Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation av lv-pump mot befintlig panna?  (läst 7770 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Teka

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Installation av lv-pump mot befintlig panna?
« skrivet: 09 februari 2010, 22:48:29 »
Hej på er.
Är ny här och efter att ha läst på forumet så är jag mer frågande än tidigare..
Har idag en Nibe City 9kw panna som jag endast värmer med el. Tänkte köpa en lv-pump att docka mot den, men efter att ha pratat med en kille idag som säljer CTC-pumpar får jag veta att min panna inte går att docka en lv-pump mot? Han kunde inte säga varför så nu undrar om ni kan ge mig nåt bra svar på det?

Min tanke var att lv-pumpen skulle få ge mig den värme jag behöver så länge ute-temperaturen tillåter det och när den inte orkar så skulle Nibe:n få gå in och stötta. Kör redan extern 100l vv-beredare för varmvattnet då den delen inte funkar i pannan som det är idag.
Värmer 240 m2 (146m2 på plan 1, 74m2 i inredd källare med golvvärme och ytterligare 20m2 på inredd vind). Har 2 st 750l ack-tankar stående kvar i pannrummet efter förra pannan, men de är inte inkopplade idag.

Någon som kan ge mig lite idéer på vad jag kan göra eller vad jag bör göra? Vill av logistiska skäl inte ha in en ny panna i pannrummet då det med största sannolikhet kräver att jag river en vägg igen..
Det är inte svårt att vinna när man ligger först

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Installation av lv-pump mot befintlig panna?
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2010, 23:09:46 »
Som vanligt kvalificerat skitsnack från säljarfolket. Går alldeles utmärkt att docka en Lv pump till din panna och när du nu har en separat varmvattenberedare så är det perfekt.

Det är bara att docka på exempevis en Nibe med lämplig effekt. Kolla bara i forum Nibe på installation på ctc 1100. Min och schnyggwe.
Lämpligt är fast kondensering (temperatur) men går även med flytande (varierande) temp.

Behöver du exempelvis 9kw el för att värma huset så kan du välja en 10-12kw pump och då behöver du inte stötta så mycket med elpatronen.

Exempel Nibe har all elektronik som behövs för driften och klarar ner till minus 20. Ctc fordrar separat styrelektronik för att kunna gå ner till minus 15, utan styrelektronik bara minus 10.
Övriga fabrikat får andra berätta om.

Dessa j-la säljare ursäkta mig. fiR:

Min Nibe 6kw klarade värmen utan elpatron vid minus 17 och sviktade något vid minus 19. Mitt hus kräver 6kw.

« Senast ändrad: 09 februari 2010, 23:15:37 av hulta »

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Installation av lv-pump mot befintlig panna?
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2010, 23:34:04 »
Ja vad skall man säga ,man slutar aldrig förvånas.

Passa på att se efter på elpannan hur mycket effekt
som ligger inne vid olika utetemp och vilken framledningstemp du
har,tex vid -7 ºC.Leta upp sen en pump som kan leverera den effekten
vid den framledningstempen och den utetempen(jag vet ,inte lätt för en
dödlig att hitta den datan på alla fabrikat)Då får du en pump som klarar tex -7 ºC utan eltillskott.
Vill du klara dig lägre ner utan tillskott då är det större pump som gäller
men då är det kanske inte det mest ekonomiska.

MVH Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Teka

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation av lv-pump mot befintlig panna?
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2010, 07:30:32 »
Ok. Blir till att forska lite till då.
Jag har en shunt-automatik inkopplad som styrs av en termostat i mitten av huset ungefär, så framledningstempen varierar väldigt eftersom alla element står uppdragna på max hela tiden. Huset är ganska bra isolerat så jag känner inte av när utomhustemperaturen ändras, utan värmen är konstant på 20-21 grader inne. Har väl sett en framledningstemp på max 50 någon enstaka gång, men oftast ligger den på 40 grader ut och 30 tillbaka. Men får sätta mig och logga det där lite bättre.

Annars då? Hur dockar man en vp fysiskt till pannan? Ligger den i serie på elementslingan innan pannan? Känns som en dum fråga, men jag har precis börjat kolla på det här och har inte sett någon sådan lösning "i verkligheten", utan bara läst om det.
Det är inte svårt att vinna när man ligger först

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Installation av lv-pump mot befintlig panna?
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2010, 08:29:05 »
Ok. Blir till att forska lite till då.
Jag har en shunt-automatik inkopplad som styrs av en termostat i mitten av huset ungefär, så framledningstempen varierar väldigt eftersom alla element står uppdragna på max hela tiden. Huset är ganska bra isolerat så jag känner inte av när utomhustemperaturen ändras, utan värmen är konstant på 20-21 grader inne. Har väl sett en framledningstemp på max 50 någon enstaka gång, men oftast ligger den på 40 grader ut och 30 tillbaka. Men får sätta mig och logga det där lite bättre.

