Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tryckfall  (läst 13707 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roblin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tryckfall
« skrivet: 16 februari 2005, 15:42:31 »
Jag har efter installationen av IVT Optima 500 och IVT 290 A/W strax före jul noterat att manomentern dagligen indikerar tryckfall i värmesystemet. Normalt tryck är 1,0 bar. Vad som händer är att systemet tappar tryck, ända ned till 0,5 ibland men oftast 0,6-0,8 bar. Till en början antog jag att det var en inkörningsgrej så jag fyllde på vattentrycket till 1 bar igen och luftade beredaren med jämna mellanrum. Men efter några veckors drift började jag bli misstänksam och har hållit ett extra öga på den rackaren. Det visar sig att trycketfallet sker när vi förbrukar varmvatten (efter vi duschat men även efter en längre diskning). Då jag provat att låta bli fylla på trycket manuellt igen för att se vad som händer så visar det sig att efter tag (någon timme ungefär) kryper trycket upp till normal nivå igen. Värmepumpen verkar fungera normalt och vi får vår värme i huset så i övrigt verkar allt vara i sin ordning.

Ska den verkligen uppföra sig så här? Borde inte trycket vara ganska stabilt hela tiden och vår varmvattenförbrukningn borde väl inte alls påverka trycket?! Eller novis som jag är så har jag kanske missat någon grundläggande och det är helt normalt. Innan vi bytte pannan hade vi dock ej dessa tryckfall så det har uppenbarligen med den nya utrustningen att göra. Vad säger ni kunniga och erfarna där ute?
IVT Optima 500 + IVT 290 A/W, 1½ plans villa 170 m2 i Skåne med 1-rörs system.

admin

  • Gäst
admin
SV: Tryckfall
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2005, 16:52:57 »
Trycket pendlar några hekto när du kör med VP.

Hur mycket bestäms av radiatorsystemets/vv-beredarens storlek och expansionskärlets storlek.

Att du märker det tydligt nu med VP:n är p.g.a. att den arbetar med start och stopp, d.v.s systemet tillåts kylas ut en del (lågt tryck) innan kompressorn startar och värmer upp (högt tryck) systemet igen.

Snittempen i systemet blir då tillräckligt för att värma huset.
Trycket i systemet svänger dock en del.

Utloggad Roblin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tryckfall
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2005, 20:27:58 »
Ok, då låter det som om systemet faktiskt fungerar som det ska. Bra - då är jag glad och nöjd :)

Men hur menar du storleken av radiator/vv-beredaren har för betydelse? Om jag har en relativt sätt mindre storlek på systemet, har jag då större tryckvariationer också, eller ska jag tänka precis tvärtom?
IVT Optima 500 + IVT 290 A/W, 1½ plans villa 170 m2 i Skåne med 1-rörs system.

admin

  • Gäst
admin
SV: Tryckfall
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2005, 21:16:02 »
I ett 1000 liters system utvidgar sig vattnet mer än i ett 100 liters, därför behövs ett större expansionskärl.

Man brukar räkna med ca 5% av totala volymen för ett öppet expkärl och 7-8% för ett tryckexpkärl.

Kanske har du lite för litet kärl, då får du större svängningar än normalt.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Tryckfall
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2005, 21:18:13 »
Funkar ditt expansionskärl?

Om man har ett trasigt tryckkärl får man väll detta problem?

Trycket i mitt system varierar inte märkbart även om tempen sjunker rejält, kanske ett halvt hekto eller så.

Jag har iofs över 300 liter volym i mitt system, men det borde inte spela nån roll.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Tryckfall
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2005, 13:58:41 »
Helt normalt att det varierar. Efter stor vv förbrukning är rad. vattnet nedkylt  dÃ¥ sjunker trycket!!
Har du enplanshus räcker 1 bars (10 meter vattenpelare) tryck gott och väl. 1,5 är max drifttryck!
Mitt 50 år gammla system vill jag inte gärna utsätta för 1,5 bar... jag kör 0,7 0,8 trits källare och 2 våningar.....

Men din variation kan mycket väl bero på att exp. kärlet är defekt eller att du har för lite luft i gummiblåsan. Om du nu har slutet system?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Roblin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tryckfall
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2005, 16:18:14 »
Tack för alla synpunkter!

En viss tryckvariation kan alltså vara helt normalt, även om vissa knappt kan notera någon tryckförändring i sina system. Jag får nog låta installationsfirman kolla upp att mitt system verkligen fungerar som det ska. För säkerhets skull bör kanske expansionskärlet kontrolleras närmare.
IVT Optima 500 + IVT 290 A/W, 1½ plans villa 170 m2 i Skåne med 1-rörs system.

Utloggad 721013

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tryckfall
« Svar #7 skrivet: 25 februari 2005, 13:18:42 »
Hej Roblin!

Undrar bara om du fick nån rätsida/gjorde något åt ditt problem?

Har haft liknande problem med min Optima 700+290 AW. Tidigare sjönk trycket ner till 0,5 från 1,0.

Installatören var hemma hos oss och kollade exp. kärlet(2 veckor sen) Det verkade vara helt. Han släppte även ut en del luft från det.

Det har blivit stabilare sen dess. Nu sjunker trycket frÃ¥n pÃ¥fyllt 1,0  till 0,85 som lägst, däremot har det inte gÃ¥tt över 0,95 sista veckan.


