Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tjäbbel  (läst 28194 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Tjäbbel
« Svar #90 skrivet: 25 maj 2011, 09:33:26 »
Visst Men då blir jag fundersam igen.Exp ibland när vi pratar om ts så går någon in och (nämner inget namn och det handlar inte om det) att i mitt beräkningsprogram så borde ts gå in vid vid -8 istället för -12exp vad beror det på.(Borrdjupet är känt).
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tjäbbel
« Svar #91 skrivet: 25 maj 2011, 09:37:55 »
Nej precis. Jag menar inte att det är det bästa eller enda sättet att räkna effektbehov. Jag försökte bara indikera att det egentligen inte energibehovet utan effektbehovet som ligger till grund för att förstå när spetsen behövs så att säga.

Ett hus i skåne som drar 32 000 kwh tar säkert mindre spets än ett hus i luleå som också förbrukar 32 000kwh om båda husen har samma panna, 7.5kw i TS exempel. Om husen har samma byggnadsmässiga standard kan man också troligen dra slutsatsen att huset i luleå troligen är avsevärt mindre än det i skåne.

Vidare är det så att när man tittar på dimensionering kan det ju vara värt och fundera över i fall den historiska förbrukningen baseras på den värme som huset förväntas använda i framtiden. Det är inte ovanligt att folk snålar lite extra när man har direktel exemepelvis. Personligen ser jag framför mig att jag kommer ha högre temp i biytorna än innan konverteringen. Helt plötsligt är alltså inte den historiska förbrukningen nödvändigtvis ett korrekt underlag.

SÃ¥ storlek, byggÃ¥r, önskad temp inomhus, region där huset stÃ¥r blir ju ett schablonmässigt underlag med avseende pÃ¥ effekt och energibehov. Detta kan ju sedan jämföras mot den historiska förbrukningen för att säkerställa att man inte är helt ute och cyklar :)  
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tjäbbel
« Svar #92 skrivet: 25 maj 2011, 09:42:53 »
Visst Men då blir jag fundersam igen.Exp ibland när vi pratar om ts så går någon in och (nämner inget namn och det handlar inte om det) att i mitt beräkningsprogram så borde ts gå in vid vid -8 istället för -12exp vad beror det på.(Borrdjupet är känt).

Jag är inte säker på att jag förstår din fråga till 100%.

-Ett program kan exempelvis ta höjd för den värme som genereras av de boende.
-Många program drar bort 5% från tidigare förbrukning och anser att det försvinner som värmeförluster även i en elpanna
-BÃ¥da programmen kanske fungerar lika dant och har samma data inmatat men det ena har 21 grader och det andra 22 grader som inomhus temperatur.

Om skillnaden i spets är -8 och -12 så är det ganska liten skillnad trots allt. Frågan är om inte skillnaden är så pass liten att båda kan ha fel så att säga. Det är först vid drift det kommer visa sig hur pass hålet presterar, framledningstemp osv osv.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Tjäbbel
« Svar #93 skrivet: 25 maj 2011, 10:07:44 »
Jag menar varför skiljer det mellan programmen och vad är det som påverkar.förstår du.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Tjäbbel
« Svar #94 skrivet: 25 maj 2011, 11:16:16 »
De stora skillnaderna kan troligtvis harledas fran noggrannheten i invardena, sjalva rakneoperationen ar antagligen likvardig.
Det ar ju inte raketforskning som galler vid energi/effekt-berakningar precis.
De anvander kanda rakneregler och skiljer det fastan de har alla indata lika sa beror det pa vad som raknas med eller ej.
En som besokt platsen for den tilltankta anlaggningen har annu mer indata, han har sett befintlig radiatorslinga, rordragning etc och har pratat med de boende, far reda pa vanor i hushallet och hur de anvant varme innan och annat.
Vissa program tar hansyn till mer noggranna uppgifter som U-varden tex.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Tjäbbel
« Svar #95 skrivet: 25 maj 2011, 11:32:45 »
Det blir ju lite knepigt om nu min ts går vid -12 och det stämmer enligt kalkylen(Detta är ett exp.) och sedan kommer en och säger
att enligt min beräkningsprogram ska den gå in vid -8.Hur stämmer då resten av kalkylen undrar man då.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tjäbbel
« Svar #96 skrivet: 25 maj 2011, 11:37:25 »
Har du en pump i dag och den går in med TS vid -12?