Annars då? Hur dockar man en vp fysiskt till pannan? Ligger den i serie på elementslingan innan pannan? Känns som en dum fråga, men jag har precis börjat kolla på det här och har inte sett någon sådan lösning "i verkligheten", utan bara läst om det.

Du har autoshunt och då dockas enklast pumpen så här. Framledning till anslutningen till expansionskärlet via en T-förgrening. Returen till pumpen från antingen pluggen längst ner bak (källarretur) eller från avtappningskranen längst ner fram och då via en T-förgrening så avtapp.kranen kan flyttas ut och ändå användas.

Men återigen titta på Nibe forumet avd. docka pump-panna ctc1100
Du kör då fast kondensering och använder autoshunten. Liiiiite sämre ekonomi gentemot flytande men så enkelt så. Jag förbrukade i genomsnitt 27kw värme i januari men huset är litet.

Lite slarvigt utryckt men förenklat: Fast kondensering då är vp:n fysiskt sett parallellt med elementen. Flytande kondensering då är vp:n i serie med elementen.
Vill du ha kvar autoshunten vilket är önskvärd då bortfaller flytande kondensering.
« Senast ändrad: 10 februari 2010, 13:13:47 av hulta »

Utloggad Teka

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation av lv-pump mot befintlig panna?
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2010, 22:29:18 »
Ok! Låter som om det verkar gå att docka så som jag tänkt det i teorin..
En annan dum fråga.. Någon som har någon bra bild på hur inomhusdelen ser ut på en sån värmepump som jag ska ha som komplement till min befintliga panna? Alla bilder man hittar på nätet visar ju bara utomhusdelen och den ser ju ungefär likadan ut för alla märken, dvs en låda med en fläkt i.. :-)
Det är inte svårt att vinna när man ligger först

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Installation av lv-pump mot befintlig panna?
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2010, 22:51:43 »
Om du köper CTC eller Nibe och dockar mot befintlig panna så har du ingen innedel bara utedelen, såvida du inte köper till styrmodul för att få lite mer inställnings möjligheter.

CTC EcoLogic www.ctcvarme.se/enertech/p5050/files/CTC_EcoLogic.pdf
CTC EcoBasic www.ctcvarme.se/enertech/p5050/files/Inst_CTC_EcoBasic.pdf

Nibe SMO10 http://www.nibe.se/Produkter/Tillbehor/SMO-10/
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Teka

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation av lv-pump mot befintlig panna?
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2010, 23:41:40 »
OK! Då tror jag jag är med.. Då är det bara att leta efter "rätt" utedel nu då?
Det är inte svårt att vinna när man ligger först

Utloggad Teka

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation av lv-pump mot befintlig panna?
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2010, 09:43:21 »
Huset är i trä och ligger utanför Nyköping i Södermanland. Grundhuset är byggt 1946 och om- och tillbyggt 1995. Acktankarna är från 1995.
Det är inte svårt att vinna när man ligger först

Utloggad Teka

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation av lv-pump mot befintlig panna?
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2010, 14:51:59 »
Blir snart knäpp på det här. Frågade på pris på vp från 2 ställen här i stan och bägge säger att det är omöjligt att docka mot panna direkt så som jag vill eftersom man använder kylmedia istället för vatten i systemen och att jag isåfall måste köpa en utedel, en innedel med värmeväxlare och ett styrsystem som kostar nästan lika mycket som det övriga?
Var köper jag det jag vill ha och hur mycket måste jag punga ut med? Har hört att det ska gå att få bara vp med dockningsmöjlighet för runt 40? Är jag helt ute och cyklar?
Det är inte svårt att vinna när man ligger först

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Installation av lv-pump mot befintlig panna?
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2010, 12:22:22 »
Blir snart knäpp på det här. Frågade på pris på vp från 2 ställen här i stan och bägge säger att det är omöjligt att docka mot panna direkt så som jag vill eftersom man använder kylmedia istället för vatten i systemen och att jag isåfall måste köpa en utedel, en innedel med värmeväxlare och ett styrsystem som kostar nästan lika mycket som det övriga?
Var köper jag det jag vill ha och hur mycket måste jag punga ut med? Har hört att det ska gå att få bara vp med dockningsmöjlighet för runt 40? Är jag helt ute och cyklar?