Är det någon som vet vad som är normalt att trycket sjunker/pendlar och i så fall hur mycket? och när man ska oroa sig för en ev läcka?

Jag har kollat överallt och kan inte hitta någon läcka någonstans.

Mvh

Rickard (nybörjare)


IVT Optima 700 + 290 A/W

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tryckfall
« Svar #8 skrivet: 25 februari 2005, 18:17:14 »
Hej,
Angående automat avluftare har jag hört... kan inte säga att jag upplevt... att har man otur kan den istället suga i sig luft den vägen, någon som vet med säkerhet?

/Toticci
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad Roblin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tryckfall
« Svar #9 skrivet: 25 februari 2005, 21:41:43 »
Hej Rickard,

Min installatör har ännu inte återkommit i saken så jag har inte fått någon "officiell" förklaring. Jag har dock hållt ett vaksamt öga på manometern och den ligger konstant på 1,1 bar (mitt normala tryck), förrutom när vi förbrukat varmvatten. Då sjunker det fortfarande ända ned till 0,6 bar ibland, beroende på hur mycket varmvatten vi förbrukat. Tidigare fyllde jag på trycket manuellt igen men jag har provat att inte röra den för att se vad som händer och mycket riktigt så kan jag notera att trycket stiger igen. Efter en stund (ca. 15-20 minuter) är trycket normalt igen.

Vissa inlägg har gjort gällande att det är fullt normalt med tryckvariationer medan andra inte märker av någon större variation. Vad som är normalt hos mig, eller andra med samma utrustning, vet jag ännu inte. Kanske är tryckvariationerna helt normala - kanske inte. Jag tycker själv att ett tryckfall från 1,1 till 0,6 efter en dusch ("lagom varmt"+ekonomisk strilare, dock lite längre duschtid än normalt kanske) verkar lite mycket. VVB i A/W290 är med sina 163 liter kanske så pass "liten" att man märker av tryckvariationerna mer?

Jag inte luftat expansionskärlet (som f.ö är på 12 liter), enbart VVB och elementen. Men där är luftfritt nu. Ska kolla var nippeln sitter på expansionskärlet och höra om där pyser något.
IVT Optima 500 + IVT 290 A/W, 1½ plans villa 170 m2 i Skåne med 1-rörs system.

Utloggad 721013

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tryckfall
« Svar #10 skrivet: 27 februari 2005, 17:51:55 »
Hej igen Roblin!

Vill bara förtydliga, luften i exp kärlet ska vara där. Min installatör bara minskade luftmängden något.

Mvh

Rickard
IVT Optima 700 + 290 A/W

Utloggad Roblin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tryckfall
« Svar #11 skrivet: 19 april 2005, 22:01:58 »
Har till slut fått svar från både installatören och IVT.

Installatören säger: tryckfallet är helt normalt och det behöver jag inte bry mig om.

IVT säger: tryckfallet kan bero på för litet exp. kärl (kärlet är på 12 liter).

Om det är som IVT säger, att exp. kärlet kan vara för litet, vad kan det få för konsekvenser? Är det ett problem? M.a.o. behöver jag byta ut det till ett större och hur vet jag i så fall vilken storlek jag behöver?

/Roblin
IVT Optima 500 + IVT 290 A/W, 1½ plans villa 170 m2 i Skåne med 1-rörs system.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Tryckfall
« Svar #12 skrivet: 21 april 2005, 13:03:11 »
Konskvensen av för små tryckexpansionskärl blir oftast läckande säkerhetsventiler och onödigt mycke påfyllande av färskvatten.

Liten tumregel .
1   meter över exp kärlet till högta ellementet   5% av totala volymen för radiator vattnet
5   meter över exp kärlet till högta ellementet  10% av totala volymen för radiator vattnet
10 meter över exp kärlet till högta ellementet  20% av totala volymen för radiator vattnet
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad peter.f

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tryckfall
« Svar #13 skrivet: 21 april 2005, 15:30:18 »
Det kan vara sÃ¥ att gummibälgen i exp.kärlet klibbat fast vid vatteningÃ¥ngen till kärlet.  Det kan behövas att man trycker pÃ¥ lite extra sÃ¥ att det lossnar.

Utloggad Roblin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tryckfall
« Svar #14 skrivet: 21 april 2005, 21:12:53 »
Tack Fixaren för svar. Ang. tumregeln så vet jag inte vad totala volymen är så det blir svårt att uppskatta.

Tack också peter.f. När du säger trycker på lite extra, menar du att man höjer trycket från ca. 1 bar, som är normalt, och sedan sänker det igen till 1? Hur högt ska man gå i så fall? Installatören hade trycket upp i 1,5 bar ett tag innan det sänktes till 1 igen.

Vad blir konsekvensen om trycket går ner till noll, om vi skulle förbruka mer varmvatten? Dåligt med varmvatten då eller det kommer inte märkas? Nu är vi bara två vuxna som förbrukar varmvattnet men om några år ska barnen också duscha, kommer vi då märka något?  Är väl kanske omöjligt att svara på men det vore intressant att höra ett teoretiskt resonemang om konsekvenserna för en som är dåligt insatt...
IVT Optima 500 + IVT 290 A/W, 1½ plans villa 170 m2 i Skåne med 1-rörs system.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!