Men programmen säger att det ska ske redan vid -8?

Det kan ju bero på massor av anledningar. Allt från hur du faktist värmer huset. Att din isolering är bättre än vad programmet tror. Att solen värmer in mer än vad som är förväntat. Att dina termostater fungerar så bra hehe eller att borrhålet är bättre än väntat.

Jag är fortfarande inte helt säker på vad du är ute efter här.. för mig ter det sig helt normalt att ett program kanske inte fångar verkligheten till 100% och att olika program räknar lite olika. Ofta är det ingångsvärdena som är bristfälliga och därför inte klarar av att fullt ut simulera verkligheten.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tjäbbel
« Svar #97 skrivet: 25 maj 2011, 17:16:58 »
Det blir ju lite knepigt om nu min ts går vid -12 och det stämmer enligt kalkylen(Detta är ett exp.) och sedan kommer en och säger
att enligt min beräkningsprogram ska den gå in vid -8.Hur stämmer då resten av kalkylen undrar man då.

Det där är mycket vanligt förekommande och beror som regel på att den som räknat på energi och effektbehov utgår från tidigare totalförbrukning och sedan drar av enligt schablonen 5000 kWh/år för hushållsel.
De dimensionerar sedan utifrån detta, men faktum är att de allra flesta idag förbrukar betydligt mer än 5000 kWh/år i hushållsel.
Min familj t.ex. förbrukar minst 14 000 kWh/år i hushållsel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tjäbbel
« Svar #98 skrivet: 25 maj 2011, 22:04:13 »
Så har såg anmälan ut i hudiksvall ingen certifiering eller annat tjäbbel www.hudiksvall.se/upload/blanketter/Hk1029.doc
Klart vem som helst kan installera en vp jag har gjort det Thumbsup för fel person gÃ¥r det inte men en del kan inte installera en hemmabio anläggning heller  :) Man mÃ¥ste naturligtvis ha ett visst intresse av vad man hÃ¥ller pÃ¥ med annars gÃ¥r det inte. Men om man läser pÃ¥ forumet blir det skit mÃ¥nga gÃ¥nger när proffsen har varit där ocksÃ¥ svÃ¥rt att veta vilken man ska anlita Sc:,h

Certkrav ska framgå av tillståndet inte anmälan nödvändigtvis. I fall tillståndet inte berör detta har man inget annat att gå på än lagen

Vilket tillstånd ? nått sånt behövs inte för att borra för värme endast en anmälan för vatten behövs inte ens det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tjäbbel
« Svar #99 skrivet: 26 maj 2011, 10:29:59 »
I nacka behövde jag göra en anmälan med grannens tillstånd också eftersom det var närmare än 20m till grannen.
Det inte komunen kunde hantera var att jag får ett gammalt hål, de undersöker fortfarande vad man ska göra med det
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Tjäbbel
« Svar #100 skrivet: 27 maj 2011, 07:35:18 »
Det blir ju lite knepigt om nu min ts går vid -12 och det stämmer enligt kalkylen(Detta är ett exp.) och sedan kommer en och säger
att enligt min beräkningsprogram ska den gå in vid -8.Hur stämmer då resten av kalkylen undrar man då.

Det där är mycket vanligt förekommande och beror som regel på att den som räknat på energi och effektbehov utgår från tidigare totalförbrukning och sedan drar av enligt schablonen 5000 kWh/år för hushållsel.
De dimensionerar sedan utifrån detta, men faktum är att de allra flesta idag förbrukar betydligt mer än 5000 kWh/år i hushållsel.
Min familj t.ex. förbrukar minst 14 000 kWh/år i hushållsel.

Det kan ocksa bero pa att huset ar varmetrogt, da raknas tex DUT om vilket gor att spetsen gar in vid lagre temperatur.

I nacka behövde jag göra en anmälan med grannens tillstånd också eftersom det var närmare än 20m till grannen.
Det inte komunen kunde hantera var att jag får ett gammalt hål, de undersöker fortfarande vad man ska göra med det

Pa Osterlen ska man gora anmalan/ansokan for att fa borra. Oftast inget problem men en procedur for att ha reda pa vad som gors i kommunerna. Man forordar sadana losningar som borrning for energi.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!