Nibe och CTC har radiatorvattnet ut till VP, du får en av dessa för runt 35tkr, då är det bara att koppla in med fastkondensering enligt ovan.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Installation av lv-pump mot befintlig panna?
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2010, 12:32:49 »
Blir snart knäpp på det här. Frågade på pris på vp från 2 ställen här i stan och bägge säger att det är omöjligt att docka mot panna direkt så som jag vill eftersom man använder kylmedia istället för vatten i systemen och att jag isåfall måste köpa en utedel, en innedel med värmeväxlare och ett styrsystem som kostar nästan lika mycket som det övriga?
Var köper jag det jag vill ha och hur mycket måste jag punga ut med? Har hört att det ska gå att få bara vp med dockningsmöjlighet för runt 40? Är jag helt ute och cyklar?

Vad f-n pratar de om?? Prata med andra vvs:butiker istället. Kylmedia på en oljepanna med elpatroner?? Skrattar ihjäl mig....

Docka du på en Nibe 2025 av tillräcklig storlek och slipper köpa dyr styrelektronik inne. Niben har elektroniken du behöver. Och klarar minus 20....Jaja Ctc går bra också men klarar bara minus 10 utan dyr elektronik som medger minus 15.

Min Nibe köptes på vvs-butiken i stockholm. 6kw 34000:- 8kw och mer lite dyrare.
« Senast ändrad: 17 februari 2010, 12:34:25 av hulta »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installation av lv-pump mot befintlig panna?
« Svar #12 skrivet: 17 februari 2010, 12:38:23 »
Blir snart knäpp på det här. Frågade på pris på vp från 2 ställen här i stan och bägge säger att det är omöjligt att docka mot panna direkt så som jag vill eftersom man använder kylmedia istället för vatten i systemen och att jag isåfall måste köpa en utedel, en innedel med värmeväxlare och ett styrsystem som kostar nästan lika mycket som det övriga?
Var köper jag det jag vill ha och hur mycket måste jag punga ut med? Har hört att det ska gå att få bara vp med dockningsmöjlighet för runt 40? Är jag helt ute och cyklar?

Ja, vissa pumpar kör kylmedium mellan en utedel och en innedel (som ingår i priset OCH innehåller en värmeväxlare). Andra kör radiatorvattnet ut till pumpen.
Oavsett hur man gör sÃ¥ finns det väl inga system där man kör kylmedium istället för vatten i värmesystemet inne? Snacka om att dom försöker lura pÃ¥ kunden ett dyrare system  fiR:
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad erito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Installation av lv-pump mot befintlig panna?
« Svar #13 skrivet: 23 februari 2010, 13:10:59 »
Blir snart knäpp på det här. Frågade på pris på vp från 2 ställen här i stan och bägge säger att det är omöjligt att docka mot panna direkt så som jag vill eftersom man använder kylmedia istället för vatten i systemen och att jag isåfall måste köpa en utedel, en innedel med värmeväxlare och ett styrsystem som kostar nästan lika mycket som det övriga?
Var köper jag det jag vill ha och hur mycket måste jag punga ut med? Har hört att det ska gå att få bara vp med dockningsmöjlighet för runt 40? Är jag helt ute och cyklar?

Vad f-n pratar de om?? Prata med andra vvs:butiker istället. Kylmedia på en oljepanna med elpatroner?? Skrattar ihjäl mig....

Docka du på en Nibe 2025 av tillräcklig storlek och slipper köpa dyr styrelektronik inne. Niben har elektroniken du behöver. Och klarar minus 20....Jaja Ctc går bra också men klarar bara minus 10 utan dyr elektronik som medger minus 15.

Min Nibe köptes på vvs-butiken i stockholm. 6kw 34000:- 8kw och mer lite dyrare.

Hulta det där låter perfekt!
Jag har idag en Thermotech 6kw elpanna med styrelektronik (utomhustemp-givare) och cirkulationspump. Det är ju tokdyrt att ånga på med golvvärmed så jag tänkte försöka hitta något lämpligt att koppla in i form av luft/vatten -> befintlig Thermotech.
Jag kan alltså bara köpa en Nibe 2025 utomhusdel och koppla in denna på mitt befintliga? Nibe -> inkommande på Thermotech och så fungerar allt och min elpatron behöver inte jobba så mycket? :)

Dessutom borde väl mitt befintliga kunna "stötta" med sina 6kw el om det behövs?
Jag tänkte alltså bara köra denna pump mot golvvärme. Varmvatten värmer jag med 200l Nibe el-beredare i en annan del av huset.

Tack för tips!

Utloggad Teka

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation av lv-pump mot befintlig panna?
« Svar #14 skrivet: 06 maj 2010, 13:10:42 »
Har nu hittat ett företag som säljer VP på nätet och som verkar ha det jag har tänkt mig. Tror jag.. :-)
En CTC EcoAir 107 V3 från www.polarpumpen.se.
Vad tror ni? Är det rätt panna för mig?
Vet ni något om polarpumpen.se?
Det är inte svårt att vinna när man ligger först

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!