

 knUp
Skrivet av: narayana
« skrivet: 08 januari 2011, 17:43:45 »

Jag tycker nog att elementen är jämnvarma. Nu har temperaturen gått upp till nästan 19 ºC. + 3,7 ºC ute. Kanske kan se fram emot 20 ºC i huset för första gången på över en månad  Thumbsup.
Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 08 januari 2011, 17:27:51 »

Håller med rudmark. Att du inte får varmt i huset beror förmodligen på radiatorkretsen.

Som sagt, att du endast har +17 i huset vid en framledning på +45 är märkligt. Frågan är hur mycket cirkulation du har i elementkretsen. Alla element är jämnvarma?

Eller så har du ett oisolerat hus som kräver så här mycket värme? Men då skulle väl en ännu större VP än 8kW behövas?

Efter att ha ändrat till läge 3 på radiatorpumpen, vilka värden har du nu?

Är det stor tempskillnad på framledningen och returen från elementen? Svårt att mäta exakt, men skillnaden skall kännas iaf.
Skrivet av: narayana
« skrivet: 08 januari 2011, 17:02:10 »

Vanliga hederliga gamla element, huset är från 1917 och så också elementen. De är luftade, det "pluppar" inte någonstans. Vattentrycket är på 1,7.
Skrivet av: rudmark
« skrivet: 08 januari 2011, 16:54:16 »

H-värdet 71 bör väl räcka. Möjligen att man pucklar lite mer kring 0 grader, men du verkar ju ha +grader. Vad har du för radiatorer? Är de luftade? Pluppar det i dem? (=för lite tryck/vatten) Är vattentrycket bra ?(1,5 - 2,5 ) kolla lilla mätaren längtst ner till vänster på CCn, annars mer vatten i.
Tror mer på fel i radiatorkretsen än pumpen.


Mina råd är gratis, ni får vad ni betalar för... :D
Skrivet av: narayana
« skrivet: 08 januari 2011, 16:46:06 »

Det är en Bosch cc 160 elpanna och en Bosch EHP 8 AW pump.

Bakre, laddpumpen står på läge 1, främre radiatorpumpen står på läge 2- ökar upp den till läge tre.

Skrivet av: Erik-NA
« skrivet: 08 januari 2011, 15:47:47 »

En snabb analys av T1, T8 och T9 ger följande konstateranden:

  • Värmepump producerar värmevatten. Detta eftersom T1 är 44,9 och T3 60. Elpatron har gått in värmt upp elpannan eftersom T3 är 60 grader och T8 endast 48,8.
  • dT, dvs T8 - T9 är 7,5 vilket är ett godkänt värde vid en utetemp på 4 grader.
  • T8 är högre än T1 vilket tyder på att cirkpumpen för elementen går för långsamt
  • Det är svårt att avgöra om pannan shuntar värmevatten. Den bör göra det eftersom eltillskottet har värmt pannan till 60 grader

Med ovanstående skulle jag kontrollera att cirkpumpen för radiatorerna. Det är den främre pumpen av de två som sitter längst ned i elpannan. Höj den till läge 3 är mitt förslag. Kontrollera även att alla termostater på samtliga element är öppna maximalt.

Om inte detta hjälper skulle jag kolla om det finns någon reglerskruv på elementkopplen som gör att cirkulationen över elementeten är strypta, men det skulle jag göra sist.

Sist men inte minst, i vilket läge står cirkpumparna? Bakre (laddpumpen) och främre (radiotorpumpen)?

Slutligen, att du bara har 17 grader inne vid en utetemp på +4 och en framledning (T1) på 45 grader, så är det mysko. Vilken pump har du? Skall du ha varmare i huset skall du öka H-värdet rejält. Börja öka H-värdet med minst 5 grader.
Skrivet av: narayana
« skrivet: 08 januari 2011, 15:41:37 »

Värdena var vid värmvattenkörning. Alla element är lika varma. Jag vet inte i vilket läge cirkulationspumparna står. Jag vet inte om/hur jag kan kolla det. Värmekurvan är på V 27 och H 71,2. Nu 18 ºC i huset. Jag har ökat värmen lite dag för dag sedan i måndags, då var här 12 ºC. Teknikern kanske ställde temperaturerna för lågt för mitt hus och jag bara får fortsätta att öka tills jag är nöjd. Ska jag ändra värmekurvan istället för att använda öka/minska inställningarna?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!