Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp behövs, vad ska jag välja?  (läst 2745 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad robban_0305

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Korsholm/Finland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hjälp behövs, vad ska jag välja?
« skrivet: 23 mars 2009, 20:44:42 »
Hejsan!

Ska börja renovera övervåningen samt bygga till ett trapphus/kvist på vårt hus från 1850. Dessutom ska vi bygga en fristående byggnad med atelje/tvättstuga på gården och allt detta ska uppvärmas med en bergsvärmepump.

Har frågat offerter av Nibe, Thermia och IVT och nu börjar det vara dags att bestämma sig för vilken leverantör man ska välja. Eftersom jag just har börjat sätta mig in i värmepumpsdjungeln, vore jag tacksam ifall ni med lite mer erfarenhet kunde hjälpa mig genom att berätta fördelar och nackdelar med dom olika systemen, samt ge mig era åsikter om vilken pump som skulle vara bäst för mig.

Dom tre alternativen är:

Thermia Diplomat Optimum
Nibe Fighter 1240
IVT Greenline HT

Jag kan tillägga att det skiljer ca 5000€ (50 000 Skr) pÃ¥ den billigaste (NIBE) och den dyraste (IVT) offerten. IVT pÃ¥stÃ¥r att deras pump är överlägsen eftersom den är den enda pÃ¥ marknaden som värmer varmvattnet till +65 grader enbart med kompressorns hjälp. Fast dÃ¥ jag läser broschyren till NIBE sÃ¥ pÃ¥stÃ¥r dom precis samma sak samt att dom har den bästa verkningsgraden pÃ¥ marknaden 5,03. IVT däremot har verkningsgrad 5,02 sÃ¥ det är ju ocksÃ¥ i princip samma... Djungeln verkar vara tät och ogenomkomlig...  >:(
Thermia tycks vara varvtalsstyrd och har verkningsgrad på 3,34.

Kan nån vänlig själ reda ut begreppen och skillnaderna på systemen åt mig så vore jag evigt tacksam!

Hälsningar,
Robban

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp behövs, vad ska jag välja?
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2009, 21:37:00 »
Hej Robban!

För att kunna hjälpa dig ordenligt skulle jag (och säkert andra med) vilja ha mer info;

* Vilken effekt har de tre olika pumparna? 7, 9, 11kW?
* Hur djup energibrunn har de olika leverantörerna erbjudit?
* Vad är priset på offerterna? Tycker det låter konstigt att det skiljer så mycket mellan offerterna..
* Hur stor yta ska du värma upp? Hur är byggnaden konstruerad och isolerad? Hur värms den upp? Golvvärme eller radiatorer?
* Var bor du?

Menar du möjligen Nibe 1250? 1240 ser jag inte på http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Sortimentslista/

Någon får gärna rätta mig, men jag är rätt säker på att Thermian och Niben har inbyggd VVB och är nog varvtalsstyrda som du säger och IVT'n har mycket riktigt en hög framledningstemperatur vilket väl egentligen mest är till nytta om man (som jag) har högtemperaturradiatorer, dvs små och tunna med enrörssystem till.. Beroende på vilken modell av IVT's HT+-serie det är (E eller C?) är det separat (E) eller inbyggd (C) VVB.

// Stefan

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp behövs, vad ska jag välja?
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2009, 21:56:56 »
IVT och Nibe är de som har varvtalsstyrda värmepumpar pumpar sÃ¥ vitt jag vet,  ??? dock inte de där modellerna du nämner.
Thermia har bara en varvtalsstyrd cirkpump i sin.
Utöver det har väl alla märkena pumpar med inbyggda varmvattenberedare eller separata.
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad robban_0305

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Korsholm/Finland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp behövs, vad ska jag välja?
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2009, 08:00:08 »
Hej!

Tack för att ni tog er tid att svara och ursäkta att jag inte gav tillräckligt med information.

Huset blir ca 180m^2 färdigbyggt. Väggarna är stockstomme som kommer att isoleras utvändigt med 25mm vindskyddsskiva och invändigt med 50 mm isolering. Taket kommer att göras nytt med 300 mm isolering. Uppvärmningssätt i nedervåningen är golvvärme, redan befintligt och på övervåningen med radiatorer. Anledningen till att jag vill ha radiatorer på övervåningen är att det finns ett befintligt plankgolv med 40 mm bilade golvplankor som jag inte vill ta bort.

Som jag redan nämnde kommer jag också att bygga en tvättstuga/atelje på gården på ca 60 m^2. Den kommer att byggas som lågenergihus med 200 mm isolering i väggarna och 350 mm i taket. Uppvärmningssättet är golvvärme.

Pumpen kommer att placeras i garaget och därifrån dras värmen/varmvattnet in till båda husen med kulvert.

Jag bygger i Korsholm, Finland som ligger på västkusten ungefär i höjd med Umeå.

Nibe har offererat en 12kW pump, med 200m energibrunn. Modellen 1240 finns tydligen bara på den finska marknaden och den har integrerad VVB. Den är inte varvtalsreglerad, men har scrollkompressor så att den kan producera 65-gradigt vatten enbart med kompressorns hjälp.

Thermia har också offererat en 12kW pump, med 2x150m energibrunnar. Den har också integrerad VVB. I broschyren står det att den har varvtalsstyrning, men kanske det då bara menas att det är cirkulationspumpen som är varvtalsstyrd?

IVT är en 11kW pump (HT Plus C-11) med 2x140m energibrunnar. Även denna pump är med integrerad VVB och IVT påstår som sagt att dom är den enda leverantören på marknaden som kan producera 65-gradigt vatten enbart med kompressorns hjälp.

Tilläggas bör att varken Nibes eller Thermias lokala Ã¥terförsäljare här i Korsholm verkar vara riktigt kunniga inom omrÃ¥det. Endast IVTs försäljare har imponerat än sÃ¥ länge...  ???

Offerterna ser ut såhär:

Nibe totalpris 14 030 €
Thermia totalpris 17 790 €
IVT totalpris 19 900 €

Hoppas dethär är tillräckligt med information, som sagt lite fördelar och nackdelar på dom olika pumparna önskas.

Mvh
Robban

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp behövs, vad ska jag välja?
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2009, 08:17:36 »
Ja det var sannerligen gott med information ;)

Då motsvarar nog 1240 den "svenska" 1235 som, precis som HT+, skall ge 65 ºC vatten med kompressorn.

Att Nibe har bäst offert är ju tveklöst pga att de endast offererar en energibrunn, men att det skiljer €2000 mellan Thermia och IVT tycker jag låter konstigt, så mycket dyrare är knappast HT+ än Thermias pumpar, iaf inte i Sverige... Speciellt inte eftersom Thermia offererar 2x10m grundare energibrunn Sc:,h

Du verkar ha ganska välisolerat iaf, hur stora är husets radiatorer? Är det gamla godingar med stora ytor eller är det små tunna? Golvvärmen skall ju nämligen ha rätt låg temperatur, uppåt 40-45 ºC inbillar jag mig ha läst någonstans. Radiatorerna däremot klarar nog "godtycklig" framledningstemperatur så där kanske man behöver shunta värmen om radiatorerna inte är tillräckligt stora så de klarar samma låga temperatur som golvvärmen? Någon med erfarenhet som vet?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad robban_0305

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Korsholm/Finland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp behövs, vad ska jag välja?
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2009, 08:27:43 »
Hej,

Övervåningen blir helt nybyggd, så där finns inget värmesystem för tillfället. Har hört att det finns "lågtemperatursradiatorer" som ska klara av den lägre temperaturen som golvvärmen har, fast det kanske är bäst att shunta värmen i alla fall.

För tillfället lutar det starkt mot Nibe, mest pga priset. Är det nÃ¥n som kan tycka till om djupet pÃ¥ energibrunnen, räcker 200 m för mina kvadratmeter? Är lite orolig eftersom bÃ¥de Thermia och IVT offererar 280-300 m. Fast försäljaren pÃ¥ Nibe pÃ¥stÃ¥r att 200 m är tillräckligt? Vill ju helst inte konstatera i efterhand att djupet pÃ¥ hÃ¥let inte räcker till...  Sc:,h

/robban

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp behövs, vad ska jag välja?
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2009, 09:01:53 »
Angående borrdjup så tycker jag 200m är i underkant för en 12kW!
Borde vara 2 hål som IVT och thermia föreskriver.
jag har för mig att borrarna tar mer betalt i Finland än i Sverige, jag är impad av Nibes billiga pris medan IVT`s känns lite i överkant!
kolla så du jämför äpplen och äpplen eller låt folket här hjälpa dig.
Lägg ut offerterna här helt enkelt!  ;)
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad robban_0305

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Korsholm/Finland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp behövs, vad ska jag välja?
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2009, 10:05:08 »
Hej igen,

Sagt och gjort, här kommer dom kompletta offerterna till folket.  :) Uppskattar verkligen er input!

Som ni ser så skiljer sig priset för borrhålet verkligen mycket, tilläggas bör att Nibes pris på energibrunnen innehåller borrning + kollektor samt köldbärarvätska, komplett alltså och därför jämförbart med både Thermia och IVT. Sen är det ju naturligt att priset är lägre, eftersom det är fråga om ett borrhål istället för två. Frågan är bara ifall det räcker?

Tack på förhand,
Robban


Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp behövs, vad ska jag välja?
« Svar #8 skrivet: 27 mars 2009, 14:53:39 »
kan kommentera dem lite!  :)
1. IVT`s offert,
"Borrkaxet ombesörjes av kunden" det där måste du fråga om, normalt ingår en kaxkontainer borrfirman håller med.
"Demontering av befintlig anläggning kostar extra" Det brukar oxå ingå i offert att ta ut dina befintliga grejer om du inte har bett om att få göra det själv. Har du badkar tillkommer dessutom 1000 EUR ytterligare för då bör du ha en separat varmvattenberedare!
Borrdjupet bör vara tillräckligt men ta gärna ytterligare 20m när du ändå håller på.

2. Thermia
Den var inte värst specad sÃ¥ svÃ¥rt att bedömma men tillräckligt borrdjup!  ;)

3. Nibe
Som thermia ganska knappt specad, golvvärme paket för 5880 EUR låter riktigt dyrt!
Den som räknat pÃ¥ borrningen här har gjort en vurpa av nÃ¥t slag, dÃ¥ huset ligger i samma breddgrad som UmeÃ¥ mÃ¥ste kalkylen vara baserad pÃ¥ det, verkar som installatören räknat pÃ¥ varmare breddgrader. Nu vet jag inte om det är nÃ¥got special med den där 12kW NIbe pumpen, men refererar till IVT`s 11kW pump som är det närmsta jag kommer med mitt beräkningsprogram. Den behöver 238m aktivt borrdjup med en förbrukning av 40 000kWh, Nibes 12kW borde därför ligga runt 245m aktivt borrhÃ¥l, med andra ord borde de föreslÃ¥ 2x 130m för att matcha de andra offerterna.    huvuddunk
Kan ju vara så att du kan få mer borrning och de är ändå mycket billigare än konkurrenterna men fråga oxå hur de räknat och tänkt!.
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!